Vad är det som gör att hästen lugnar sig då man länger tyglarna?

Smulu

Trådstartare
Har ni också tänkt på att: ifall hästen blir rädd för något under ridturen så tar man gärna tag i tyglarna och gör sig beredd på att något kan hända. (Tex hästen försöker sticka.) Då spänner sig hästen mer och börjar kanske dansa på stället. Man blir mer rädd och tar mer i tygeln.....

Om man däremot tar mod till sig och släpper efter lite på tygeln och medvetet försöker slappna av så blir hästen lugnare. För mig så brukar det även fungera med att diskutera om huruvida ex. blå postlådan verkligen är farlig. Och kanske sjunga en liten trudelutt.

Ellen, ja där är en blå postlåda, titta där till vänster, ja just precis där. trala la la (sjunger vackert)

Så ser ni en tjej på brun häst sjungandes om allehanda farliga tingestar i Björlanda så är det kanske jag.

Sv: Vad är det som gör att hästen lugnar sig då man länger tyglarna?

Att hästar blir lugnare när man ger dem längre tyglar tror jag beror på att häster känner ryttarens spänning inte bara ifrån hur man sitter utan även spänningar i händer genom tyglarna. När man då släpper efter på tyglarna känner inte hästen spänningen i munnen längre utan då är det "bara" sitsen som är spänd. Med andra ord en "varningsklocka för fara" mindre. Att sjunga när man rider är också bra eftersom man då måste andas hela tiden (något som man gärna glömmer bort när man spänner sig). När man andas så slappnar ofta kroppen av mer vilket hästen känner som då börjar att slappna av själv.

/Sara

Mm, så sant...

framför allt tycker jag att det blir mer "go" i hästen när man släpper på tyglarna, det är så lätt att sitta och hålla på handbromsen utan att man tänker på det.

Hästen känner ju att du gör dig beredd på att den ska hoppa iväg lr liknande, då gör den bara som du säger åt den - hoppar iväg ;)

Kortar nästan aldrig båda tyglarna när hästarna börjar titta på grejer, dock rätt ofta ENA tygeln, det är ju nästan alltid ett håll de vill fly åt. Det tycker jag är svårast att "inte lära dem". Först lär de sig att ALDRIG under några omständigheter stanna utan att jag ber dem, sedan att ALDRIG fly framåt, sen kommer det där att hålla sig på ett spår oavsett om det är "jättehemskt" vid sidan av vägen, det tycker jag är svårast att få bort helt. Men då kortar jag ju den "snälla" sidans tygel och lägger till den skänkeln för att hålla hästen rak. Men resten av sitsen håller jag helt avslappnad och minsta de visar att de tänker hålla sig på rätt spår, släpper jag helt på hjälperna och slappnar om möjligt av ännu mera för att vara ännu tydligare.

Sjunga e nog bra, jag brukar sittaå grava åt hästarna :D Men så är jag heller aldrig rädd så jag behöver inte direkt påminna mig om att andas eller slappna av.

Tänk dig själv att du är i trädgården och du ser en tiger komma smygande, i vilken situation får du mest panik ? Om du sitter fastkedjad eller om du är fri ??
Med tanke på att hästen är ett flyktdjur.

Goldi skrev:
Tänk dig själv att du är i trädgården och du ser en tiger komma smygande, i vilken situation får du mest panik ? Om du sitter fastkedjad eller om du är fri ??
Med tanke på att hästen är ett flyktdjur.

Ju därför jag tar mod till mig och släpper efter lite på tygeln och sjunger en trudelutt.

Dessutom vet ridhästar som är utbildade att ridas med kontakt i munnen att "kort tygel" i nio fall av tio betyder trav, så helt utan farliga brevlådor vaknar hästen när man tar tyglarna.

Håller helt med. Min ridlärare brukar alltid prata om att det är viktigt att inte låsa hästen i munnen eftersom de, speciellt yngre hästar, lätt råkar i panik då flyktvägen framåt blir spärrad. Gäller i alla situationer då hästen blir uppstressad att det oftast är bättre att släppa på tygeln än att börja dra för att "lugna" hästen.

Jag tycker själv att det är bra att sjunga när hästen känns spänd eller uppmärksam på något annat. De flesta hästar jag ridit brukar flytta fokuset för någon sekund till en själv när man sjunger, vilket brukar vara precis det som behövs för att återfå kontrollen/kontakten igen.

Som flera innan har skrivit så handlar det ju dels om att hästen är ett flyktdjur, känner den att den inte kan ta till flykt så blir den mer spänd/stressad.

Har du en häst som har accepterat dig som ledare så litar ju hästen på dig. Om du då snabbt samlar upp tyglarna om hästen kollar lite extra på t ex en brevlåda så signalerar ju du till hästen: ojoj, det här var farligt, nu förbereder vi oss för flykt.
Om du däremot nonchalerar det "farliga" totalt och fortsätter på långatyglar så signalerar du: nej, jag har koll på läget, det är inget farligt, vi fortsätter!
Men detta kräver ju att hästen verkligen litar på dig som ledare och att du är säker i din roll som ledare.

Det är ganska intressant att studera hästarna i hagen, speciellt om de har en tydlig rangordning... genom att studera hur flockledaren bär sig åt för att lugna, uppmärksamma, tillrättavisa sina flockmedlemmar kan man lära sig MASSOR om hur man själv ska behandla sin häst för att få bra respons!

Sjunga ar jattebra, da man sjunger ar man sjalv tvungen att andas ordentligt och andas man sa har man lattare for att slappna av. Da man spanner sig sa ar det latt att man slutar andas och sa blir man annu mer spand vilket smittar av sig pa hasten, den haller ocksa andan och blir annu mer spand, sa sjunga ar alltid bra. Brukar sitta och smasjunga lite aven nar jag tranar, man blir pa gott humor och far en naturlig hjalp med andningen :angel: :angel:

Ovanstaende inlagg var inte svaret pa din fraga, men jag kunde anda inte lata bli att kommentera! :banana:

jag tror att de är så när man tar i tyglarna så känner hästen att man spänner sig. jag brukar också ge min häst helt långa tyglar och sitta o prata o även sjung men han måste gå fram o kolla på den som va "farligt" :)

//ida

Jag brukar också sjunga när jag rider för att vara säker på att jag inte sitter och håller andan(lätt hänt när jag koncentrerar mig) :idea:

Blinka lilla stjärna är en favorit! :D

Mkt bra tips btw!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 220
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Ridning Hej! Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars...
Svar
6
· Visningar
2 137
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama