vad är positivt med torv?

S

shampiz

Jag har (nästan) alltid stått på spån, men nu i samband med nya regler och så med gödselhanteringen så har det varit så gott som omöjligt att hitta nån som kan ta hand om spånet, så vi har nu blivit tvungna att byta till torv.

Fördelen med spån tycker jag har varit: att det ser ljusare och trevligare ut i stallet, luktar fräshare, mera lättmockat, och min skimmel blir inte lika skitig om han rullar i det som om han rullar i troven.

Så nu skulle jag vilja att ni som står på torv skriver vad ni tycker är positivt med torv, så att jag kanske också kan se dom fördelarna. För just nu ser jag inga fördelar, utan hade föredragit om vi kunnat stå kvar på spån.

Sv: vad är positivt med torv?

Den enda nackdelenen som jag sett med torven är att vår skäck blir gul på de vita partierna men hur tungt den nackdelen väger är nog väldigt individuellt...
Den största fördelarna är att: Den suger upp vätskan MYCKET bättre. Det blir inte ens söligt de gånger de kissat floder. OCH att den dammar mindre...Jag har ifrågasatt detta för jag tycker det SER dammigare ut men har fått svaret: Torvdammet syns mer för att det är brunt (Självklart!) och att det "dammet" består mest av rent material från torvet, altså inte massa skräppartiklar.
I övrigt så finns det ju fördelar som att: Sen vi bytte till torv känner vi sällan någon som helst amoniaklukt i stallet.
Det går åt mindre strömaterial och det blir mindre att mocka ut då torven kapslar in kisset i klumpar. Man behöver inte/skall inte..(enligt proffsen) vända bädden utan bara ta bort det som är synligt. Den bästa effekten får man tydligen, om man gör en sk. djupströbädd. ( Finns info på nätet hur man anlägger och sköter en sådan.)
...och som sagt, det blir ett himla bra gödsel!

Tja
Fördelar med torv är att de har mycket bättre uppsugningsförmåga, är mera naturlig om hästen får i sig det via damm lr om han "smakar" på det. Det luktar inte alls amoniak i stallet när du har torv. Rekomenderar starkt att du inte vänder upp hela bädden då du mockar. Ta bara bort kissfläckarna och bajset och släta till. Efter ett tag får du då en "bädd". Mkt bekvämare för hästen att ligga på. Inte som spån, då det lätt flyger iväg när hästen rör sig, och då får han ju ligga direkt på stengolvet. Se till att du har lite mkt torv i början så du får denna bädd, för när du har fått den så blir det ju bara ett litet lager överst att leta kottar i :)
Men var noga med att ta ut alla kissfläckar ända ner till betongen. men rör inte det andra.
När det är dags för sommarbete och skurning av boxen så ta ut allting så att golvet får lufta, och gör sedan en ny bädd till hösten igen. Jag förstår att du tycker att spån är mer lättmockat. Men med torven så är det bara lite besvärligt när den är helt ny. Nu vänjer dig säkert!

Varför bör man inte vända upp och ner när man har torv?
Jag är van att göra det när jag har spån. Tycker inte om att ha bädd, då jag tycker det är lättast att få ut allt blött och skitigt om man vänder upp och ner på allt.

Jag har haft halm, spån och torv. Torv är oslagbart bäst tycker jag. Pga dess uppsugningsförmåga, ligger mycket bättre på plats än övriga strömedel, blir mindre gödsel som dessutom är lättare att bli av med och framför allt så luktar det inte urin i stallet (har bädd och tar enbart ut bajset). Mockade 2 veckor i grannstallet (halm) för ett tag sedan när de var på semester - och trots att man tar ut allt kiss varje dag så stinker det ammoniak där. ENDA nackdelen med torv enligt min åsikt är att det blir mörkare i stallet men det vande man sig ganska snabbt vid.

Liknande trådar

Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
169 434
Senast: gul_zebra
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
S
Hästvård Tänkte inte skriva så mycket här om detta för att man kanske får höra en massa skräckhistorier som gör en ändå mer nervös, men jag tar...
2
Svar
25
· Visningar
2 144
Senast: Skuggabaldur
·
Träning Mitt ungsto kan nog lätt kvalificera sig till "världens skitgris" boxen ser ut som f-n varje dag och det innebär att hon har ljuviga...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 440
Senast: Morsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar