Vad är fel? suck.

D

dumle_klubba

Idag när jag var på hoppträning så tyckte tränaren att min häst inte gick rent, det visade sig direkt i traven och han tyckte det var rätt tydligt, i bakkänen trodde han det satt. Nu till frågan.

Vad kan det vara? Hästen i fråga har varit "vägrig" på hinder både på träning och tävling från och till i ca 1 år, men jag har trott att det bara är som han bråkar. Vissa dagar har han hoppat super och andra dagar har han hoppat tveksamt och vägrat på vanliga hinder. För ca 1,5 månader sen fick han "smågallor" mest runt kotleden både på fram och bakbenen. Kan också tilllägga att hästen skenade upp i en stenmur tidigare i veckan, men har inte märkt något spec efter det. Min tränare trodde det "satt långt in"suck :(

Sv: Vad är fel? suck.

de kan väl vara vad som helst??
varför regagerade du inte när hästen plöstsligt blev gallig ?? om han inte varit de förut. en häst får ju gallor av en anledning.
boka tid på klinik genast.

Idag när jag var på hoppträning så tyckte tränaren att min häst inte gick rent, det visade sig direkt i traven och han tyckte det var rätt tydligt, i bakkänen trodde han det satt. Nu till frågan.

Det har gjorts studier i veterinär världen huruvida man med ögat kan bedöma vart en hälta sitter. det kan man inte visade det sig. rörelsemönstret har mkt lite att göra med ofta vart det sitter. ngt som sitter i bogen kan se ut som det sitter i knäet, osv osv. enda sättet att få svar är att boka tid på klinik och göra en hältutredning. eftersom du haft små-problem och protester en längre tid, vänta inte utan åk in omgående.

Det kan vara vad som helst.

Inflammation, kanske pålagringar om det fått pågå länge, i bakknäna är väl en bra gissning. Det är dessutom vanligt att långvariga hältor ger upphov till sekundära problem som t ex kotledsinflammation fram.

Du måste låta undersöka hästen på klinik.

boka tid på klinik, så får du reda på vad det är. jag är i samma sits som du. jag bestäämde att boka tid på klink för att kolla upp honom. han har cokså fått en galla för några månader sedan. bättre o kolla upp så att man kan behandla i tid om de är något, så de inte blir värre. :bump:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 423
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 133
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30