Vad är det som avgör vart barnen ska bo?

Grazing

Trådstartare
Tråden kanske ligger fel? Jag vet inte men testar iallafall här.

Jag har en vän som har två barn, dom har haft delad vårdnad under många år och barnen är 7 och 10 år nu och allt har fungerat bra. Nu är det så att mamman har träffar en ny och flyttat enda upp till stockholm vilket givetvis gör att varannan vecka inte fungerar längre.

Mamman vill nu ha med sig barnen upp, vilket inte min vän vill alls, han vill ju ha barnen precis som hon.

Jag har försökt läsa lite om sånt här men inte hittat särskilt mycket. Bara att barnen inte har så mycket att säga till om själva verkar det som av det jag läser. Dom vill för övrigt bo kvar här pga vänner och skola osv plus att dom givetvis inte vill "överge" deras pappa.

Så vad är det som det kollas på? Vad är det som avgör? Är det den mest perfekta föräldern eller är det den förälder barnen främst vill bo hos som påverkar mest? Finns det någonting som föräldern kan säga/göra som påverkar beslut osv?

Sv: Vad är det som avgör vart barnen ska bo?

Barnen har rätt att uttrycka sin vilja och man bör lyssna även på dem.

Rent spontant tycker jag att mamman är lite självisk som vill flytta barnen från både sin pappa och deras invanda miljö med kompisar och sånt. Jag kan förstå att hon vill ha barnen med sig, men så länge pappan inte är direkt olämplig som boendeförälder så skulle jag nog anse att de bör få bo var där de bor nu, OM det är det de vill.

Jag har lite förståelse för båda parter, fast samtidigt om man skaffar barn så kanske man blir lite "låst" till vissa platser och hålla sig runt omkring dom områderna för enkelhetens skull.
Dom vill definitivt inte lämna allt dom har men samtidigt så kör mamman med mycket mutning, dom får mycket grejer osv som givetvis påverkar barnen. Men det känns så fel, då blir det orättvist eftersom den som har mest pengar kan "köpa" barnens vilja.

Om båda två föräldrarna är lämpliga, vad är det som främst avgör i sådanna fall tro? Jag tycker synd om min vän, han har inte lika mycket pengar att muta barnen med med roliga saker osv. Tyvärr verkar inte barnen tänka alltid långsiktigt, dom åker upp till mamman och dom har jätteroligt och sen åker dom hem. Tror inte dom heller inser riktigt att dom måste lämna allt om dom vill bo där.

ag vet utifrån vad min pojkvän berättat om andra bekanta till honom som "förlorat" vårdnaden om barn(en) är att oftast när ena föräldern flyttar så löser man det "provisoriskt" så att barnen kanske flyttar med den ena föräldern och byter skola, eller bor hos ena föräldern medan den andra föräldern flyttar. och man sitter alltid i en bättre sits om man är den som har barnen hos sig. Dvs man ska inte separera/flytta isär innan man bestämt hur man ska lösa vårdnaden om barnen.

Det är många pappor som flyttat ur hemmet tillfälligt och sen förlorat vårdnaden då de omedvetet har "gett upp" barnen iochmed att de flyttat.

Litet ordmärkeri från min sida.

Det är stor skillnad på att förlora VÅRDNAD och att inte vara boendeförälder.

Barnen har bott hos honom sen dom flyttade upp till stockholm, vilket nu är ca ett år. Då bör han ha god chans att få ha kvar barnen där. Hoppas att dom får bo kvar, det är ju ändå hennes val att flytta så långt bort, han har ju inte valt att flytta ifrån barnen på det sättet. Känns lite orättvist.

Vad menar du med delad vårdnad? Boende varannan vecka?
Vårdnad är en juridisk term som inte har att göra med var barnet tillbringar dygnsvilan.
Var är barnen folkbokförda? Om det är så att de är skrivna hos fadern så går de inte att flytta på utan hans medgivande alternativt dom.

Barnen har definitivt något att säga till om, det ska mycket till innan en domstol anser att barnen ska flytta från sin invanda miljö. En annan aspekt är stabiliteten i den bortflyttande förälderns nuvarande relation. Har de varit tillsammans i flera år innan de valde att flytta ihop läggs större vikt vid det än om relationen är relativt ny.

Utgångspunkten är att barn ska ha det så tryggt som möjligt, slippa hatta runt och få ha en god kontakt med båda sina föräldrar och sitt nätverk.

Delad vårdnad kommer dom ju ha, alltså att barnen då kommer bo varannan helg hos pappan men vara skrivna hos mamman i sthlm. Just nu är dom skrivna hos pappan och går i skola och allt som dom alltid har gjort. Innan mamman flyttade så bodde dom varannan vecka.

Så då antar jag att om pappan nu inte vill att dom ska flytta så är chansen stor att dom får stanna kvar?

Just nu har det blivit ett väldigt mutande och försök till att få barnen att vilja flytta, och mycket skitprat om pappan att det inte är en lämplig miljö osv trots att det inte finns några grunder för det. Dom har ju som sagt bott varannan vecka under nästan hela deras liv hos honom och nu senaste året har dom bott där på heltid vilket fungerat bra. Dom har gått till familjerätten och verkar göra det mesta för att få barnen nu.

Jag är mest rädd för att dom ska muta upp barnen till sthlm med alla deras grejer dom har råd att köpa, att det blir lite att den som har mest pengar "vinner". Ingen lätt situation.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: Praefatio
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama