VAD är det här?

Lill

Trådstartare
Undrar vad detta är för något och vad det används till. Någon som vet?

DSCN5560.jpg

DSCN5561.jpg

DSCN5531.jpg

Sv: VAD är det här?

Det på andra bilden hör iaf till en sele, en remsele travmodell. De små hålen trär du över ringarna på selens ovansida och så hänger en rembit åt var håll.

Och sista bilden tycker jag ser ut som en vanlig förbygel.

Den översta remmen påminner om den som på vissa selar ligger över tömöglorna och som sedan surras runt skaklarna och sedan spänns under vid gjorden. Jag är absolut ingen selexpert men har varit med och selat en travare någon gång som hade en sådan.

Förbygel har jag också funderat på men då jag får det inte att gå ihop med den sista remmen högst upp, då där är det bara som ett avlångt hål. Var ska man fästa den?

Den översta remmen påminner om den som på vissa selar ligger över tömöglorna och som sedan surras runt skaklarna och sedan spänns under vid gjorden. Jag är absolut ingen selexpert men har varit med och selat en travare någon gång som hade en sådan.

Jag tänkte också på en sån.

Skalmremmar. Om du har en sele som inte har ett QH-fäste där man bara klickar i vagnen så trär du först vagnen genom skalmöglorna och sedan virar du skalmremmarna (oftast två på varje sida, en övre och en undre) runt sulkyns skalm och låser för att den ska sitta fast ordentligt.

Vid den undre pilen på denna bild så ser du skalmremmen runt sulkyskalmen.

oskar_50361a2eddf2b320bb001a3b.jpg

Vid den övre pilen ser du vad hålen är till för: träs över ringarna på selen. Den övre skalmremmen sitter i denna och min gissning är att det du har på den första bilden är en undre skalmrem.

Som bambi82 och Stall EMME skriver är det övre en säkerhetsrem till en trav/remsele. Du surrar vagnen med två remmar på var sida, och säkerhetsremmen ska snurras ovanpå den andra. Kass bild (googlade och hittade inga bättre) men det är den översta remmen här.

sele.jpg

Ja precis. Hålet i remmen trär man över käk-kroken. Har dock aldrig sett någon använda en sådan förbygel på riktigt. Har dock sett en hängandes dammig i ett gammalt stall. :)

På tredje bilden är det en vanlig förbygel. (används för att sadeln inte ska glida bakåt, men tydligen kan den även användas vid körning, enligt svaren)

det är ingen vanlig förbygel.. går inte fästa i någon sadel eftersom det är ett "ögle"fäste längst upp och inte två remmar till sadeln

Aha, jag tyckte det såg ut som vanliga remmar med spännen, men jag såg nog inte ordentligt.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 847
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·
Utrustning Hej hej! Jag letar sidepull just nu och undrade om det här hade någon hävstångs effekt? Förlåt i förväg om det är en dum fråga😅
Svar
14
· Visningar
1 353
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Skulle vilja ha lite tips av er som använder airbag väst. Har scrollat förbi någon modell som även hade skydd för nacken men hittar inte...
Svar
2
· Visningar
252
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka