Vad är det med henne?

L

littlecat

Min katt började bete sig lite annorlunda för kanske en månad sedan. Först blev hon mycket keligare och sen började hon kissa i sängarna.

Nu den senaste veckan har hon börjat låta ovanligt mycket! (Försöker jama) och sen verkar hon ganska orolig av sig. Plus att hon inte bara kissar i sängar, hon kissar på stolar, mattor osv. (När man kollar på) Därför har vi stängt till sovrummen och vardagsrummet.
Hon har även börjat slicka sig ovanligt mycket i rumpan, så jag tvättade henne igår. Ena hennes spena är också uppsvullen.

Vad är det med henne? Löper hon eller vad?

Försöker få tag i veterinären för att boka tid för undersökning...
 
Sv: Vad är det med henne?

Är hon kastrerad? Hur gammal är hon?

Låter som typiska löpbeteende.

Hon är inte kastrerad och är nio månader, har aldrig varit med om att hon har gjort såhär förut, så det kanske är att hon löper?

Tänkte ändå åka med henne till veterinären, för säkerhets skull :)
 
Sv: Vad är det med henne?

Hon löper säkert. Boka tid för kastrering så är problemet förhoppningsvist löst sedan. För säkerhets skull så kan du ju be veterinären kolla ett urinprov med så att hon inte har urinvägsinfektion också.
 
Sv: Vad är det med henne?

Är hon okastrerad är det definitivt löp så ska du inte ta kull (som inte bör göras innan 1års ålder) så bör du kastrera snarast. Både honor och hanar revirmarkerar inomhus och väntar man för länge finns risken att felkissandet blir ett invant beteende (blir då svårt att lära bort).
 
Sv: Vad är det med henne?

Är hon okastrerad är det definitivt löp så ska du inte ta kull (som inte bör göras innan 1års ålder) så bör du kastrera snarast. Både honor och hanar revirmarkerar inomhus och väntar man för länge finns risken att felkissandet blir ett invant beteende (blir då svårt att lära bort).

Tack för svar!

Jag har inte den tid att ha massa kissebäbisar två ggr per år, så jag kommer välja att kastrera henne.
 
Sv: Vad är det med henne?

två gånger per år? En av mina katter löpte med tio dagars 'ledigt' imellan innan hon kastrerades. Kastrering är absolut ett bra beslut :)
 
Sv: Vad är det med henne?

två gånger per år? En av mina katter löpte med tio dagars 'ledigt' imellan innan hon kastrerades. Kastrering är absolut ett bra beslut :)

Jaa, läste att katter får två kullar per år. Min katt har nyss börjat löpa, så jag vet inte riktigt hur länge.. Gud vad jobbigt det känns, man får knappt sova för att hon går på en och väcker en.. Dessa katter... :angel: :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 387
Hundträning Har en söt liten chihuahua som tidigare bajsade inomhus ofta men efter mycket ansträngningar blev hon bättre och började visa tydligt...
2
Svar
35
· Visningar
5 725
Senast: mysboll
·
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
5 324
Senast: Red_Chili
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp