Vad är fel på min lind, eller är han bara av annan sort?

moiran

Trådstartare
Jag har två gamla lindar. Uppskattningsvis gott och väl 100 respektive 70-80 år si sådär. De står med 8-10 m mellanrum och förutsättningarna i övrigt är också likvärdiga så vitt det går att se. Båda har fina kronor och inte särskilt mycket döda grenar. Men bladen är väldigt olika. Den gamla linden har ljusa, mjuka och släta blad, den yngre mörkare, lite mindre, styvare blad med mer struktur. Är det två olika sorter, eller mår den ena av dem inte riktigt bra?

2mmg4eb.jpg

2e67okx.jpg


(De små löven är ett av de som växer längst ut på grenarna, de större en bit in)
 
Jag är verkligen ingen lindexpert men tänker spontant... att björkar kan se väldigt olika ut. I en rad med björkar finns olika bladformer, grenformer och olika mottaglighet för angrepp av tex insekter.

Utanför min förra bostad växte en rad björkar. De slog ut vid olika tider. En av dem var alltid väldigt sen. De andra var helt gröna när den körde igång. EN av dem fick varje sommar massor av bladlöss. Den som var framför min p-plats. Jag kunde inte ha bilen där om sommaren för då blev den täckt av sirap.
Tvärs över vägen vid en granne står en ask som många gånger dödförklarats men bra långt in på försommaren slår den ut och är frisk och grön. De andra askarna har varit gröna länge innan den.

Så om dina lindar är olika blir just jag inte förvånad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp