Vad är nu detta i hösilaget??

T

Tress

Har haft problem med årets inköpta balar då det varit mögelfläckar i dem men den sist öppnade balen finns det inga mögelfläckar men däremot finns det små havregrynsliknande saker på höstråna på vissa ställen i balen, vad är då det för nåt??:confused:
Eftersom det varit mögel i balar även tidigare år och i årets så går jag igenom höet väldigt noga, hade jag bara gjort som många andra och ställt in balen i hagen hade jag ju aldrig sett detta så det kanske är helt ofarligt.... Men i dagens läge har jag mögelfobier!! :(
Skulle bli mycket tacksam för svar!!:)

Sv: Vad är nu detta i hösilaget??

Svårt när man inte kan se det, man jag tror att det är någon form av mögel.

Sv: Vad är nu detta i hösilaget??

Små vita prickar indikerar mögel eller jäst. Svårt att avgöra i detta skeende.

Är det klibbigt eller luddigt ? Ludd är mögel, klibbigt är jästsvampar. Jäst ser också blankt ut på ytan. Ta ett förstorningsglas så kan du nog avgöra. Jäst i sig är inte så farligt, men det indikerar dock på misslyckad ensilering. Finns det jäst så brukar det oftast finnas (eller kan bli) mögel eller andra ohälsosamma organismer.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 712
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Hej! Vi har ett lite komplicerat problem i vårt stall. Stallägaren tillhandahåller egenproducerat hö. I september förra året reagerade...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 344
Senast: AnnDerry
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 502
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka