Vad är det som är fel?

S

Spider

MIn valack på 22 år vrickade höb kotled för 2 år sedan och fungerar nu som promenad häst i skritt och lite trav.
Den senaste tiden har jag inte hunnit rida så mycket utan tagit små promenader bara.För ca en vecka sedan när jag återupptog ridningen igen så är det som att han tappar frambenet titt som tätt,provade att trava men då höll han på att ramla omkull.Nu när jag har ridit ett pår dagar i enbart skritt så känns han bättre,men jag är så rädd för att försöka trava igen.
Är det någon som varit med om nåt liknande?

Sv: Vad är det som är fel?

Vad förvånad jag blev när jag sökte på Spider och fick upp ditt användarnamn. :p

Vet du om han har haft problem med tex. patellaupphakning tidigare? Lederna kan "haka" upp sig, brukar oftast vara bakknäet och hos unghästar men kan även drabba äldre hästar som inte gör så mycket arbete då upphakningen beror på att området som håller ledkulan på plats är fattigt på muskler. Jag är inte 100 men det kan säkert ge liknande effekt på lederna på frambenen.

*trådlån*
Misstänker att mitt 17-åriga sto drabbats av patellaupphakning, visar sig främst genom att hon har svårt att resa sig upp om hon lagt sig ned, kan det vara ett symptom??? Det är precis som om hon blir stel i främst vänster bak och inte får under sig benet så att hon kan resa sig.
Imorse vid utsläpp så "hakade" hon upp samma ben när hon skulle ut, men det släppte på en gång.
Vad tror ni kloka bukefalister?
Kan tilläggas att hon pga ryggproblem inte blivit tränad under vintern, utan håller nu på att sättas igång.
Tacksam för svar!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
563
Senast: tara
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 843
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama