Vad är det för fel på min katt??

S

sammy78

Hej !

Jag har en hankatt som är 1½ år gammal. Han är kastrerad och avmaskad och vaccinerad. Jag skaffad honom genom djurensvänner. Han är innekatt.. som får gå ut ibland i sele.

Jag har haft honom sedan han var 9 månader gammal. Han var frisk och allt när jag skaffade honom ...men han har börjat få problem på sistone (sedan 1 månad tillbaka).

Han kräks av sitt torrfoder (som är av den dyra sorten) så jag köper burkmat av fint märke som han inte kräks av.(alltså han kräks av torrfoder men ej av burkmat?!)

(han har inte haft problem med torrfoder innan)

Han har också börjat kissa i soffan i små mängder (som är helt ny nästan :(( det gör han typ varannan dag. Men har också börjat jamma/mjau väldigt mycket och väldigt högt nästan hela tiden förrutom när han sover?!

Vad tror ni är det för fel på han ??

Och tycker ni jag ska beställa tid hos vetrinären ?

Han har ej tappat i vikt eller något och han varken ser sjuk ut eller något sådant !

Tacksam för all hjälp !!

Sv: Vad är det för fel på min katt??

Vad jobbigt:(

Är inte så duktig på det här området, men tror absolut att du ska ta kontakt med veterinär så fort du kan.

Hoppas allt går bra!

Jag tycker definitivt att du ska prata med en veterinär. Det låter som om det är något knas med honom.

Kan vara så att kissen fått urinsten. Min granne har en katt som lätt får urinsten av "vanlig" kattmat. Han hade lite liknande symtom som din, han kissade inne och jamade mycket (även då han inte kissade).
Men som överstående skrivit så är der nog bäst att ta kontakt med en veterinär.

Kontalta vet.
LÅter som nå urinsten eller så, min ena katt hade de en gång o hade liknande symtom=/

Hej !

Jag var med katten hos vet i fredags och det var en drop-in tid hos
en vet jag känner... hon skrev ut antibiotika till katten som ska ätas i 10 dagar (började i fredags)
Hon misstänkte UVI och sa att vi skulle prova detta först och sedan ta en ordentlig titt .. när det är dax för återbesök om 10 dagar alltså !

Men vet någon här hur länge det tar innan man ska höra/se skillnad på katten ...alltså hur lång tid tar de innan medicinen börjar verka ordentligt och symptomen mildras ??
3-4 dagar eller ??

Tacksam alla svar !!

skönt att allt verkar ordna upp sig!:D

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 473
Senast: Hazel
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
779
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 570
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama