Vad är ett rimligt pris på en westernsadel?

L

Lucky

Hej!
Jag håller på att leta efter en ny sadel åt mitt varmblodsto och har äntligen hittat en sadelförsäljare med många sadel modeller i bagaget som kommer ut och provar sadlar på hästen, så man själv slipper komma till sadelprovaren med hästen.
Nu är frågan vad får man för en sadel i olika prisklasser?
Min häst här en häst som har haft många problem med oförklarliga hältor. Som vi tror har varit relaterade till utrustningen. Trots att jag har haft folk ute som har provat ut utrustningen till henne så har den ändå i slutändan ej passat mm...

Han rekomenderade sadlar ej under 15 000 kr. (Min ekonomi tyvärrr ej klarar priser över 15000.)
Vad säjer ni?
Han har sadlar mellan 11000-15000 också men han påstår att folk ej vill köpa dem "för att de ej är fullt så starka och hållbara".
Sadlar som:
  • White star
    Pool´s
    Freemax
Någon som har erfarenhet av dessa?

Han rekomenderade mig Garland. "En ok sadel för billit pris."

Jag skulle behöva all hjälp jag kan få. Då min ekonomi tyvärr sträcker sig längre. Eller behöver jag ta ett extremt dyrt lån för en bättre sadel som jag ej vet om jag har råd med.

Sv: Vad är ett rimligt pris på en westernsadel?

Av White Star, Pool's och Freemax har jag bara hört talas om Pool's. Jag har aldrig haft någon själv, men det är ett okej märke. Freemax ringer nånstans långt bak i bakhuvudet, men kan inte säga något om det.

Har han inte några begagnade sadlar? Du får en BRA begagnad sadel för 8-10 000. Är hon musklad ordentligt, eller är det så att hon fortfarande musklas och växer ur sina sadlar? Vad ska du ha sadeln till?

En NY BRA westernsadel ligger från 15 000 och uppåt. Om jag inte minns fel så är Dakota rätt billiga men bra?

Hon är dåligt musklad, och kommer att muskla upp sig mer.
Dock rids hon ej så ofta. Pga. av att hon ej håller för för mycket ridning.
Lätta turer ut i skogen. Tänkte börja träna henne i Trail. I det lättare klasserna. Mer vad jag skulle kalla hjärngympa än fysisk ansträngning. Men hon kommer att muskla sig ändå. Frågan är hur mycket.

Jag köper hälre en dyr sadel som gör så min häst mår bra, än en billig som min plånbok trivs med. Men jag måste tyvärr dra gränsen någon stans.

Den sadlar som jag har haft är Premium och Montana Arabian. Hon visar sadeltrånghet på båda sadlarna i samband med sadling. Ingenting under ridturen. Tittar man sedan på hur Montanan sadeln (som jag har fått hjälp med att få framprovad) har suttit så har den kasat fram och klämt henne på bogarna nu på senare tid.

Quarter-Semi Quarter Full Double Rigging bruka passa bra på varmblod häster.
6000-10.000sk.
En ny hos Rid i Mark ligga på 10.000

Jag hittade en sida med dessa Quarter Full Double Rigging men jag fattade ingenting. Kan jag få en litten lätt tolkad förklaring på dessa.

Om du inte har bråttom så kan du prova ut en sadel som passar bra och sedan försöka leta efter en begagnad likadan. Jag håller med om att sadlar med ett nypris över 15000 är att föredra. Begagnade kan man hitta för 8-10000, dessutom har en begagnad den fördelen att den inte sjunker i värde om du behöver sälja.

White star har jag haft o den är helt ok, låg när jag köpte den på runt 9500:-.
Var c 6 år sedan. Sålde min 2010 för 6500:-

White star har jag haft o den är helt ok, låg när jag köpte den på runt 9500:-.
Var c 6 år sedan. Sålde min 2010 för 6500:-

Vill du vara så snäll och specifisera ok. Skön, höll bra, slitstark...

White Star & Freemax känner jag inte till något om.

Garland & Pool's kommer från samma tillverkare, bägge märkena har både prisvärda modeller under 15000:- men även dyrare och mer påkostade modeller. Jag har själv en Pool's som jag älskar, super kvalitet i lädret och passar min rumpa perfekt, samt ligger riktigt bra på min breda korta häst. Å andra sidan har jag sämre erfarenheter av en annan Pool's-sadel som jag red en annan häst i under något års tid, motsvarigheten till Garland Buttefly Reiner, den passade mig inte alls. Har även ridit i en Garland (modell?) en del, den var helt OK.

Så jag skulle inte dissa dessa märken bara för att de ligger i det lägre prisskiktet. Under 10000:- skulle jag nog satsa på begagnat istället, då får du mer kvalitet för pengarna och kan få tillbaka större delen av investeringen om du måste byta sadel (vilket man ironiskt nog ofta behöver efter att ha hittat rätt sadel efterssom hästen plötsligt musklar om sig)

Lycka till!

Nånstans ringer det en klocka att Freemax är bomfri eller ??

Har ingen erfarenhet av varken den eller de andra men hört att Pool´s är en helt ok sadel för dess pris.
Brukar finnas begagnade att få tag på till pris under 8000.

Jag hittade en sida med dessa Quarter Full Double Rigging men jag fattade ingenting. Kan jag få en litten lätt tolkad förklaring på dessa.

På western sadlar mätts bommen främ vid mänken, Semi-Quarter, Quarter, Full Quarter, Arabian.
Westernbiten har den El Paso Roper för 7000sk som kan vara nåt för dig.

Skön ja, slitstark hållbar, ja, inget gick sönder på den medan jag hade den så inget kunde vara bättre, var rundskirt. Hade full quarter till min quarter/arab korsning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka