Vad är rimligt för kurslitteratur?

Ni som studerar på universitetet, hur mycket räknar ni med att lägga ut per 7,5-poängskurs om ni köper kurslitteraturen ny? Vilken summa skulle ni tycka var dyr och för mycket? Vilken summa skulle det kännas som man kom billigt undan?

Räkna med litteratur som inte återanvänds senare i utbildningen (möjligen i uppsatsen) utan som ni har i bara den kursen.

Läser socionomprogrammet, i snitt skulle jag nog få lägga 2000-3000 per kurs (10-15hp) om jag köpte alla böcker nya. All litteratur som finns med på vår litteraturlista examineras på ett eller annat sätt, antingen genom seminarier eller genom hemtentamen.

Det är inte alls ett solklart brott mot upphovsrättslagen! Så länge kopieringen är inom ramen för avtalet mellan Bonus Presskopia och SUHF så får man sälja kompendierna till självkostnadspris.

Fast det är ju inte inom ramen när det handlar om engelskspråkiga artiklar, de är längre än 15 sidor i regel. Så, jo.

Vid mitt lärosäte säljer de kompendier på olika institutioner och då handlar det inte om att lärosätet har kopierat en hel bok utan det är urdrag, enstaka kapitel etc, med tillstånd från författare/annan lämplig instans. En salig blandning mellan litteratur av olika slag helt enkelt för att underlätta för studenten så att denne använder sig av ett kompendie och inte kan klaga på att PDF:en är borta eller så ;)

Man får göra utdrag, men max 15% (dock max 15 sidor oavsett längd på boken).

Och när det gäller engelskspråkiga tidskrifter så är det inte författaren utan förlaget som har rättigheterna, och de tillåter i regel ingen kopiering.

När du räknar enligt 15/15-regeln för artiklar så räknar du utifrån antal sidor i tidskriften, inte sidor i artikeln.

Ja, men 15 sidor är maxgränsen, oavsett längd på verket. Så det spelar ingen roll. 15/15-regeln innebär att man får kopiera det minsta av 15 sidor eller 15%, inte det största. När det gäller tidskrifterna undrar jag dessutom om de inte räknas som digitala publikationer, eftersom det är så man har tillgång till dem, och då är det inte 15/15 som gäller, utan 15 sidor.

Ja, men 15 sidor är maxgränsen, oavsett längd på verket. Så det spelar ingen roll.

För att få med en hel artikel så får du kopiera upp till ytterligare tre sidor. Jag tycker att det är sällan artiklar är längre än 18 sidor.

Många väljer ju dessutom att publicera open access numera, vilket är möjligt vid flera större förlag, t.ex. Springer.

För att få med en hel artikel så får du kopiera upp till ytterligare tre sidor. Jag tycker att det är sällan artiklar är längre än 18 sidor.
Det beror väl på ämne då. Tittar jag i högen företagsekonomiska artiklar jag råkar ha framför mig nu, så är de 27, 19, 17, 19, 25, 23, 33 och 22 sidor långa. Men absolut, om man valt artiklar efter kriteriet att de ska vara korta så kan det gå. Men det blir ju inte mycket att välja på då, de flesta högt rankade tidskrifterna där den viktigaste forskningen publiceras går bort.

Jag brukar läsa lite fristående kurser, 7,5 eller 15 hp och vägrar köpa litteratur för över 1000 kr.

Oftast får man ju bra tillgång till vetenskapliga artiklar via universitetsbiblioteken.

Det beror väl på ämne då. Tittar jag i högen företagsekonomiska artiklar jag råkar ha framför mig nu, så är de 27, 19, 17, 19, 25, 23, 33 och 22 sidor långa. Men absolut, om man valt artiklar efter kriteriet att de ska vara korta så kan det gå. Men det blir ju inte mycket att välja på då, de flesta högt rankade tidskrifterna där den viktigaste forskningen publiceras går bort.

I mitt ämne är vi inte så pratiga.

