Sv: Vad är nästa steg?
jag red in en travare för snart 2år sedan. att han gått som travare i ca 5år hjälpte nog en del eftersom han var van att ha selen på ryggen och förstod tygeltag och sådana saker.då gjorde jag så att jag tränade in röstkommandon genom att gå bredvid honom under flera veckors tid. Jag tog sedan hjälp av en kompis att vara med den första gången jag satt på honom. hon ledde han några varv på ridbanan bara så han fick känna hur det kändes.
Om du har fortsatt hjälp så är väl det bra. låt nån leda hästen så den får känna hur det känns med någon på ryggen och börja hitta sin balans. själv hade jag ingen hjälp utom den första gången. När jag var själv så gick jag utmed honom den mesta tiden under träningspassen innan jag satt upp. jag använde sedan samma röstkommando jag använt tidigare för att få han att gå. dom första gångerna kanske det bara blev ett steg men när han väl tänkte framåt så fick han mycket beröm och sedan avslutade vi passet. Efter ca 1 vecka så kunde han skritta runt ridbanan utan problem.
kanske inte hjälper dig så mycket, men det var iallfall så jag gjorde i stora drag och det blev i slutändan en riktigt trevlig ridhäst