Vad är felet?

Sandra86

Trådstartare
Jag har en kallblodsvalack som är stel uppe i korset. Detta har bara visat sig i skritten då han är ca 2dm kortare i steget vänster bak. Men sedan en vecka tillbaka är han även stel i traven.
Longerade honom i dag efter ridturen och såg att när han galopperar i vänster varv hoppar han jämfota bak, medans i höger varv såg det helt normalt ut.:confused:
Han har svårt att få till höger galopp under sadel och detta var första gången jag fick fram höger galopp.
Han visade även upp ett kortare steg vb i traven i vänster varv, medans skritten var helt jämn tillbaka till stallet.
Jag har haft honom i 1 månad och då jag hämtade honom var han precis nybesiktad ua och man sa att stelheten inte var något hinder för honom.
Vad kan felet vara?

Sv: Vad är felet?

Menar du att du godtog att han var stel bak och att det inte skulle påverka? Hur tänkte du då?

Han är även kontenueligt kontrolerad av olika hästmasörer och ridinstruktörer som alla säger att det inte ger hästen några problem. Jag är bara fodervärd till honom och känner ägaren och har följt hästen i två års tid och ahn har under denna tid alltid varit sådan och aldrig haft något annat problem emn det korta steget i skritten.

Har någon gjort en utredning på VAD det är som gör honom stel?

Uppenbarligen blir ju skadan större nu.

Att hästen tar kortare steg med ena bak är skäl nog att göra en ordentlig hältutredning på klinik så ägaren är väldigt nonchalant måste jag säga.

Min häst hade exakt samma symptom (innan han blev behandlad) fast i hans fall satt det på höger sida. Det visade sig vara artros i SI-leden och han hade även en sekundär inflammation i höger bakknä (vilket gjorde att han lätt slog över i korsgalopp eller hoppade jämfota) för att han försökt avlasta.

Det tog en månad innan jag bokade tid för utredning och efteråt kände jag mig som en idiot som inte hade reagerat snabbare. Om jag var du så skulle jag inte rida en meter till innan hästen är grundlig utredd.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 189
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 112
Senast: AraSlei
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 575
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tvillingar!?
  • Uppsättning
  • Mens