Vad är detta? *Bild*

Sv: Vad är detta? *Bild*

Vi hade ett sto för 2 år sen som fick nåt sånt på alla fyra. Vi fick inget riktigt svar på vad det var , men hon blev bättre när hon flyttade från leran. Undersöktes mycket av veterinär och klinik.

Han har inte sett något liknande.

Jag ska ta ett skrapprov i morrn iaf.

Det ser ju nästan ut som om något djur ätit sig in. Brr...jag ryser bara jag går in i den här tråden. :crazy:

Pillat på det med en kanyl o hon reagerade inte märkbart, inte djupt eller geggigt under, luktar inte.

Ser ut som en hålvägg, men jag kan ju ha fel. Vi får se om någon hovis kan svara bättre på det.

men är det verkligen pga det som hästen är halt?

Min häst kan få lite liknande när det är mycket fuktigt ute i hagen, det är som att kronranden hänger med hoven nedåt en bit när det växer (himla svårt att förklara detta...) och det blir som en hinna över hoven en bit. Den kan vara tjockare och tunnare...och lossnar ganska lätt så det nästan ser ut som hål. Men det är inte ömt och "huden" som är över hoven är som död, går att dra/skrapa bort utan att hästen reagerar, blöder el. likn.

Blir nästan lite svampigt?

Läskigt!!!!!

Tur att jag aldrig fått något sådant på våra hästar för jag hade fått PANIK:eek:

Ser ut som en hålvägg, men jag kan ju ha fel. Vi får se om någon hovis kan svara bättre på det.

Hålvägg i kronranden??? finns det?

ser ut som något allvarligt iaf som något är hemskt fel innuti hoven, typ fång aktktigt för det är ju som en övre rand som en gigantisk foderrand ser nästan svullet ut under kronranden som att något håller på att spricka ut ja isåfall en hovböld men det där luckrade ser konstigt ut.

ring hovslagaren, veterinärerna kan inte hovar.

- Svamp och bakterier tror jag.

Min standardbehandling jodopax... Stark på utsidan några gånger, se till att allt är RENT och sen omslag med svag Jodopax.

Jag har inte provat Virkon S behandling, men det ska ju funka på mugg, så det borde ta det här också.

Men bäst att kolla med veterinär.

Tror också att hältan inte är pga detta, men kanske att du har ett klimat i hagen som gör att det lätt blir hovbölder?

Vid djupgående fall av bärrandsröta kan hålrummet nå ända upp till kronranden. Dock spekulerar jag inte vad hästen på bilden har, för det har jag ingen susning om. TS får ta dit veterinären.

kan det vara en hovböld som spruckit i kronranden?

ring din hovslagare och din veterinär, vad det än är så kan det inte vara bra... :crazy:

Har fått provsvar. Det finns ingen svamp att påvisa. Däremot lite staffylokocker. Om hästen är halt pga detta är svårt att säga. Hon går barfota och har så gjort en tid, men är hovöm på hårt underlag.
Ja som alla andra så får min häst trampa lite i lera. Men de går iväg på bättre områden så det är bara utanför lösdriften och när de går in i stallet som hon "måste" stå i lera.

I övrigt finns det inget ömmande i hoven, början ( synlig) till hålvägg. Foderranden är inte ett bekymmer, den ser värre ut med lera på.
Blir naturligtvis en klinik med hovslagare på plats om det inte förbättras.
Tack för svaren.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: casio01
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 037
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Västeråsträffstråden
  • Låna ut pengar?