Sv: Vad är det här för fågel? *bilder*
Ahhh, nu är det äntligen pip i holken här med!
Herr och Fru Flugsnappare har bråda dagar och fullt upp med att forsla hem mat dagarna i ända.
Jag är så lyckligt förunnad att bo helt suveränt ur viltsynpunkt, så jag har massor med fåglar inpå knuten. Bland rovfåglarna kan nämnas arter som kungsörn, havsörn, duvhök, sparvhök, pilgrimsfalk m.fl.
Bland sjöfågeln har vi gräsänder, bläsänder, knipor, viggar, salskrakar, storskrakar, m.fl, till och med ett smålompar som kommer varje år och drar fram en kull! Storlom finns också lite högre uppströms, men inte så att jag kan se eller höra dem direkt från gården. Då måste jag uppåt ett par km. Nu har alla dunbollar dessutom börjat komma.
Och fler kommer! Det är bara början än, gräsänder och knipor är alltid först, men i år har de också varit sena pga snö ända in i juni.
Ett antal vadarfåglar finns också, samt alla tre arter svalor, plus småfågeln där flugsnapparna ingår.
Så har vi såklart också kråkfåglarna och mås. Men inte kajor! De finns inte i min ände av landet.
Men lika rikt fågelliv som vi har nu, lika fattigt blir det på vintern. Sommaren innebär en explosion av liv, och kvar i fågelbordet under vintern blir bara domherre, talltita och talgoxe bland småfågeln. I vinter hade vi faktiskt ett blåmespar också, och det är inte illa för blåmes finns inte heller här uppe, varken på sommaren eller vintern. Men kanske börjar de hitta hit lite smått.
Dina snappare borde ha lämnat holken vid det här laget?