Vad är skillnaden?

Sv: Vad är skillnaden?

Ensilaget är i regel blötare. (för att göra det enkelt).

Ensilage är blötare..och surare :confused:
Min valack klarar inte av att äta ensilage just pga att det är så blött han blir jätte lös i magen. Tänker mer på kor gällande ensilage :o

Hösilaget har fått förtorka lite ute på fältet innan det plastats in! Har alltså högre ts-halt än ensilage. (Egentligen är det bara torrare ensilage. Det är hästfolk som har givit det namnet hösilage!)

Riktigt att det bara är torrare ensilage, högt ts innebär dock att konserveringsprocessen blir annorlunda.. Att namnet hösilage hommer från hästfolket är däremot fel, beteckningen användes om förtorkat ensilage till kor långt tidigare.
PL

Precis! Över 55-60% bör det väl inte vara för då är risken stor att det blir jätteknas i ensileringen..

Jaha! Intressant! På foderkurserna jag har läst i min utbildning (är husdjursagronom) förklarades ordet "hösilage" ofta som "ett knasigt påfund av hästfolk.." :D

Ordet hösilage användes när jag gick på lantbruksskola 1973 om förtorkat ensilage i gastäta silos.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
422
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar