Vad är en normal brunst?

lady_vip

Trådstartare
Min "lilla" tjej har nämligen problem med det, och har alltid haft.

Hon är nu inne i årets än så länge kraftigaste brunst, och värre kommer det bli... Det fullkomligen sprutar ur henne, rinner längs benen och kletar ner.

Så jag tvättar henne, skrubbar, flätar svansen och grejar. På sommaren flockas flugorna runt henne, hon kan då i genomsnitt brunsta varannan vecka, och det är som sagt ingen diskret brunst.

Funkar munkpeppar? Medicin? Kirurgiska ingerpp?

Hon är 6 år, aldrig haft föl eller blivit betäckt och vi har inte en vallack/hingst inom 3 kms radie...

//E

Sv: Vad är en normal brunst?

Vissa ston är ju så kallade pissmärrar, en del funkar det o ge munkpeppar o andra inte, jag har själv ett sånt sto o munkpeppar hjälper inte, dock ska hon betäckas iår så vi får hoppas det lugnar ner sig sedan

Jo, jag kallar henne för pissmärr, men det är ju synd om henne... Så fort nånting händer så rinner det ur henne...

Får fråga om munkpeppar idag när jag ska köpa foder.

//E

Det är nu på senvintern som många brunster kan vara väldigt långa innan brunstsäsongen riktigt har startat. Tycker att du ska prova munkpeppar annars kan ultraljud vara en bra idé. Det kan ju faktsikt vara nått problem med äggstockar eller livmodern, inte helt ovanligt.

Lycka till :)

Är det inte? Hade fått för mig att det är rätt få ston som ändå har problem med livmoder/äggstockar... Vet ju att bakterier är rätt vanligt. Typiskt, för hon har nyss stått på klinik, de kunde ju gjort det där.

Ang tidpunkten så är hennes brunster alltid så här, hon har några månaders uppehåll på vintern, annars är detta vår lott...

//E

Hej! Jag hade ett KWPN-sto med otroligt kraftiga brunster. Det visade sig att hon hade bakterier i livmodern vilket enkelt behandlades med antibiotika... Så be du vetrinär ta urin- och blodprov, inte helt omöjligt att ni hittar något!

Fast om de har infektioner i livmodern så tar man ju ett prov i livmodern och inte blodprov? Så har de i alla fall gjort på vårat sto som haft infektioner.

Liknande trådar

Avel Hjälp! Jag har ett sto som vi har åkt med till seminstation 2-3 gånger i veckan sen 8 maj, och hon brunstar aldrig. Hon fick sin fjärde...
Svar
7
· Visningar
2 518
Senast: Masse
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 671
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka