Vad är det för fel?

lovehorses

Trådstartare
Min arab på 19 år fick för ca en månad sen ordentlig diarre, det slog ut tarmarna helt. Han är nu återställd men vi har ett annart problem.

Han samlar inte på sig något fett...okej han börjar lossa hår å då brukar han smalna av men så här ser hans foderstat ut nu... för en dag

16 dl lusern
6 dl hel korn
ca 6 dl linförkross
mineraler
sojaolja för just att han inte ska smalna av så mycket.
mellan 12- 14 kg hö vet inte exakta kg för hö men runt detta.

Vad är det för fel? jag börjar bli lite orolig.
Nu ska han få krossatkorn istället ifall han inte tar upp näringen men jag ser inga hela korn i bajsen.

Har ni några råd? nan ser hemsk ut, ha har ju för tillfälle nu inga muskler pga att han stått så han ser ju hemsk ut.:crazy:

Sv: Vad är det för fel?

hel korn ska man ju inte ge till hästar för att kärnan är för hård...kornkross kan du ju ge för det brukar ju ge den effekten att hästen blir tjockare..det kanske är för lite protein i fodret? eller också kanske det är för att han börjar bli gammal att det är svårare när han fäller att sätta hull..har en shettis i vårt stall han har absolut inget hull vare sig sommar eller vinter..man kan inte heller ge honom för mycket protein då han lätt får fång..
lycka till!

Det kan ta en månad för tarmen att hämta sig efter en rejäl inflammation. Helt korn är dock direkt olämpligt att ge särskilt till en häst haft en tarmrubbning. Linfrökaka (är det det du menar?) är snäll energi som också gör att de goda bakterierna trivs i tarmen och puttar bort de elaka. Lusern är en bra proteinkälla, det har gått åt mkt proteiner för att läka tarmslemhinnan efter sjukdomen så han kan nog ligga på underskott här.

Jag skulle satsa på stora givor av grovfoder, lusern och fett (linfrökakan) för att göda upp hästen och inte ge ngt stärkelse alls förrän jag är säker på att han hämtat sig helt.

HH
PS Man får inte fång av protein

HH
Vad för mat finns det stärkelse i?
Det är krossat linfrö på säck som man blöter upp. såg lite ut som betfor.
Det är väl bara att ge sig ti tåls å se om det bli bättre....Bara gräset kommer fram så får han ju därifrån också.

Han är ordentligt avmaskad då?

lovehorses skrev:
HH
Vad för mat finns det stärkelse i?
Det är krossat linfrö på säck som man blöter upp. såg lite ut som betfor.

Är det som pellets eller bara krossade frön? Det förstnämnda är linfrökaka, det andra krossat linfrö. Mend et har inte så stor betydelse vilket du ger, det är ungefär samma värden i.

Stärkelse finns det framförallt i spannmål t ex havre och korn

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
554
Senast: Linda_A
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Vi har en häst som inte har några tänder. Tidigare har han haft tänder bak men inga fram så han har kunnat äta utan problem. Förra...
2
Svar
20
· Visningar
2 709
Senast: YorkWann
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 295
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar