Vad är det för fel på Sivert?

gul_zebra

Trådstartare
Bjöd hem ett par kompisar på tårta idag. Tog ner Sivert så han också fick smaka, smaskens enligt honom :d

Men efter ett tag så satt han bara där med huvudet vilande på tallrikskanten. Kliade honom lite på sidan om halsen som han tycker är så skönt och då sätter han sig på bakbenen och rycker lite som om han skulle tvätta sig liksom (sett från baksidan då), men ändå inte. Framifrån såg det ut som om han satt i halsen.
Lyfte upp honom och klappade massor och provade "massera" och "trycka" lite vid bröstkorgen ifall att. Efter en stund var det lugnt igen. Kollade i munnen och ingen mat eller så hade han där iaf. Tänderna vat vita på sidan men fortfarande gula på framsidan som alltid annars (har aldrig tänkt på det, men brukar de vara vita på sidan?)

Nu har det gått ungefär 2 timmar. Han är trött men mår bra annars.
Skrutteprutten min fyller 2 år på fredag, och är zooråtta (Imazo tror jag) med dåliga gener (bla en bror som är småväxt och livrädd för människor).

Vad tror ni, något fel eller är det åldern som sätter in? Eller var det helt enkelt något han satt i halsen?

:(

Sv: Vad är det för fel på Sivert?

Har blivit tipsad om att det kan vara epilepsi, någon som vet var jag kan hitta info om det?

Sivert är tyvärr värre...

Jag gick upp och skulle sova vid 5 i morse när jag såg att Sivert knappt kunde gå. Han har ingen balans alls i princip. Påminner mycket om Aimar, en kompis gamla råtta som jag passade förra sommaren som också blev så, men hon fick inga anfall och hon hade snedskalle vilket Sivert inte ser ut att ha. Hon avlivades ett tag senare när kompis hämtade upp henne, de fick tyvärr slå ihjäl henne själva då veterinären "inte hade tid" ( :mad: ) och hon började krampa...

Han liksom, försöker gå men hela han lutar åt höger och det blir att han drar sig ditåt liksom. Ska se om jag kan filma lite senare, försökte inatt men de blev kolsvarta. Just nu ligger han och sover dock så det får vänta. Har knäppt lite bilder iaf.

Natten ägnades åt att ligga i min säng och äta ost med philadelphia innan det var dags att sova... Sivert brukar ALDRIG ligga och äta annars...
Äter mer
Och mer...
Inte alls pigg och glad som annars...
Tillrufsad Sivert försöker gå
Dålig bild men man ser snedheten iaf

Han verkar inte alls lika glad som förut. Han försöker och försöker med att gå men det funkar inte utan han får hasa sig fram och det syns att han hatar det.
Han har inte haft några anfall under natten heller.

Jag tror inte att han lever av sig självt mer än några dagar. Jag tror inte att han kommer blir bra och jag tror inte att han mår bra. En så pigg och glad råtta kan omöjligt må bra av att knappt kunna gå och man ser ju på honom att han inte ser glad ut...
Avlivning av honom och Gudrun imorrn då..? :cry:

Påminner hemskt mycket om min första råtta, hon var 2,5 år när hon började bete sig underligt. Blev först och främst väldigt trött, låg mest och sov hela tiden (hon var en råtta med mycket spring i benen), och sen efter en vecka blev hon allt sämre, och låg i stort sett bara ner och blev matad med filmjölk (det enda hon åt). Kunde heller inte gå alls mot slutet (de sista två dygnen ungefär), och somnade in kanske en vecka efter det att hon blivit dålig.

Jag tror att det är åldern som tar om jag ska vara ärlig, och min erfarenhet är att det bara brukar gå åt ett håll. Utför.

Fått förslaget att det kan vara hjärnblödning till följd av ett av anfallen. Verkar väldigt troligt :(
Så imorrn ska jag ringa vetten så fort de öppnar och fixa tid för avlivning så tidigt som möjligt för båda grabbarna :cry:

Så här ser det ut när han försöker gå [film]... Han är en envis rackare min älskling :love: Men usch vad hemskt för honom :cry:

Enligt din beskrivning kan det även vara en propp i hjärnan. Vår förra hund fick det för några år sedan, symptomen var just de som du beskriver. Till sist blev hunden så dålig att den inte kunde gå (var nästan helt förlamad), veterinären var redo att avliva MEN det vi gjorde var att ge hunden aspirin (är blodförtunnande) för att lösa upp proppen. Man såg en förbättring samma dag och tre dagar senare kunde hunden gå igen. Skriver detta då många inte är medvetna om detta sista halmstrå.

26c94cc2f56cec22362692af43adacbf.JPG

Älskade älsklingen :love: :cry:

Näää vad tråkigt... :( Minnen kommer över mig när min lilla "råda" vandrade vidare. Dom e så goa.

Sivert har det bra nu. Han sover :(

Det lät absolut som en hjärnblödning :( Trist att han dog.

Jepp, det är vad jag tror också. Orsaken till det finns ju också liksom iom anfallen... :(

NEJ! Stackarns Sivert :cry:

*tröstkramar*

Varför skall du avliva Gudrun?

Iom att han är människorädd så kan inte jag umgs med honom och jag kan inte skaffa nya hanar hur som helst så han blir ju helt isolerad från omvärlden vilket han garanterat inte lär må bra av...

Men jag hoppas på att hitta en rätt så gammal hane iaf, eller kastrerad som kan flytta till honorna sen. Fick tag på en men det funkade inte.
Så för tillfället får han träffa Lolita några timmar/dag iaf. Hon är både gammal, överviktig och har haft en kull så risken för en kull är inte sådär jättestor och skulle de humpa (jodå, jag har stenkoll förstås men risken finns ju alltid) så har hon haft en kull förut så det är ingen fara med stelnat bäcken osv. Funkar bra hittills, men han behöver kompis dygnet runt och inte bara några timmar/dag... :(
Tänkte ringa djuraffärerna här iaf, får se om de kanske har någon gammal hane till salu. Svårt, för hur ofta har de tvååriga hanar till salu liksom... Dessutom tar den ena här från Imazo, deras råttors medellivslängd ska visst vara 1½ år... :eek: :crazy:

Ja då är det inte så lätt. Hur kan det komma sig att han är så skygg?

Håller tummar och tassar på att du hittar en ny vän till honom.

Liknande trådar

Hästmänniskan \"köpt fel häst\" I vintras fick jag hem ett 1,5årigt sto som jag hittat förra sommaren, hon kom med hästbuss och vi hade gjort upp med...
2
Svar
21
· Visningar
2 989
Senast: Iglatjarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Borstning av tänder
  • Kall lägenhet
  • Valet i USA