I mitt ämne är vi inte så pratiga.

:pNi kanske inte har så mycket kvalitativ empiri? Socialantropologer t ex skriver ofta ännu längre - inte för att de är pratiga, utan för att deras metod och sätt att analysera kräver det.

Det kan ju tänkas att det finns fler faktorer än pratighet som gör att artiklars genomsnittslängd varierar mellan olika ämnen och discipliner. Bara som en tanke.

Nu var det ju just företagsekonomi det var frågan om här, men visst - om kurslitteraturen i marknadsföring består av artiklar i filosofi (?), så är man kanske på rätt sida lagen när man kopierar och säljer artiklar.

Ni som studerar på universitetet, hur mycket räknar ni med att lägga ut per 7,5-poängskurs om ni köper kurslitteraturen ny? Vilken summa skulle ni tycka var dyr och för mycket? Vilken summa skulle det kännas som man kom billigt undan?
.

Jag räknar nog med en tusenlapp. 1500 och uppåt tycker jag är dyrt om jag inte kan använda litteraturen längre fram. I verkligheten blir det inte så mycket eftersom en omfattande grammatik räcker till ett helt gäng 7,5- poängskurser.

Även mitt universitet (ett av Sveriges största och äldsta, det verkade vara relevant fakta i ämnet kompendier) tillhandahåller kompendier vid behov. Jag räknar kallt med att de håller koll på lagstiftningen. Är dock rätt säker på att vissa artiklar har använts med författarens tillstånd samt att vi inte använt något amerikanskt material.

Jag räknar nog med en tusenlapp. 1500 och uppåt tycker jag är dyrt om jag inte kan använda litteraturen längre fram. I verkligheten blir det inte så mycket eftersom en omfattande grammatik räcker till ett helt gäng 7,5- poängskurser.

Även mitt universitet (ett av Sveriges största och äldsta, det verkade vara relevant fakta i ämnet kompendier) tillhandahåller kompendier vid behov. Jag räknar kallt med att de håller koll på lagstiftningen. Är dock rätt säker på att vissa artiklar har använts med författarens tillstånd samt att vi inte använt något amerikanskt material.

Jag är inte jurist, men jag tänker mig att lagar fungerar så att oavsett om man är van vid att göra på ett eller annat sätt så är det lagen som avgör vad man får eller inte. Alltså, även om alla Sveriges universitet skulle kopiera och sälja i strid med lagen, så skulle det inte bli mer lagligt för det.

Min upplevelse är att det skett en enorm uppryckning på det här området de senaste 20 åren. När jag var student hade alla våra kurser kurskompendium med artiklar man fick köpa för självkostnadspris. Idag har ingen det längre - jag tvivlar på att det var lagligt då heller, men man har bättre koll idag. Och möjligen har förlagen blivit bättre på att bevaka sina rättigheter. Hur det nu är, så får man inte bryta mot reglerna på det sättet längre på de universitet där jag har jobbat. Det är mer uppstyrt nu, på gott och ont.

Om du inte råkar läsa upphovsrätt på juridikum skulle jag inte räkna med att alla lärare har koll på reglerna. Det kan säkert finnas någon hörna av universitetsvärlden där man fortfarande gör som man gjorde förr, som inte nåtts av de nya tiderna.

Jag räknade ut att jag skulle köpa böcker för flera tusen kronor nu när jag läste mina 30 hp i VAL-projektet. I verkligen köpte jag bara ett par böcker, en ny och någon begagnad. Jag lånade, och fjärrlånade, samt googlade och hittade många bra (riktiga!) artiklar på nätet som jag använde när jag skrev mina arbeten.

• Gilla
Reactions: ptr
Jag är inte jurist, men jag tänker mig att lagar fungerar så att oavsett om man är van vid att göra på ett eller annat sätt så är det lagen som avgör vad man får eller inte. Alltså, även om alla Sveriges universitet skulle kopiera och sälja i strid med lagen, så skulle det inte bli mer lagligt för det.

