Vad är det i balen?

Sv: Vad är det i balen?

Jag tror de flesta bönder är medvetna om att det är så.

Attila - jobbar med kor sen dryga 20 år

Konstigt, de bönder med mjölkkor som jag känner är väldigt petiga med fodret, just för att så mycket går ut i mjölken. De är väl bara kitsliga. De och mejeriet...

Inlägg i rådjursdebatten.
Hästar är mkt känsligare än kor (och förmodligen andra idisslare, som rådjur) för damm. Det visste bönderna förr i tiden som alltid reserverade det bästa höet (och stallet) för hästarna. Korna klarade sig ändå.....

Hahaha ja nu är det ju så att forskning visar att kor med sina magar är mycket känsligare för störningar i fodret, speciellt känskligare än hästar som med sin "korta" matsmältningskanal och stora blindtarm har bättre förutsättningar att hantera tillfälliga "fel" i fodret. (och vattnet)

Kor är faktiskt väldigt känsliga för förändringar i utfodringen...:grin:

Dock till alla som misstolkar detta så SJÄLVKLART ska ALLA djur ha BRA foder;)

ko o hästbonde:p

Tydligen delar de där skumma typerna på SLU och SVA din uppfattning om man ser till denna broschyr

http://www.sva.se/upload/pdf/Tjänst...ksaker/mogel_och_mogelgifter_i_foder_webb.pdf

Att läsa finns bl a:
---
Mögelsvampar tillhörande släktet Penicillium är vanligt förekommande i ensilage.
P. roqueforti har satts i samband med hälsostörningar hos nötkreatur. Förutom mastit har även blödningar, dödsfall, reproduktionsstörningar, förlamning, nedsatt mjölkproduktion och ”dålig kondition” beskrivits.
---

Men som sagt, det är nog bara grundlösa rykten...

Jo jag vet att kor är känsliga för mögel o att foderstaten ändras i allmänhet, men nu var det just DAMMET det var frågan om, alltså torrhö som dammar är hästars luftrör känsligare för, än kors. Mögel och magar ingick inte i mitt inlägg, det var damm och luftrör jag tänkte på, även om det inte framgick ordentligt.I övrigt har både du o lovisaleonora rätt, men det var inte det jag tänkte på.

Jag är inte alls säker på att TS hö är mögligt, är det tillräckligt torrt kan det damma ändå.

Senast ändrad av en moderator:

Tydligen delar de där skumma typerna på SLU och SVA din uppfattning om man ser till denna broschyr

http://www.sva.se/upload/pdf/Tjänst...ksaker/mogel_och_mogelgifter_i_foder_webb.pdf

Att läsa finns bl a:
---
Mögelsvampar tillhörande släktet Penicillium är vanligt förekommande i ensilage.
P. roqueforti har satts i samband med hälsostörningar hos nötkreatur. Förutom mastit har även blödningar, dödsfall, reproduktionsstörningar, förlamning, nedsatt mjölkproduktion och ”dålig kondition” beskrivits.
---

Men som sagt, det är nog bara grundlösa rykten...

Hahaha jo så är det nog :D jag är ju rätt så bra på att bara snacka en massa "skit":p

VAD är det som dammar då? Det måste ju komma någonstans ifrån. Skulle silaget vara så torrt att det dammar? Nej, knappast. Har det kommit jord i balen? Då är den otjänlig.

Oavsett vad dammet beror på - dammigt foder är inte tjänligt och ska inte fodras. Har man damm i delar av balen har man det m e m i hela balen.

Jo jag vet att kor är känsliga för mögel o att foderstaten ändras i allmänhet, men nu var det just DAMMET det var frågan om, alltså torrhö som dammar är hästars luftrör känsligare för, än kors. Mögel och magar ingick inte i mitt inlägg, det var damm och luftrör jag tänkte på, även om det inte framgick ordentligt.I övrigt har både du o lovisaleonora rätt, men det var inte det jag tänkte på.

Jag är inte alls säker på att TS hö är mögligt, är det tillräckligt torrt kan det damma ändå.

Då är vi på samma plan då :idea:

VAD är det som dammar då? Det måste ju komma någonstans ifrån. Skulle silaget vara så torrt att det dammar? Nej, knappast. Har det kommit jord i balen? Då är den otjänlig.

Oavsett vad dammet beror på - dammigt foder är inte tjänligt och ska inte fodras. Har man damm i delar av balen har man det m e m i hela balen.

:bow::bow::bow: du skrev det jag tänkte

Nä, bra foder är det ju knappast, och nog är just detta hö väl "otorrt" för att bara damma, men visst finns det hö som bara dammar för att det har en massa partiklar, frön o dyl. utan att vara mögligt.

Summa sumarum, jag skulle också kasta ut en dammig - för ögat icke möglig - höbal till rådjur, älgar o harar, eller (troligare) fodra våra kvigor med en sån bal. Skulle inte fodra nån häst med dammigt hö, med tanke på deras känsliga luftrör. Våra mjölkkor äter nästan uteslutande ensilage som grovfoder, därmed inget problem med damm, o skulle det hittas det ett mögligt parti kasseras det på gödselplattan.

Senast ändrad av en moderator:

kl

Nu kan jag inte med säkerhet säga varesig varifrån dammet kommer eller huruvida hästar eller kor är känsligast. Däremot har jag ett par reflektioner om vad "gamla tiders bönder" visste, nämligen att hästarna och korna har olika uppgifter. Hästarna användes till hårt fysiskt arbete, vilket naturligtvis gör att luftvägsproblem var betydligt allvarligare för dem än för korna vars uppgift är att ligga på sin båspall och producera mjölk. Dessutom får man väl anta att hästarna skulle hålla längre; en välutbildad arbetshäst är mycket svårare att ersätta än en mjölkko. Slutligen får man väl anta att bönderna knöt rätt starka band till sina hästar, eftersom de arbetade tillsammans flera timmar varje dag, och kanske därför var extra noga med att ge dem det bästa fodret. Naturligtvis visste även de gamla bönderna att dammigt/mögligt foder inte är bra, men de visste också att även ett dåligt foder är bättre än inget foder alls, och ett dammigt hö är nog klart bättre än att fö dem på tidningspapper och granris ;).

Jag funderade på en sak... är det helt omöjligt att det skulle kunna vara "frömjöl" eller pollen eller vad det heter när det gäller de olika växterna i balen?

Lite så som det är när björkarna är som djävligast och pestar ner hela omgivningen med sitt äckliga gula "damm"?

Prova slicka på det och kolla om det smakar sött, då är det sockerutfällning :angel:

I de mängderna är det sannolikt inte växterna som på rot producerat dammet. Jag vågar en peng på att det är så torrt material att det gått igenom plasten (mikroskopiska hål) och sedan har ytan under möglat. Klassiker.

:laugh:. Jo, jag är väl lite inne på att det är så jag också i min skalle. Men jag funderade mer i generella banor tror jag, OM det skulle kunna vara så, att det faktiskt är växterna i sig som gör det.
Vi har själv kasserat balar som varit dammiga, better safe than sorry kör vi med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka