Vad är det här? Kolla bilderna! Nässelutslag?

L

lullebulleh

Hej! Igår när jag tog ut mitt russ hade han en massa prickar.

Idag när jag tog ut honom var det dubbelt så mycket!
Vad kan det vara?

Nstorprickar.jpg

Sv: Vad är det här? Kolla bilderna! Nässelutslag?

Ser ut som en allergisk reaktion, eller möjligtvis massor av insektsbett (om bulorna är mjuka..)

Det där är nässelfeber! Det kan bli så pga insekter eller om de blivit tex. sprayade eller insmorda med något eller ätit något de inte tål.
Har du börjat använda något flugspray eller liknande nyss? Bytt foder/hage?
Har det blivit såpass mycket värre hade iaf jag ringt och åtminstone rådfrågat min veterinär :)

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=513590

http://bukefalos.com/f/showthread.php?p=3942054

http://ridsport.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=3e9f77c6-9b6d-44ca-87f4-3dbed9e65a69

Ser ut som just nässelutslag p g a allergisk reaktion.
Min förra ponny fick det en gång mitt i vintern och jag tror att han ätit något olämpligt i hagen. Han gillade mat väldigt mycket och när det blev ont om ätbart så tuggade han nog i sig något som han annars skulle ha ratat.

Han svullnade även upp en del, man såg att han blev tjock runt ögonen så vi tog ut distriktveterinären och då fick han cortisontabletter att äta.

Utslagen lade sig några timmar efter han fått tabletterna och han har inte fått några nya utslag sedan dess.

så har min herre oxå haft dte i sommar!!
köpte ett flugtäcke och dte försvann.nu blir det dock inte så mer så har inte täcket längre.

Såna där utslag fick min grabb för nåt år sen, fast det var mkt värre, hans ögon slog igen, magen stannade han hade knölar på knölarna tillomed.. det var att akutringa vet och det tog lång tid innan allt var borta. Det togs blodprov osv men dom kunde itne säga exakt vad det var, det var mitt i vintern, han åt hösilage (eller om det var torrhö då) och stod på en större ryttarförening.
Får nån av mina knölar igen så rings dv ut på en gång. Eftersom det var såpass allvarligt sist.

Han har nu haft det i en vecka. Vi trodde först att det var spånet han inte tålde så vi bytte till torv och tvättade honom med klorhexidin, dagen efter var det mycket bättre, men nu har det kommit tillbaka igen. Veterinären är påväg hit nu. Men jag vet inte vad det kan vara. Han har också fått stå inne någon dag, det hjälpte inte. Han har också fått gå ute en natt och det hjälpte inte heller.

Har du fått nån klarhet i vad det var för något?
Min ena har fått liknande bulor på kroppen, och jag är inne på att hon ätit nåt olämpligt i hagen och fått nässelutslag...

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 037
Senast: fio
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 324
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 120
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: The Beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.