Om du inte råkar läsa upphovsrätt på juridikum skulle jag inte räkna med att alla lärare har koll på reglerna. Det kan säkert finnas någon hörna av universitetsvärlden där man fortfarande gör som man gjorde förr, som inte nåtts av de nya tiderna.

Jag var nog otydlig, jag menade inte att lagar styrs av någons vana att göra på det ena eller andra viset. Jag tänker mig snarar att universitetet måste hålla koll på aktuell lagstiftning, det förväntas av min arbetsplats också så varför inte universitetet?

Det kan säkert vara så att språkinstutionerna är med mossiga än andra, grammatik är nog mer konstant är andra ämnen, men det kan väl ändå inte vara mitt ansvar som student att informera mina lärare om hur mkt de får kopiera eller inte?

Sen nåt eller ett par år har undantagen för utbildningsverksamhet inom högskola och universitet förändrats vad gäller upphovsrätten.
Vi fick nåt meddelande om det men har det inte kvar, men det är lite mer utrymme under vissa förutsättningar för kompendier och liknande.
Har många studiekamrater som kopierar en del själva och för anteckningar som hör till på baksidan.

Jag var nog otydlig, jag menade inte att lagar styrs av någons vana att göra på det ena eller andra viset. Jag tänker mig snarar att universitetet måste hålla koll på aktuell lagstiftning, det förväntas av min arbetsplats också så varför inte universitetet?

Det kan säkert vara så att språkinstutionerna är med mossiga än andra, grammatik är nog mer konstant är andra ämnen, men det kan väl ändå inte vara mitt ansvar som student att informera mina lärare om hur mkt de får kopiera eller inte?

Nej, inte ditt ansvar, men man kan ju vara snäll och göra det ändå. Inte för att man är juridiskt ansvarig, utan för att vara hygglig, och vill bespara sin institution problem.

Sen nåt eller ett par år har undantagen för utbildningsverksamhet inom högskola och universitet förändrats vad gäller upphovsrätten.
Vi fick nåt meddelande om det men har det inte kvar, men det är lite mer utrymme under vissa förutsättningar för kompendier och liknande.
Har många studiekamrater som kopierar en del själva och för anteckningar som hör till på baksidan.

Jag tittade i det senaste avtalet.

Alltså, jag förstår att det vore smidigt om man fick kopiera hej vilt, men det får man tyvärr inte. Men just eftersom det är smidigt, och studenterna gillar det (billigt och praktiskt för dem), så förekommer det säkert. Allrahelst om stället har lite sömniga jurister.

• Gilla
Reactions: ptr
Jag räknade ut att jag skulle köpa böcker för flera tusen kronor nu när jag läste mina 30 hp i VAL-projektet. I verkligen köpte jag bara ett par böcker, en ny och någon begagnad. Jag lånade, och fjärrlånade, samt googlade och hittade många bra (riktiga!) artiklar på nätet som jag använde när jag skrev mina arbeten.
Universitets artikeldatabaser brukar vara en guldgruva också. Där finns det mesta i artikelväg.

Jag har köpt kompendier på Uppsala och Lunds universitet, Mittuniversitetet och Södertörn. Samt högskolan i Dalarna också ja. Inte bara småställen.

Jag köpte mindre och mindre litteratur ju mer vana jag fick av programmets upplägg och examinatorer. Det är ett litet program så man lärde känna i princip alla föreläsare under första året. De böcker jag köpte var de stora "uppslagsverken", de som kändes vettiga att ha i ett yrkesliv. I övrigt är jag väldigt auditiv i mitt sätt att lära så till tentor etc så pluggade jag i princip enbart hand outs.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 230
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 955
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Jag läser 50 procent distans fram till slutet av mars, 7,5 poäng, samtidigt som jag jobbar heltid. Känner mig lite osäker på hur det är...
Svar
5
· Visningar
594
Senast: lil-sis
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 375
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka