Vad är en välriden häst?

Sv: Vad är en välriden häst?

mina kriterier kommer inte helt utan grunder. mankhöjden är pga att jag är rätt kort i rocken och sitter bäst på en inte allt för stor häst, 175 är för mycket häst för mig än så länge.
ang att jag vill ha en valack är för att jag faktiskt aldrig klickat ordentligt med ett sto och dessutom orkar jag inte med ett brunstigt sto som skiter fullständigt i mig på tävlingsbanorna hehe.

men det är som jag brukar säga.. det kommer sluta med att jag står där med ett sto på 155 som är 4 år och grundriden och dessutom SKIMMEL. (borstar man på en skimmel i 1 timma så ser dom fortfarande vanvårdade ut :p)
Men jag har inte letat så länge så SÅ desperat har jag faktistk inte blivit än. :angel:

Men jag är inte dum heller.. hittar man rätt även om några cm slår fel eller att åldern inte är riktigt rätt så är det ju rätt ändå.. men jag tror ändå att det är viktigt att ha en klar uppfattning om vad man vill ha.

Självklart förstår jag ju folk också som svarar på min annons fast dom inte har exakt rätt. Men det går lite till överdrift när jag efter 20 sekunder in i ett samtal säger att jag inte är intresserad och ändå har någon som tjatar på mig i 20 minuter. Det är då man blir bitter över att man inte har mage till att vara otrevlig och lägga på i örat på dom :p

aj då ;) Jaa självklart måste man ju få säga att man inte är intresserad :p Tråkigt med tjatiga säljare!

Det kanske är bättre att DU letar bland annonserna och svarar på dem du är intresserade av än att bli bombad av en massa säljare som lyfter just sin häst till skyarna...?

kolla även med större, seriösa försäljningsstallar. Då kan du ju rida flera vid samma tillfälle.

jag kollar annonser ung 100 gånger om dagen :angel:
men av att ha satt in en egen annons har jag märkt att det är många som inte annonserar sina hästar för att dom vill slippa jobbiga spekulanter..
dessutom finns det inte så många som faller in på mina kriterier så därför behövs det ändå.

jag har iaf ett försäljningsstall som jag ska åka till med min tränare, hon har köpt hästar av honom lääääge.

Då ju folk tycker så olika om vad som är en välriden häst så har jag med åren ändrat vad jag tycker är en välriden häst.
För mig är en välriden häst som kan gå ett godkänt dressyrprogram på den utbstp som säljaren anger i annonsen. Då kvittar ju ridstilen, är det godkänt av dressyrdomare så har jag de "betyg" jag kräver.
I hoppning anser jag att hästens utbstp är noll fel på tävling på den höjd säljaren anger.

Jag tillhör skaran som anser jag börjar ha en rätt välriden häst. Men med tillägget att det finns mycket mer att befästa och förfina på min häst. Det går alltid att göra bättre!

Jag är tveksam hurvida jag ska definiera min häst som välriden. Rider jag ordentligt så går han som en klocka en riktig gummiboll att rida men det räcker att man skrittat ett varv på långa tyglar så tycker han att han ska få gå hem och inte alls jobba. Men det beror på att hans matte är inkonsekvent. Jag brukar säga att han är ett kräk men det kan man inte skriva i en annons (nu skriver jag ju inte heller att han är välriden så ingen tror det) Med rätt ryttare blir man alldeles säkert av med de problemen. ;)

For mig ar en hast som ar valriden just valriden, det har inget med utbildningstandpunkten i sig.

Kan sakta av och satta igang enkelt, byta mellan gangarterna utan problem, svanga och stanna osv. Soker sig mot handen och har latt for att fa en ram, inte slo och inte het (det ar ju indiviuellt ocksa, men det ska vara enkelt att kontrollera).
Hasten ska inte heller vara skankeldod eller ha en jarnmun. Precis som att den inte ska stutsa ivag for att man lagger till skankeln, eller kasta upp huvudet sa fort man kramar tygeln.

Da ar hasten valriden.

Sedan beror det saklart pa hur bra ryttaren ar, kommer hon i obalans och drar i tyglarna kommer ju huvudet aka upp (vilket det ocksa bor gora).
En valriden hast ar ju ocksa en hast som ar kanslig och kommer protestera nar nagot inte ar inom den ram som ryttaren bor vara.

Sedan finns det val ingen hast som har allt.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 627
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka