Vad är detta för beteende?

MsSleepalot

Trådstartare
Min schäfer och min mormors gamla jappe funkar inte ihop! jappen är en tik 11 år gammal och schäfern en 3 årig tik. Schäfern tar för sig av ben/mat utan att bry sig om vad dom andra hundarna säger, men aldrig elak utan bara tar. Så jag antar hon är ranghög.

Däremot håller hon jämt på och bråkar på äldsta jappen, kraffsar på henne, slickar henne runt munnen medan jappen morrar som en tok. Till slut kan schäfern bli så "arg" så hon skäller ut lilla jappen, nästan så man är rädd hon ska döda henne!

Vad är detta för beteende? Varför håller hon på så?

Här är en filmsnutt, och efter att den avslutats är det vanligt att schäfern börjar skälla ut jappen.
http://www.youtube.com/watch?v=7Y-NLu6L1P0

Vad tror ni?

Sv: Vad är detta för beteende?

Jg tolkar detta som att den äldre tiken är ranghög (Den yngre tiken lägger sig ner och slickar hennes mungipor), men att den yngre antgligen tycker sig se svaghet i den äldre som gör att hon testar att topprida.
Den äldre tycker att den yngre är oförskämd och framfusig, och talar väldigt tydligt om för henne att ta avstånd och vägrar också ge sig under toppridningen.

Skulle tro att skällandet från den yngre är frustration, hon känner att den äldre är svagare men har fortfarande lite högre rang än sig själv......"men inte länge" till (säger hon alltså)

Tja, så tolkar jag det.:D

Jag tycker det är svårt när man inte ser hur det ser ut några minuter innan dom börjar och hur det slutar. Men jag tror inte det har med rang att göra. Jag tycker det ser ut som ett typiskt "jag vill leka" beteende från schäfern. Vet flera större hundar som gör lite som dom vill med mindre just för att dom vet att dom är större.

Det kan också vara att schäfern provocerar med sin ridning bara för att få en reaktion, bra som dålig. Hon får ju ändå uppmärksamhet. En ridning behöver inte alltid betyda att en individ är ranghög utan vid exempelvis lek är det bara en provokation för att få igång den andre.

Jag kan ta ett exempel, en nakenhund/powderpuff bodde förut med en stor blandning av mastiff/am.bulldog/Rottweiler. 50kg mötte 4kg. Den lille hängde i det extra skinnet på den store och var vansinning, han ville verkligen inte att den store skulle leka med honom för han var så klumpig och oförsiktig. Men vad han än gjorde så hjälpte inget, för den store tyckte att det var lite småmys när den lille högg sig fast och han fick ju uppmärksamhet. Jag gillade inte att matten lät den store hålla på, jag hade bett honom gå därifrån eftersom den lille inte klarade detta själv. Hade den lille klarat av att ignorera den store så hade han garanterat slutat. Men hur lätt är det :crazy:. Den lille var den äldre av de två.

Min hund (23kg) ignorerade bort liknande beteende från en Riesenschnauzer (40kg) som höll på på sådant sätt. Min bara gick därifrån, medan schnauzern försökte jucka och knuffa honom med tassarna. Det resulterade i att min fick vara ifred. Tack vare att han lyckats behålla lugnet och ignorera schnauzern vid flera tillfällen då de träffas så bryr dom sig inte om varandra idag. Dom umgås som min hund vill, springa brevid varandra på promenaden och inget mer. Min hund är yngre än schnauzern.

Det bästa sättet att bli av med oönskade beteenden är oftast att ignorera dom (så länge dom inte är självbelönande). :)

Men detta är min tolkning. :D
Jag har sett det vid upprepade tillfällen med min hund och andras.

Senast ändrad:

Jappen är dominant över Schäfern. Schäfern testar gränserna men visar samtidigt tydligt sitt underläge. Jappen säger åt schäfern att skärpa sig och lämna henne ifred.

Om det var mina hundar så skulle jag gå in och bryta beteendet (schäferns).

Liknande trådar

Övr. Hund Har nyss fått hem en valp och har sedan tidigare en 6 årig tik. Hon är väldigt nyfiken på valpen vill gärna nosa och titta på vad han...
Svar
18
· Visningar
2 671
Senast: Ratax
·
Hundträning Hej! Jag har haft min Malinois tik i ungefär en månad. Hon är nu 16 veckor gammal. Allt har fungerat jätte bra och hon lär sig otroligt...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 490
Senast: Migo
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 664
Senast: Frost116
·
Övr. Hund Hej! Jag har två hanar hemma, 1 1/2 och 10 år. Den äldsta har alltid varit väldigt snäll och går ihop med alla hundar. Han undviker...
Svar
2
· Visningar
1 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka