Vad är det här för utslag och hur behandlar jag dem bäst???

MalinM

Trådstartare
I fredags fm när jag kom upp till mitt fullblod hade han fått flera hårlösa fläckar i sitt ansikte de fanns inte ett spår av dessa på torsdagen.
I dag var det inte bättre han var dessutom alldeles bubblig och små svullen..Utslagen sitter bara på ena sidan av huvudet.. Jag har en misstanke att det kan vara nässselutslag men jag är inte säker. Har smort honom med aloveragel och helosan men finns det ngt annat jag kan smörja med? Nän som vet vad detta kan vara?

Så här ser han ut nu:(

32518917.jpg

Sv: Vad är det här för utslag och hur behandlar jag dem bäst???

Ser ut som nässelutslag. Men av vad kan vara svårt att säga... Jag skulle nog testa med en mild hydrokortisonsalva och sen för att inte insekterna ska vara där skulle jag lägga Skillingaryd salva uppepå när hydrokortisonsalvan gått in i huden.

Men det finns säker en massa andra sätt att behandla nässelutslag på.

Arnika- och AloeVerasalvor är ju aldrig fel att använda. Men jag skulle nog först börja med en hydrokortisonsalva för att efter några dagar gå över till Arnika- eller AloeVerasalva.

Lite svårt att se på bilden men jag tycker nog också att det ser ut som nässelutslag.
Är det bara din som ser ut så eller gör dom andra det med?

Försök hitta orsaken till utslagen (om det nu är nässelutslag) och ta bort den så försvinner prickarna av sig själv ska du se :) Lättare sagt än gjort kanske ;)
Kan tillägga att min fick nässelutslag förra året pga smörblommor, såg hemskt ut! Försvann så fort jag bytte hage, smorde inte med nåt.

Senast ändrad:

Som folk sagt, ser ut som nässelutslag. Min grabb fick det på halsen och bogen för någon månad sedan, det försvann av sig själv efter ett par dagar utan att jag smorde med något. Att hitta orsaken är ofta väldigt svårt då nässelutslag kan orsakas av allt mellan himmel och jord. Det kan vara något de ätit, det kan vara att de blivit biten av någon insekt. Om utslagen är lindriga behöver man sällan oroa sig och jag har inte vidtagit några åtgärder sen min häst fick det, han går kvar i samma hage och bits troligen av samma insekter som tidigare :p

Liknande trådar

Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka