Vad är det för skillnad på hund och kattmat egentligen?

Sv: Vad är det för skillnad på hund och kattmat egentligen?

Kattmat innehåller mer kött och mer proteiner tror jag. Såvitt jag kommer ihåg nu så behöver katter mer protein än hundar, så en katt mår inte bra av att i längden äta hundmat eftersom den inte får i sig allt den behöver då. Hundmat är alltså mer grönsaker/ris/potatis och mindre kött.

Hundmat innehåller inte Taurin, villket är nödvändigt för en katt. En katt som uteslutande bara får livnära sig på hundmat riskerar bli blind.

Förutom för lite taurin så innehåller hundmat alldeles för lite A-vitamin för en katt.

Taurinbrist orsakar i längden blindhet och hjärtsjukdom så det är livsfarligt att låta en katt livnära sig på hundmat.

Liknande trådar

Övr. Katt Nästan all kattmat innehållet fisk. I majoriteten av barnböcker/filmer är det fisk som ges till katter. Pekböcker har ofta att man ska...
Svar
8
· Visningar
843
Senast: ufot
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
760
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
459
Övr. Katt Hallå på er! Av en slump så hittade jag till Bukefalos och kände vilken jackpott! Ni kanske kan hjälpa mig. Är i grunden egentligen en...
Svar
6
· Visningar
535
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama