Vad är det med tassen??

maria_b

Trådstartare
Min ena kisse håller ständigt på o gnager/slickar på ena "tån" på höger tass. Väldigt mkt faktiskt:crazy: Jag undrar vad det kan vara för något o om ni har några erfarenheter av detta. Jag har kollat på tassen men ser ingenting, varken svullet, nått sår eller rött, ser precis ut som vanligt. Ingen av katterna kliar sig för övrigt eller verkar besvärade, det är bara denna lilla tå som tydligen irriterar. Jag förmodar att jag kanske måste kolla med veterinär men jag undrar om ni har några teorier.

Mvh maria

Sv: Vad är det med tassen??

Om du inte tycker det ser konstigt ut eller så är det nog ingen fara. En del katter biter o gnager på klorna. Lite pedikyr så att säga..:smirk:. Men, om det sker väldigt ofta (jaa, det är ju relativt, men men...) och katten är väldigt besatt av gnag/slick-beteendet ska du kanske prata med vet. H*n kanske har andra förslag...

Min ena kastrat håller också på sådär, ibland drar han i klorna så man tror att han ska rycka av dom:D Men så håller han klofalsarna betydligt renare än den andra kastraten;)

NÅT är det, om du så tydligt ser att det är EN tass det handlar om. Men det är svårt både att diagnosticera och göra nåt åt.

Min ena katt har gjort så i ett par år på samma tass. Den vätskar också lite - det går bara inte att se varifrån vätskan kommer. Förra året tittade veteriinären på det, hon såg inget men gissade på slickdermatit och skrev ut en salva som jag aldrig använde, jag gillade inte listan på biverkningar.

I år fick sen båda katterna rejäla infektioner i öronen. Jag tror att ursprunget är en svamp/bakterieinfektion i den där tassen som först spred sig till samma katts öron - och sen till den andra kattens öron.

Nu är det färdigbehandlat och verkar - peppar peppar - ha försvunnit.

Samtidigt som jag behandlade öronen försökte jag behandla tassen men är osäker på om det gav nåt resultat.

svara till er alla:

Ja det är alltså bara ena tån på ena tassen han håller på med, och det sker väldigt ofta får jag nog tycka. Såpass ofta att den tån hela tiden är våt. Jag ser fortfarande inget konstigt hur mkt jag än kollar, o han verkar inte lida av det mer än att han pysslar om den väääldigt mkt, så visst måste det vara något.

Svamp, någon mer som vet hur det yttrar sig på katter? Finns det något receptfritt man kan köpa o pröva att stryka på för o se om besvären försvinner? Känns tråkigt att få en dyr veterinärräkning om det är så enkelt att det lätt går att åtgärda själv;)

Mvh Maria

Alltså, vad jag försökte säga var: det är inte ens lätt TROTS att man går till veterinär. Veterinären kunde alltså inte se vad det var utan skrev ut en salva i blindo - som jag sen inte använde, den var för hund och hade biverkningar som jag inte gillade.

Om det hade varit lätt och receptfritt hade jag naturligtvis inte låtit min katt gå med det i över ett år.

Det behöver inte ha något med tassen att gör alls, det kan vara ett utlopp för smärta/problem någon helt annan stans på katten.

Katter kan vara som små barn på det viset, de har problem/ont någonstans men kan inte lokalisera som en vuxen människa var smärtan sitter, som när ett barn har slagit i huvudet och sedan när du frågar om och var det gör ont kan barnet peka på handen eller på magen fast du vet att barnet nyss slog i huvudet.

Jag skulle ta katten till veterinären för en rejäl undersökning för att förhoppningsvis kunna lokalisera problemet och få korrekt hjälp. Att behandla ett besvär på måfå med olika preparat är aldrig att rekommendera.

Lycka till och hoppas ni löser det! :)

Tack VeeZ!

Hos mina katter ser jag dock en hyfsad tydlig koppling mellan klåda på tassen och öronen. Att det inte bara smittade från ena kattens tass till öronen utan även till ANDRA katten tyder nog på at tdet är inte är kliande som "överslagshandling".

Båda är bra i öronen nu men kliar sig ändå lite mer än jag tycker att de borde. Så så småningom blir det veterinär igen om inte kliandet minskar. Det finns liksom bara inget att undersöka just nu.

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
568
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 428
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 817
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 310
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II