Vad är en välriden häst?

Apollo 13

Trådstartare
Jag håller på att leta häst och vilken djungel det är och vilka otroligt lustiga människor man kommer i kontakt med!

Nr ett så är jag lite bitter eftersom det finns så lite hästar som är som jag vill ha dom. Jag vet precis vad jag vill ha och tycker alltid att det är något som inte stämmer in.

Hur som helst så vill jag ha en välriden häst och jag vet inte om jag är dum men det känns som att det kommer bli otroligt svårt att hitta en sådan.. Jag rider med väldigt mjuk hand (försöker iaf :angel:) och rider mycket bakifrån.. jag vet inte riktigt om min ridning skiljer sig mycket från andras för när man pratar med folk om det och dom säger att det är absolut så dom rider så kommer man ändå ut och ser dom sitta med en stadig ytter och plocka på innern typ... Att de sedan inte tar skänklarna utan 2,5 cm sporrar är ju inte heller särskillt kul :grin: Jag letar ändå efter en häst som är utbildad minst LA. Kan man inte förvänta sig att folk säljer en häst som är välriden och utbildad minst LA och som inte är över 12 år?

Men vad är egentligen en välriden häst? Ingen skulle väll erkänna att deras häst inte var välriden? Finns det välriden... och välriden.. som skiljer sig beroende på ryttarens ridstil?

Vad tycker du är en välriden häst?

Sv: Vad är en välriden häst?

En stor anledning till att jag valt att numera köpa unghästar och utbilda själv är för att då får jag dem som jag vill. Går det snett kan jag åtminstonde skylla på mig själv :D är du någorlunda duktig ryttare så tar det inte dig speciellt lång tid att utbilda en häst till LA så kanske bör du satsa på ngt yngre.
Det är alltid så när man letar häst, folk har olika preferenser pigg häst för en kan vara slö för en annan, känslig för en är okänslig för en annan. Allt beror på vad man är van vid och föredrar. Ringer jag på en lite äldre brukar jag numera fråga hur den är riden istället för att först berätta hur jag rider.
Jag är som dig försöker rida med lite hand och mycket säte istället men helt ärligt har jag inte hittat jätte många till salu som är ridna på det viset. Sen kan det bero på att jag inte haft världens största plånbok heller och då får man ofta göra avkall på ngt.
Hade jag vart du hade jag frågat hur dom rider hästen och sen be om film för att inte åka helt i onödan.

Någon jätte ryttare är jag inte, men jag skulle garanterat få jobbet gjort.. det som är, är bara att jag suttit på hästar som på ett eller annat sätt gjort arbetet betydligt svårare och jag är sugen på att vara klar redan nu och komma ut på banorna och få utveckla mig själv ist för en häst sas.

Jag har försökt fråga folk hur dom rider sina hästar men dom förstår inte riktigt vad jag menar. Jag får förklara att man kan rida på olika sätt och dom låter väldigt tveksamma och det känns som att dom grabbar tag i första bästa lösningen på frågan ist för att försöka svara ärligt.

Jag har inte heller någon jätte plånbok (iaf inte med tanke på utbildningsnivån jag letar bland) men om jag skulle köpa tuggumin skulle det nog bli rätt många ;) Men jag tycker det är skit svårt och dessutom är jag ju så satans otålig och vill ju ha hem en häst nu nu nu nu :angel:
Hittade faktiskt en som var rena rama drömmen att rida.. men där brast det ju så klart när det kom till annat istället... Känns förbannat surt för nu vet jag att jag kommer få nöja mig med något sämre, för en sådan häst hittar jag inte igen.. det gör jag bara inte.. Men vilken erfarenhet att få ha suttit på en så sjukt välriden häst.

min travare jag sålde var välriden.

med välriden så menar jag att han var känslig, man kunde rida han med som utan sporrar. Han gjorde sidvärströrelser direkt man gav lite extra vikt med kroppen, även i galopp. Han fattade galopp med hjälp av tanken. Förvänd galopp va inga problem, bara att styra med vikten. Han hoppade allt man styrde honom på. Han hade visserligen inga supergångarter eftersom han va en travare, men han va välriden, kändes mjuk och följsam. Gick alltid stadigt i form. Även för mera orutinerade ryttare. Tävlades med oftast stadiga % och man "visste vart man hade honom".

Men vill man ha kapacitet utöver det så kostar ju hästarna pengar! Fast välridna kan dom ju vara inom den nivån dom håller sig på. Min tävlades i LA klasser.

Alltså en häst är ju utbildad på ett eller annat vis - den är lärd att göra vissa saker på vissa givna signaler från ryttaren.
Ger du sen hästen andra signaler när du provrider kommer hästen kanske att reagera annorlunda (starkare, svagare, inte alls etc).

Jag tycker att en välriden häst är en häst som gör rätt när ryttaren ber om rätt sak.
Sen har väl alla en definition av vad god ridning är, jag vet precis hur jag vill ha det, men ngn annan som har mer el mindre utbildning än jag kanske har ett helt annat sätt att se på saker.

Min egen högst fördomsfulla tolkning baserad på mina egna erfarenheter är att folk som säger sig rida med väldigt lätt hand, bara för sätet etc helt enkelt inte klarar av att rida med jämn kontakt till hästens mun (och då får hästar som blir sura/bromsiga då man tar i tygeln el. lägger till skänkeln -> ryttaren släpper ännu mer).
I min värld ska en välriden häst acceptera och reagera på skänkel- och tygelhjälper såväl som på andra hjälper.

KL

En välriden häst är enligt mej en som är positiv till ryttarens inverkan och försöker göra det ryttaren ber, även om ryttaren är klantig... Den är väl gymnastiserad och genomgående riden i en bra form så att den inte behöver lång tid för att bli lösgjord och komma till arbete.

Men hästar är olika och det är inte säkert att en häst som trivs bra under en ryttare trivs med en provryttare och då kan den kännas mindre välriden.....det beror ju också på hur den som provar rider:cool:

Fast det du beskriver skulle jag kalla ridbarheten inte hur välriden hästen är men alla är vi olika ;)

En häst kan enligt mig vara välriden med MIN ridning men när nästa ryttare hoppar upp så funkar det inte alls! Det beror ofta på RYTTAREN.

Ett roligt exempel. Sålde en fyraåring. En tjej (den potentiella köparen) o hennes tränare provred. Jag visade honom först i alla gångarter, hoppade av o tjejen satt upp. Hon fick inte ens hästen att galoppera. Jag skämdes som en råtta o tyckte att jag hade gjort ett dåligt jobb med inridning o utbildning. (min första unghäst)

Men så hoppade tjejens tränare upp och VIPS så gick hästen som en klocka! :D Hon ääääälskade min lilla häst o ville inte sluta rida. Tjejen provade igen o fick fram honom i skaplig galopp men inte alls på samma sätt som jag själv o tränaren.

Tränarens kommentar var att det var en väldigt välriden och mkt trevlig unghäst men att den nog var lite för avancerad för hennes elev ;)

Så ibland hänger mkt på ryttaren! Ibland överskattar man sin egen ryttarförmåga. En välriden häst behöver inte innebära att den går som en klocka med "vem som helst" på ryggen!

En välutbildad, känslig o väldigt välriden häst kan, tror jag, ofta vara mer "svårriden" än en lite mindre välriden häst som accepterar fler misstag från sin ryttare.

Nån som fattar vad jag menar?! :p

håller med dig, välriden ligger ofta i ryttarens ögon. och det är alltid svårt att bedöma utifrån en provridning, dom flesta ryttare har sin egen grej och kommer det någon och gör tvärtom så är det klart hästen blir förvirrad.

mitt tips är att rida en häst du är intresserad av flera gångar så att ni blir mer samkörda.

Jag förstår och hänger med och det var mycket vad jag menade också.

Jag menar att ridbarheten hänger nära ihop med hur välriden en häst är, visst har de olika ridbarhet i grunden men väldigt mycket hänger på vad människan gjort med hästen också. Vid en provridning handlar det mest om dem som ridit hästen och hur provryttaren rider just den hästen.

ja en häst kan ju vara väldigt ridbar från början som unghäst men sen är det upp till ryttaren att förvalta detta = välridenheten som det diskuteras i tråden.

Som min unghäst, han hade väldigt hög ridbarhet redan första gångerna under ryttare då han hade en egen balans, en mkt god takt och bra "skalle" = goda förutsättningar för att sedan få fram en välriden häst.

Men det spelade ju ingen roll hur "bra" min häst var när fel ryttare satt på ryggen!
Med rätt ryttare = välriden unghäst
Med fel ryttare = går inte alls o blir då bedömd som "icke välriden"

Tillägg till TS:
Jag tror inte det är säljarna som är lustiga, de tycker ju, liksom jag, att jag hade en välriden häst. Men sen är det ju upp till dej om du passar på den individen eller inte! Det säger inget om ridbarheten eller hur välriden hästen är , det beror ju bara på dej som ryttare hur DU väljer att rida hästen.

En mkt god ryttare tror jag kan rida "vilken häst som helst" och tycka att det går riktigt bra o att hästen är trevlig men kanske vill ändra på en del så att den ännu mer passar RYTTARENS ridning.

En mindre god ryttare säger nog istället att "nä den var inte så välriden som jag önskade"

Nu inte sagt att DU är en mindre god ryttare, men förstår du var jag vill komma?? Välridenheten är ju inte en TEKNIK som går att mäta i hur pass mkt man rider för säte eller händer.

En välriden häst kan vara en ridskoleponny, en LAhäst eller en på GrandPrixnivå - allt baseras utifrån ryttarens sätt att rida. Tio ryttare som rider på liknande vis anser att XXhäst är mkt välriden medan den tredje ryttaren inte ens får hästen att gå framåt o tycker då att hästen inte alls är speciellt välriden.

Senast ändrad av en moderator:

hehe, jag är ingen "mkt god ryttare" så det är absolut ingen fara.

och när jag skrev att man kom i kontakt med mycket lustiga människor så hade inte just det med o göra om hästen var välriden eller inte utan mer att jag satt ut en annons om att jag söker en val som är utbildad minst LA, 7-11 år och ca 165" och folk ringer "hej jag har ett sto som är 175 som är 4 år och grundriden"

Däremot tror jag att jag är med på din bana om en välriden eller icke välriden häst.. dock kommer jag ju aldrig gå med på att en nersågad häst eller en nerplockad häst är en välriden häst bara för att det är ryttarens teknik :p

Min egen högst fördomsfulla tolkning baserad på mina egna erfarenheter är att folk som säger sig rida med väldigt lätt hand, bara för sätet etc helt enkelt inte klarar av att rida med jämn kontakt till hästens mun (och då får hästar som blir sura/bromsiga då man tar i tygeln el. lägger till skänkeln -> ryttaren släpper ännu mer).
I min värld ska en välriden häst acceptera och reagera på skänkel- och tygelhjälper såväl som på andra hjälper.

inte för att det hör så mycket till tråden eg men jag kan inte riktigt låta bli att svara. och precis så klart lika mycket från mina erfarenheter av hur jag försöker rida iaf.
Jag tror inte jag vill kalla mig någon som rider väldigt mycket för sätet, jag sitter verkligen inte och klämmer och donar med säte eller sänklar. Men inte heller med handen. Jag tror nog att jag egentligen rider med samma hjälper som någon som rider med en inte riktigt lika mjuk hand men bara att jag försöker rida med finare hjälper och "släppa fram hästen" och inte låsa den utan att den ska få vara absolut rörlig och bära sig själv i sin balans. Självklart tar jag förhållningar, ställer och böjer i tyglar och allt vad det nu kan vara, bara det att hästen förhoppningsvis reagerar på mindre rörelser i tyglarna.
Men jag kan verkligen förstå att många som släpper fram hästen tappar ner hela hästen på bogarna och det är ju självklart verkligen inte optimalt. Jag vill ju fortfarande ha ett bra påskjut bakifrån men istället för att "banka" på med hårdare/skänklar eller dra hårdare i tyglarna så försöker jag rätta med spöt.
Sedan vill jag verkligen inte ha en häst som är rädd för bettet och min hand det är ju långt ifrån optimalt, men det är ju lite som vad vi diskuterat i tråden tidigare... Är någon van vid att rida med en "hårdare hand" så uppfattar du det som att det inte går att ta i en häst samtidigt som någon med en ev lättare hand inte alls tycker att det är några konstigheter.

alla har väll sedan bra eller dåliga erfarenheter av alla typer av ridstilar.. man måste ju hitta den som man tycker är optimal för sig själv och för sin häst. vilket som är rätt för andra är inte jag någon att dömma. Jag har mina anledningar till att jag vill rida på det sättet jag gör och det har säkert alla andra också och jag känner inget större behov av att predika om min stil och få andra att konvertera...

Senast ändrad:

Vill bara bygga på mitt eget svar som jag skrev tidigare och kommentera lite apropå att man känner olika saker.

Jag anser mig vara en hyfsat okej ryttare som kan rida en hel del hästar av olika typer och brukar komma överrens med de flesta. Några ggr har jag haft förmånen att få rida riktigt välutbildade hästar upp till GP nivå. Där kan jag helt klart säga att min ridförmåga brister en del jag sitter inte så stilla som jag tror och inte heller alltid så rakt. När hästen börjar göra byten i varje utan att man bett om det kan man börja undra vad man sysslar med :D Likaså om hästen vägrar gå rakt och istället utför diverse skolor haha. Så summa sumarum man känner olika saker utifrån sin ridförmåga och ibland har man inte så bra självinsikt :D

Men välriden för mig är inte en häst som är väldigt oliksidig, stel osv.
Men allt är ju relativt och man uppfattar som sagt allt olika.

Det kan höra till tråden på så vis att många hävdar att min häst är si eller så (ex "väääldigt känslig i munnen") och att det som en definierar som "vääldigt känslig" exempelvis är för mig = inte accepterar ryttarens hjälper.

Alltså definierar vi begrepp som ex. välriden på olika sätt utifrån vad vi har för preferenser, kunskap och erfarenhet.

Hahaha jaa man kan få en del knasiga annonsvar ;) Jag har faktiskt svarat på en del annonser där man letar äldre välridna hästar, fast än jag hade en fyraåring - för han betedde sig aldrig som en fyraåring o var "skolad" till LB o säker att hoppa med.(om de inte bokstavligen skrev att de ville ut o tävla en massa på direkten)

Flera blev faktiskt intresserade o ringde upp, fast än han var mkt yngre än de tänkt sig! Så ibland förstår jag de som säljer häst oxå o svarar fast de har "fel" häst... De som köper snöar lätt in sig på en viss ålder och en exakt mankhöjd medan det kan bero väldigt mkt på individen :)

O nä, en häst som är sågad i munnen är inte väl riden, men den kan ha hög ridbarhet ÄNDÅ om den får komma till ett nytt hem :love:
Man märker ju vid provridning om hästen reagerar för MINA hjälper eller om den är helt förstörd. Så även om nån suttit i slitit den i munnen i 8 år så kan man ändra massor själv! Jag köpte en ridskolehäst som var helt stum för skänkeln och vägde typ ett ton i varje tygel. På bara några veckor så hade jag med min sätesridning å mer aktiva ridning fått en helt annan häst! dvs hästen hade ridbarhet i grunden men var fel riden :)

Lycka till i din hästletning! det bästa är att provrida så mkt som möjligt o inte stirra sig blind på vad ryttaren innan gjort för fel - du KÄNNER om du o hästen kommer överens eller inte, om den har olater som går att jobba bort eller om det blir för mycket jobb innan du får den dit du vill.

Hahaha jaa man kan få en del knasiga annonsvar ;) Jag har faktiskt svarat på en del annonser där man letar äldre välridna hästar, fast än jag hade en fyraåring

Jag skulle ha en 5-6 årig valack utbildad LA när jag letade häst. Blev ett 3-årigt sto istället.:D:angel: Bästa jag har gjort. Nu är hon 7 år och utbildad och tävlad LA med mig.

precis ;) Ibland måste man få en spark där bak av knasiga hästsäljare :D

jag som är en halvblodsmänniska som ville ha en färdighäst på foder har nu köpt mig ett welsh cob föl, o har en knappt inriden frieser på foder :) De går inte alltid som man hade tänkt sig, men jag är då jävligt nöjd o glad ;)

Jag tänkte precis som du. (fick dessutom en så pass välskolad häst att han bla gör apssage) Och jag hittade min drömhäst som var 10-år. Men för att få det jag ville ha fick jag tyvärr punga ut mycket mer pengar än vad jag tänkt från början. Men han är ändå en dröm och precis vad jag letat eftr. Så jag antar att det helt beror på hur djupt du kan kolla i fickorna.. Det är en stor efterfrågan på välutbildade hästar!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 627
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka