Vad är rimligt?

alazzi

Trådstartare
Vad tycker ni att detta arbete kan vara värt: Rida uteritter i drygt två veckor, ca 4-5 gånger i veckan under den perioden. Hästen står på fullskötsel så det är ingen annan skötsel mer än att rida ut på hästen.

På helgdagarna måste man hämta hästen i hagen, det ingår inte på de dagarna.

Sv: Vad är rimligt?

Frågan är väl vad du borde betala........... :devil:

Nu missuppfattar du mig. Hästen är min och vi reser bort i två veckor. Killen som ska hjälpa oss rida hästen ska givetvis ha en vettig betalning för sitt arbete.

Jag fick 50 kr/dag när jag åtog mig att gå ut på promenad med en häst i stallet där min häst står. Då gjorde jag ingenting annat än att sätta på grimma, benskydd och ut och gå.

50 spänn per gång för en promenad är nog överpris, men det är nog bara för att jag är så eftertraktad... :angel: :D

75 kr per timme som läggs ner brukar jag betala. Det är en ok lön tycker jag (och de som brukar hjälpa mig ibland).

puppan2 skrev:
75 kr per timme som läggs ner brukar jag betala. Det är en ok lön tycker jag (och de som brukar hjälpa mig ibland).

Gah, det blir i så fall ruggigt mycket pengar för lite skogsridning.

Ingen mer som har åsikter?

Alltså, jag tycker att det optimala vore ju om du hittade någon som tycker att det är så roligt att han/hon vill göra det gratis!!
Jag hade medryttare förut, ca 2 dagar i veckan. Hon behövde inte betala något för det och jag betalade heller inte henne. Hon är glad att få hålla på med det hon tycker är kul utan att betala och jag är glad om jag får tag i en schysst och bra människa som vill hjälpa mig utan att ta betalt!

Alla nöjda och glada!! :p

Nu har vi redan frågat i stallet efter vem som kan hjälpa oss nu när vi ska resa bort. Blev rekommenderade att fråga denna kille eftersom han är pålitlig och rider mjukt.

Vi vill inte ha medryttare till vardags utan det är bara när vi reser bort som vi vill ha lite hästhjälp.

Vi frågade killen om vad han ville ha men det ville han förstås inte svara på ;)

Jag skulle nog låta hästen vila faktiskt.

Fråga killen om han vill ha betalt alls, om han inte vill det så kan man väl ge honom en sak istället.

SJälv skulle jag ALDRIG ta betalt för att rida på någon annans häst om det inte var i utbildningssyfte.

Vi tänkte så först men jag vill helt enkelt att det finns någon som tittar till hästen när vi är borta. Vi är så nya i stallet så det känns tryggast om vi har avtalat med någon att rida honom lite.

Hästen behöver ridas, vill absolut inte låta honom stå just nu.

Okej, vore jag er så skulle jag fråga grabben och om han inte svarade så skulle jag köpa nån pryl istället för pengar.

Vi ska försöka luska lite vad som kan vara vettigt.

Ger också gärna bort saker om jag bara visste vad som skulle uppskattas.

Känner ju honom inte alls, det var våra bekanta som rekommenderar oss att fråga om han hade tid. Våra bekanta antydde att han nog förväntar sig betalt för jobbet.

Nja...ca. 600 kr (300 i veckan) för att någon håller igång hästen och dessutom tar det dagliga ansvaret under två veckor är väl rimligt tycker jag iallafall.

Jag tror att summan har att göra lite med hur noga man är med vem som tar hand om hästen. Jag fick ganska mycket betalt (50 :- för 20-30 min. promenad om dagen), men så ville hästägaren gärna att just jag skulle ut och gå med hästen. Jag var själv inte så intresserad, för jag hade min egen häst att ta hand om och behöver inte ansvar för en extra, så jag skulle inte ha gjort det gratis. Men det beror på vem hästägaren är också, om det är en kompis till mig eller någon som jag skulle kunna lämna min häst hos när jag åker bort.

Mitt tips är väl egentligen att luska ut vad killen gillar, köpa någon present och lägga till lite pengar. Det borde väl bli en bra lösning? :)

Det är 10 ritter totalt det handlar.

Medryttare i Stockholmsområdet betalar mellan 500-1000 spänn per månad för att rida två gånger i veckan. Det är 8 ritter.

Ge honom en femhundring?

Vi är noga med vem som tar hand om hästen, annars hade vi låtit honom stå om vi inte hade litat på denna kille.

Därför vill vi bara att han rider ut också. Ingen trimmning på banan.

Spontant känns någonstans mellan 500-1000:- som en rimlig nivå.

Vi kan ju behöva hjälp fler gånger så vi vill ju vårda denna kontakt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 457
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 610
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 788
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar