Vad är det som är farligt med katter?

S

seifur1

Min bror och hans fru kommer hem i jul. Hon är gravid och har blivit varnad för katter :confused:
På vilket sätt är vår lilla "socker" farlig för henne???

Sv: Vad är det som är farligt med katter?

Det enda som är "farligt" för gravida när det gäller katter är deras avföring som det kan utvecklas nån blabla bakterie i. Så sålänge hon inte rotar i kattlådan så är det nog ingen fara ;)

Toxoplasma hette det visst.

Smittan kan också överföras från kattens avföring eller vid jordigt arbete till människa genom att man får parasiter på händerna som sedan stoppas i munnen. Kattens och speciellt kattungens avföring kan innehålla stora mängder av parasiten därför bör den gravida kvinnan undvika kontakt med kattavföring.

De flesta katter i synnerhet innekatter utsöndrar inte toxoplasma parasiter. Även en katt med toxoplasmainfektion smittar endast med avföringen. Katten är i övrigt inte smittsam. Enligt de undersökningar som finns spelade kattinnehav ingen större roll för spridning av toxoplasmasmitta.

munskydd (som täcker näsan), plasthandskar och tvätta händerna, Använd sunt förnufft.. så ska det inte vara någon fara..har jag läst nånstans...

jea78 skrev:
munskydd (som täcker näsan), plasthandskar och tvätta händerna, Använd sunt förnufft.. så ska det inte vara någon fara..har jag läst nånstans...
Det där gäller när man byter i kattlådan, vilket jag nästan tog för givet att trådskaparen gör och inte hennes/hans brors fru ska göra ;)

Annars så skulle jag få springa runt här med munskydd och plasthandskar dygnet runt om det även gällde att klappa/gosa med katterna :D

Det man inte ska göra är att stoppa händerna i kattlådan och sen slicka på dom. Annars är det inga problem med katter och gravida kvinnor.

Nu säger hon att det står i en bok att hon inte ens ska klappa katter utan att genast tvätta sig :confused:

ehum... :crazy:
Man ska inte alltid gå efter vad som står i böcker.

Det är ingen fara att klappa dom, jag gosar med mina katter precis lika mkt som förut, och jag springer inte o tvättar händerna så fort jag råkat nudda dom.
Är som sagt bara avföringen som är farlig, så om hon inte är i kattlådan och rotar så kan hon vara lugn.

God jul :)

Senast ändrad:

seifur1 skrev:
Nu säger hon att det står i en bok att hon inte ens ska klappa katter utan att genast tvätta sig :confused:

Det är tyvärr gamla myter som lever kvar, även hos vissa barnmorskor. Ett par dagar gammal avföring kan smitta med toxoplasmos, men den vanligaste smittkällan i Sverige är otillagat kött eller dåligt tvättade grönsaker. En normalt städad kattlåda ska vara ofarlig, men man behöver ju inte vara i lådan och rota om man är gravid.

Jag har hört att gravida inte mår bra av för mycket frisk luft.....

Har man inte problem så kan man alltid skaffa några, som i det här fallet.

Som tidigare sagt, säg åt henne att inte slicka på fingrarna om hon nödvändigtvis måste gräva i kattoan.

Jag frågade barnmorskan om detta och hon sa att de allra flesta människor är immuna mot toxoplasmosi vuxen ålder. Om man haft kontakt med katter tidigare i sitt liv är det ingen fara, enligt henne. Som jag förstod saken, är det endast dem som levt djurfritt, typ mitt i storstan, som löper risk.

Har för mig det finns ett test man kan be dem göra, för att kolla om man har antikroppar.

seifur1 skrev:

Om det där var sant hade jag aldrig kunna få nio syskonbarn, den saken är säker. ;)

Som flera andra sagt; så länge hon inte rotar i kattlådan är det lugnt.

Tassetass skrev:
Som flera andra sagt; så länge hon inte rotar i kattlådan är det lugnt.

Man har ju hört talas om konstiga graviditetsnojor, så nu har jag en bild i skallen av gravida kvinnor som bara måste krafsa i kattlådan och sedan slicka sina händer... *spysmiley* :rofl:

Gunnar, vi behöver en spysmiley NU!! Det där var riktigt vidrigt, alltså! :rofl:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
868
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Nu när vi (äntligen) har flyttat till skogen har katten fått börja vara ute. Troligen kommer hon med tiden upptäcka det här med jakt...
Svar
6
· Visningar
625
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama