Vad är rimligt

lil-sis

Trådstartare
för en fd sk campingstuga. Inte särskilt inredd men med el (inget vatten däremot tror jag). Alltså uppställd på tomt med tillgång till fräsch dusch och toalett samt tvättmaskin.

Vad är rimligt i hyra om man betalar elen själv?

Det beror ju på läget. Typ 2500:- ca, som ett studentrum ungefär. om det är ok kommunikationer.

:rofl: DET är inte rimligt, det kostade inte ens min
lägenhet :D

Jag tror jag kommer få en schysst deal iaf, det ligger annat bakom erbjudandet också. Och JAG sparar minst två timmars restid varje dag om det fungerar :banana:

Som sagt..läget alltså. 2500:- kostar ett studentrum på 12kvm i stan (Gärdet). Du får väl dra ner en tusing i pris för varje SL-zon utåt.

Men studentrummen har ju ofta bredband och grejjer med. Jag kommer inte ha möjlighet till egen telefon eller så.

Läget för mig är kanon (Mälaröarna), precis bredvid stallet...

1000 - 1500 skulle jag tro. Har du inget rinnande vatten inomhus alls? Toalett? Har du kök? Hmm sånt boende skulle jag aldrig klara av. Det låter som våran sommarstuga fast med tillgång till dusch då... :crazy: ;)

Näh, den kommer från en campingplats, har stått i skogen tillsammans med de andra stugorna. Och där duschar man ju och lagar mat och allt i de gemensamma utrymmena. Därav "bristen".
Inget kök eller så men vad ska jag med det till som inte lagar mat? :o Micro och kyl/frys finns det i stallet, telefon också så jag kan surfa lite ;)

Eftersom jag förhoppningsvis kommit in på högskolan till nästa vår så kommer jag ändå inte ha tid med så mkt i stugan mer än att plugga så ser jag det inte som ngt problem. Kommer väl förmodligen tror jag jobba av det mesta genom att ta utsläpp och sånt. Inga problem när man bor vid stallet ju :D

Det är iaf bättre än att dela rum som jag gjort förut på "hästjobb".

Tjaaa skulle nog också kunnat bo så i ung dagar men tv, du måste se till att få en antennsladd dragen till stugan så du kan ha tv.... Det blir långa mörka ensamna kvällar när allt är klart i stallet och övriga farit hem.
Då är det skönt att ha en tv att sätta på när man kryper ner i sängen!

Hyran inte mer en 1000 kr skall du betala!

*fnissar* hos oss är det folk i stallet nästan dygnet runt.

Nåja, ensamheten oroar jag mig inte så mkt för och antennsladd behöver man ju egentligen inte för att kunna titta på TV, räcker ju med en sådan där bordssak.

Tanken är att jag inte ska ha så mkt annat att göra än att plugga när jag kommer hem från skolan och med bara tre kanaler och inget bra sätt att surfa på så... (eller så lånar jag lite på ngn av deras Viasatabonnemang, alt skaffar eget, det är visst inte så dyrt).

Och, det bor två familjer där redan som hör till stallet :) Inte i stugan då så klart :D

Jag vet inte riktigt om jag tycker det är rimligt, men jag har för mig att min bror betalar runt 2000 i månaden för husvagnsplats med liknade villkor (elanslutning, tillgång till dusch och tvättstuga + P-plats för bilen, vilket inte är gratis i en storstad!). Han pluggar i Göteborg och har husvagnen på en campingplats i Mölndal.

Men han får förstås själv stå för husvagn med inreding...

Huuu men det är vad jag tror att stugan skulle kosta på campingen. Nu antar jag att det är lite mer av en "kompispris"situation då jag antar att jag kommer att hjälpa till med ägarens hästar när hon behöver och så.

För stuga på 45 kvadrat ungefär - men med kök, dusch, toa och vatten betalar vi 1000kr/månad i hyra (el tillkommer, liksom tv-licens, telefon osv givetvis). För att jämföra lite.

Men då är det i Gbg iofs. :) Och kompispris det också... :D

Jag tar 2'840:- /mån för 30 kvadrat med pentry, kyl/frys och dusch och toa. Inklusive värme och el.

Jag räknar med att det går åt 9'000KWh/år därav nästan allt på vintern. Elen är fruktansvärt dyr i år nästan 1SEK/KWh, för vattenmagasinen är jättetomma. Det ger snittkostnad på 750SEK/månad för elen. Och 2'090:- i "kallhyra".

Vem betalar elen för dusch och tvätt?
Det är ganska tunga poster i eldelen.

Räkna med att det kostar minst runt 1'000:-/månad att värma campingstugan vintertid. Mycket mera om den är dåligt isolerad.

Var har den varit campingstuga?
Jag har byggt av bodar som varit "Hytter" i Norge, och de är då väldigt välisolerade.
Och hur många kvadrat är det?

Dusch och tvätt ingår i stallhyran så den är redan betald.

Stugan har stått eller står rättare sagt fortfarande i Ängby.

Har inte kollat kvadraten men de är ju rätt små.

Jag är inte i så stort behov av värme heller, vet att de är isolerade, ska stoppa in näsan i den som de redan har, oanvänd nu men den är "tingad" och hon betalade nog inte så mkt i somras, fattig som en annan...

Jag vet hur det är även om jag inte bott i en campingstuga utan en liten lägenhet i en villa bredvid stallet med två grannar i huset. Så även om det är folk i stallet jämt och man kan umgås med grannarna så blir det ensamma stunder då tv;en är skön att ha (när du bara känner att hjärnan måste vila från plugandet).
Tjaa jag hade en bords till att börja med men det bara strulade så drog från grannen så jag fick "riktig" kontakt med yttervärlden, så rekomenderar inte en bords!

Ensamma stunder för mig som ensamvarg är obetalbara och jag läser då gärna böcker, nu läser jag dem till och från stallet istället på bussen och tunnelbanan.

Så som sagt, för MIG är det inget problem utan jag kommer snarare behöva den ensamheten som heltidsstuderande sen. Hah jag kommer säkert fastna där i massor av år :D

Hmm jag vill flytta nu ju :) Och stugan som inte ens är på plats.

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 724
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 296
Senast: kattan1974
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 328
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 494
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar