vad är det för fel??

F

Fantasi

Min häst har krustor och knölar (början till krustor)
lite här och där i pälsen, på bog, rygg länd kors och lite i flanken.

jag vet inte hur jag bäst ska beskrivaa det, men om man drar fingrarna igenom pälsen så käns det som små sårskorpor, klöser man bort dessa så lossnar håret och kvar blir en kal Skinnflådd fläck, varar ej, vätskas ej och ömmar ej.
Hästen njuter då jag står och drar bort håret och dessa skorpor, de verkar klia en hel de, men det är inte så att hon själv står och kliar sig.
På dessa fläckar släpper håret jättelätt.
jag har funderat på regnskållor men jag tycker inte riktigt att det stämmer överens, dels för att dom kliar, ej ömmar samt ej varar, och det blir ingen krater då man drar bort älsen utan bara en kal platt yta.

Sen så vet jag inte heller hur regnskållor ser ut, någon som har kort?

I övrigt så är hästen precis som vanligt men detta i pälsen har hon ej tidigare haft, dock har hon varit klippt större delarna utav vintrarna tidigare.
dessa sårskorpor/krustor varierar i storlek men är oftast bara en halvcm i storlek men det de kala fläckarna kan bli upp till en cm då man klöst bort hår och krustor.

Jag vet inte vad det är??? Blir tokig..

Denna häst har sommarexem, men bara i man och svans i stort.

Hjälp!:confused: :bow: :bow:

Sv: vad är det för fel??

Har hästen täcke på sig? I sådana fall är det antagligen regnskållor som du redan själv är inne på. En av hästarna i vårt stall hade precis så som du beskriver och veterinären sa att det var regnskållor. De beror på att hästen har blivit varm och fuktig under täcket. Ta av täcket när hästen står inne och använd ett täcke som "andas", eventuellt använd ett tunnare täcke om hästen inte är klippt.

Går den ute mycket och/eller har ett varmt täcke, dvs att den på något sätt utsätts för mycket fukt. Så skulle jag också gissa på regnskollor.

Som elle12 säger, torr häst är lösningen.

hon går ute mycket och pga ofta ostadigt väder har hon täcke på sig, ett vintertäcke som andas, är det varmt har hon ett regntäcke i stället.
Ja det har varit väldigt fuktigt till och från här i umeå hela hösten i stort tycker jag om man jämför med tidigare vintrar.
Inne står hon utan täcke i ett nollgradigt stall.

Jag hade tängt klippa henne idag, men hon kommer säkert inte att bli vacker...
Men jag tycker inte att det stämmer med regnskollor, för det första så ömmad de inte utan kliar vilker regnskållor inte gör enlig info på nätet. Sen så blir det inga krater då man drar bort håret heller, och hon är inte allmänpåverkad..

Är det ingen som kan visa kort på hur regnskållor ser ut, eller kan se ut??:confused:

Är du säker på att det inte är ringorm? Det kan bli ganska fula fläckar med sår, och det kan variera i utseende också.

ne, det är inte ringorm, det vet jag eftersom jag har sett det med egna ögon och det liknar inte det..

det är en anna som skrivit om exakt samma sak någon/nå´gra sidor bort. du kan läsa där. min häst har haft sånna förra vintern, vi bytte hö och det blev bättre. men läs om det några sidor fram. du får säkert ett eller flera svar! =)

Liknande trådar

I
Hästvård Nu är det så att sköthästen har fått något konstigt strax ovanför svansroten, som både jag och de i stallet är väldigt osäkra på vad det...
Svar
2
· Visningar
1 337
Senast: moon
·
Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 415
Senast: Boj
·
M
Hästvård Min dotter och jag har precis ( 14 dgr sedan) tagit hem en kamrat! Blivit fodervärdar. Kamraten är en gammal Nordsvensk-gubbe, hur mysig...
Svar
3
· Visningar
1 268
Senast: matador
·
F
Hästvård har upptäckt att min häst har som små "sårskorpor/exemskorpor" lite här och där på kroppen, typ rumpa rygg, bog.Inga mänder men så man...
Svar
10
· Visningar
2 519
Senast: Fantasi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama