Vad är det i hundmat som saknas för katter?

TinyWiny

Trådstartare
Mina katter är hopplösa, de väljer hundmat framför kattmat, särskilt valpmaten är populär:d.

Jag vet att det är något som saknas men kan inte komma på vad?

Är det farligt för katterna?

Har nutra nuggets hundmat (om det har någon betydelse), valp och lågenergi foder och det är mest valpfodret som går åt men även lågenergifodret tycker de om:angel: de äter givetvis kattmat med men dras gärna till hundmaten och hundarna delar gärna med sig eller äter kattmat istället:angel:

Sv: Vad är det i hundmat som saknas för katter?

Taurin, finns väl inte i hundmat.
Sen innehåller hundmaten en massa skräp som katter inte kan tillgodose sig. Så äter de mycket av hundmaten måste de får kost tillskott..
Detta är vad jag har lärt mig iaf.
En hund kan lätt överleva på kattmat och alla hundar jag har träffat väljer kattmat före sitt egna foder. :D

Glömde ju att skriva att katterna får sensitive skin kattmat:o

Protein, taurin, A-vitamin... kanske för mycket magnesium också? Vet inte om magensiumhalten regleras lika noga i hundfoder som i kattfoder.

Ok men är det farligt för katterna?

De äter ju inte bara hundmaten men tar sig gärna en bit, kanske är bäst att ställa undan hundmaten helt så bara hundarna kan äta den?

Är det samma sak att det inte är bra för hundarna att äta kattmat?

Jag kan ju tänka mej att om katterna bara hade fått hundmat så skulle de nog snabbt få brister men nu?

Sol har betydligt bättre koll på detta än vad jag har,men iaf.

En hund kan leva super duper bra på att leva enbart på kattmat.
Men,som sagt en katt ska inte ha säd osv som finns alldeles för mycket i hundmat(faktiskt mer än vad hundar ska ha oxå, så har du möjlighet,ge dem färskfoder! Man kan hitta jätte billigt av bra kvalité som blir billigare än torrfoder.)
Och så fattades det mer som sol sa.
Så de dör inte om de tar några pulor,men det ska inte vara den dagliga dags ransonen av mat.

Btw, sol, vet du om en katt kan äta färskfoder? Altså enbart?
Vi har en modell som jag inte kommer ihåg vad det heter.. :o
(Sambon fixar, sambon sover just nu)
Det förra vi hadde hetet fodax.
Det vi har nu inehåller fisk, gris,kyckling och ko.
Räcker det? Eller måste de ha ben med?
Jag har ingen lapp och kollapå heller...:o
Fodretkommer i genomskinliga förlutna påsar och ligger i min frys när jag vill ha det.*harkel*:angel:
Katterna älskar det! Men jag vågar inte ge de mer än en matsked omdagen då jag inte vet om det funkar till katter..:o

Men i det hundfodret jag har finns ingen säd, min ena hund är glutenintolerant så han kan inte äta sådant foder.
Det är majsmjöl istället.

Men i det hundfodret jag har finns ingen säd, min ena hund är glutenintolerant så han kan inte äta sådant foder.
Det är majsmjöl istället.

Majs=sädesslag. Ditt foder innehåller säd.

Om det är farligt för katten att äta hundmat beror helt på hur stor del av det totala intaget som är hundmat.

Zizzy: Hundfoder har generellt sett inte en sammansättning som passar katt, utan att veta exakt vad Fodax innehåller vågar jag inte säga varken bu eller bä.

Okej i min värld är havre, vete, korn och råg sädesslag. Majs är majs.

*lånar tråd lite*
Zizzy: Hundfoder har generellt sett inte en sammansättning som passar katt, utan att veta exakt vad Fodax innehåller vågar jag inte säga varken bu eller bä.

Imorgon kommer det ett ny variant foder! (Igen tydligen, den andra varianten slutade de att leverera. )
Denna heter Bravo bas.

Detta fodret är inte lika bra som det vi hadde innan *muttrar*
Men kan jag ge lite granna av detta till katter, även all denna säd i?
Sen ser jag ingen taurin.. *funderar*
Vet du om någonstans på nätet där man kan läsa sig till hur mycker det ska vara av olika ingredienser i ett bra fullgott foder?
Få se om hundarna tycker denna är lika god som den andra iaf.
Hoppas det då hela frysen är full av fodret..

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 869
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Nu har vår ena katt, Norsk Skogkatt, blivit allvarligt sjuk. Vi åkte in med henne till djursjukhuset tidigare idag, men jag undrar om...
2
Svar
25
· Visningar
10 357
Senast: mandalaki
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 489
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila