Vad är en bitestikel?

Martina_m

Trådstartare
Har aldrig hört talas om det tidigare.

Men hur vanligt är det?
Och vad "gör" dem?
Är det vanligt att de blir kvar vid en kastration? Eller sitter de så att de alltid följer med den vanliga?

Sv: Vad är en bitestikel?

Nu kan jag inget om hästars könsdelar, men bland människor så har alla män två bitestiklar som sitter fast på de vanliga testiklarna. Gissar att det är samma sak hos alla däggdjur. Det är alltså ingen defekt eller så. Jag tror att spermierna ligger och mognar i bitestiklarna.
Jag kan inte tänka mig att en bitestikel skulle kunna bli kvar om testikeln tas bort.

Det finns en tidigare tråd om detta, den hette "pung-problem?" (vet inte hur man länkar till tidigare tråd, men datum var 26/6 i år. Där står det mesta.

Nu kan jag inget om hästars könsdelar, men bland människor så har alla män två bitestiklar som sitter fast på de vanliga testiklarna. Gissar att det är samma sak hos alla däggdjur. Det är alltså ingen defekt eller så. Jag tror att spermierna ligger och mognar i bitestiklarna.
Jag kan inte tänka mig att en bitestikel skulle kunna bli kvar om testikeln tas bort.

Tack för svaret!

Marna
Vad bra! Då har jag äntligen fått svar på frågan :) Tack!

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
Svar
17
· Visningar
979
Senast: Freazer
·
Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
393
Senast: cili
·
Kultur Jag blev plötsligt sugen på att besöka Jokkmokks marknad i år. Jag har ju hört talas om den men aldrig besökt den, men vad gör man där...
Svar
11
· Visningar
793
Senast: Sel
·
Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka