VAD är det hästen behöver?

A

Anja586

vad EXAKT är det hästen behöver för att gå upp i vikt OCH vad är det dom INTE ska äta??
inte gå upp i vikt för att få fett, utan för att kunna bygga muskler?

nu vill jag främst ha svar med vad det är I maten som hästen behöver? inte att ni ska säga t.ex. lusern, korn, etc. utan vad är det i den maten som hästen behöver? ni förstår kanske?

Sv: VAD är det hästen behöver?

Proteinet är en utav sakerna som behövs för att bygga muskler en del annat oxå, men protein är bland det viktigaste.

Finns folk som ger muskel e för att hästarna ska bygga upp sina muskler fortare, har dock ingen anning om vad det innehåller förutom e-vitamin och selen om jag inte minns helt fel. Har aldrig fodrat med detta själv nämligen utan bara folk i stallet som har gjort det.

okej, för min häst är väldigt smal, och hon behöver få nått som får henne att gå upp, men inte fett, utan muskler, ja jag vet att hon inte kan typ äta nått för att helt plötsligt få muskler, att hon måste få rätt träning också, och det får hon,men jag tror inte att hon får rätt mat och atthon behöver nått att "bygga" sina muskler med. okej, så det är protein rik mat jag ska leta efter då eller?

har jag fattat det fel, jag trodde att det var så att dom behövde energi för att på nått sätt bryta ner proteinerna och bygga muskler, eller nått sånt? att de ska alltså ha mycket energi? eller är det fel?

allstå, Protein eller Energi?

Protein OCH energi. Om hästen inte får tillräckligt med protein kan den inte bygga muskler, eftersom muskler består av proteiner. Men om hästen får för lite energi är den bristen allvarligare än en proteinbrist, hästen kommer därför att då använda proteinerna i fodret och göra om dem till energi istället, och då finns ju heller inga proteiner över att bygga muskler av...

Nja snarare båda i en jämvikt med varandra om man säger så. Kvoten mellan energi och protein ska ligga på 6 lite över eller under beroende på vilken typ av häst man har. En energisk häst eller en lat häst hur lätt dom har för att bygga muskler å så vidrae.

Vill man att hästen ska bygga muskler så är en analys på höet det änklaste sättet eftersom att man då kan få hjälp utav alla dom människor som kan räkna foderstater här på buke. Där man själv kan säga vad man önskar sin häst. Som i ditt fall att musklerna ska byggas upp och man kan säga att jag vill att hästen inte ska gå på detta fodermedel.

Det gäller ju att smrp och mj är i balans med varandra. Men får inte din häst muskler fast du tränar så kanske du måste öka kvoten. En kvot på vilande hästar bör ju ligga på 6. Men om du ökar till 7 eller ännu mer då. Jag vet inte vad du har för häst. Är det ett fullblod eller unghäst? Har för mig att du har fått en foderstat nyss här på buke. Det går ju sakta att bygga muskler. (Rom byggdes ju inte på en dag) *ler*

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
388
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 631
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar