Vad är det i balen?

glitter

Trådstartare
Öppnade ny bal till hästarna idag. Plastat och TS 76%. Balarna innan har varit superfina för öga och näsa. Men denna bal "dammade".

Vad är det? Gräset är grönt, mjukt och härligt, inga prickar, värme eller liknande, luktar finfint. Men vad är "dammet", är det mögel???:confused:

Det liksom dammade ut ur det man tog i och sen va det liksom superfint??

Har stött på dammiga balar hö och plastat genom åren och då har jag känt lukt eller sett tecken (fysiskt mögel) men denna gång blev ja förvirrad...

Balen är donerad till rådjuren ;).

Sv: Vad är det i balen?

Tror inte det kan vara något annat än mögel.

Varför är det okej att ge dåligt foder till rådjuren när du inte kan ge det till hästarna?
Rådjuren kan inte få veterinärvård...

Tror också på mögel, tyvärr.

Men när jag öppnade första balen på vinterns ensilage så ramlade det ut en massa lera, både större bitar och "damm" - men det luktade apa, så det tror jag inte det är i ditt.

Oj, här har vi bukafalist som är på allra bästa "jag-tänker-misstolka-allt-jag-läser-på-buke"-humör:mad:

Balen står inte kvar för hästarna att äta. Men vi hann inte elda upp den och eftersom vi har snö-rekordet i landet så har rådjuren inget att äta här, så de kommer hinna fram och äta av den innan vi får bort den.

Sorgligt med din inställning. Gör som nalle puh. Har du inget snällt att säga så är det bättre att inte säga något alls. Nyårslöfte kanske??

*KL*

Och för att lätta upp stämningen lite
picture.jpg

Så här gör vi ;)

Mia

Vadå misstolka?
Du skrev att balen är donerad till rådjuren. Donerad = att ni gett den till rådjuren.

Blir du tjurig över att någon svarar på det du skriver så ska du inte starta trådar/skriva saker som du inte kan tåla svar på.

Jag är mån om djuren, ÄVEN de vilda.
Kan inte påstå att det är någon sorglig inställning, det är snarare din som är isf.

Min pappa som är gammal "hö bonde" säger att det kan bli en sorts utfällning på gräset, en sorts sockerutfällning som man kan skaka av. Inte farligt för djuren, varken tama eller vilda.. =)

Vi har också stött på detta precis så som du beskriver. TS-halt 74%. Det är inplastat hö som om det inte är ordentligt hårt inplastat lätt blir angripet av mögel. Korta strån, dammigt. Alltså det ska inte damma.
Jag kunde ej ge det till min häst som har fått luftvägsproblem. Det är stor skillnad när han får hösilage med en lägre TS-halt som luktar gott och inget damm.

Om det är socker så kan det vara vita prickar, tror inte sockerutfällning dammar!

Och är det inte bättre att rådjuren får höet så att de slipper svälta ihjäl i en plågsam död i kylan? Hur stora är oddsen att de ska bli sjuka i luftvägssjukdomar? Hur länge lever ett rådjur? Vet bara att det är många som lägger ut hö till vilda djur sånt som inte våra känsliga hästar kan äta.

Senast ändrad:

Hej och tack för era åsikter, nästan alla;)
Å vilken gudomlig bild på rådjuret!:love:

Hmm, sockerutfällning låter ju nästan logiskt, om jag visste vad det innebar... Vi öppnade ny bal givetvis och samma resultat.
Det är liksom utseendet och det faktum att det luktar gott osv som gör mig förvirrad, dåliga balar har jag ju som sagt sett och detta är inga DÅLIGA balar på det sättet... Får kika igen och tala med bonden, inte så kul att öppna nya balar konstant..

PS. Vi har en frisk bal till de små vilda djuren ute på fältet som är uppskattad!! (men har också hört att de vilda djuren är tåligare...)

Hej och tack för era åsikter, nästan alla;)
Å vilken gudomlig bild på rådjuret!:love:

Hmm, sockerutfällning låter ju nästan logiskt, om jag visste vad det innebar... Vi öppnade ny bal givetvis och samma resultat.
Det är liksom utseendet och det faktum att det luktar gott osv som gör mig förvirrad, dåliga balar har jag ju som sagt sett och detta är inga DÅLIGA balar på det sättet... Får kika igen och tala med bonden, inte så kul att öppna nya balar konstant..

PS. Vi har en frisk bal till de små vilda djuren ute på fältet som är uppskattad!! (men har också hört att de vilda djuren är tåligare...)
Kanske kan köra en analys på just den balen och se vad det är. Alternativt ringa någon grovfoderexpert på SLU och fråga. Rådjuren har andra valmöjligheter än vad våra hästar har. Dessutom är de rätt bra på att selektera, så på det sättet är de ju tåliga.

Lämna in en hygienanalys. Jag är 100 på att det är någon form av skadlig förändring. Möjligen har materialet stuckit hål på plasten och låtit luft komma till hela yttersidan av balen, då blir det precis som du beskriver. Inte punkter med mögel, utan damm och elände över hela balen.

Vissa studier vill göra gällande att vilda djur är mer känsliga för mögel än tama, då våra tamdjur genom stallhållning etc vant sig vid vissa förändringar i luftkvalité (jämfört med deras fria tid ute på hedarna för hundratals år sedan). Att rådjur mår dåligt av och kan dö av mögligt grovfoder är däremot helt klart.

Inlägg i rådjursdebatten.
Hästar är mkt känsligare än kor (och förmodligen andra idisslare, som rådjur) för damm. Det visste bönderna förr i tiden som alltid reserverade det bästa höet (och stallet) för hästarna. Korna klarade sig ändå.....

:eek: Oppps nu skulle en riktig ko bonde höra dig ....

Tror inte dom håller med ,men jag kanske har fel ;)

Mia

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka