Vad är det för fel på min häst?

F

Freeline

Min häst har sedan lång tid haft en svårare sida, höger. Han är idag 6 år och jag minns det som om detta har varit något jag tänkt på sedan han var 4. Jag har besökt veterinärer men de har sagt att han är ok- normal oliksidighet.
Men nu har jag fått rätt. Han har efter ökad träningsgrad blivit sämre. Var på utbildning i hoppning aug-sept och mot slutet visade han en kraftig hälta HB, han studsade lite i steget, och var instabil. 2 dagar senare var han helt ok igen.
Denna attackhälta kom ytterligare 2 ggr i dec- hon som red då upplevde det som han snubblade i varje steg. Mellan dessa 2 ggr det hände var han ok. Gick 3 dagar mellan hältattackerna. Jag misstänkte patellelaproblem. Besökte vet igen och de sa han var ohalt HB. Hade bokat tid för ultraljud men de tyckte det var onödigt.

Nu är han kraftigt halt HB kota + knä. Och veterinärerna vet inte vad som är fel. Jag har varit hos 2 st.

1. Vet 1 misstänker meniskskada- men är inte säker- säger att korsbanden ser ok ut.

2. Vet 2 säger menisken är ok, och att korsbanden kan man inte se med ultraljud - måste göra artiskopi.

Blir så trött på olika besked. Vet 2 föreslår artiskopi. Jag vet inte om jag tycker det är någon ide att gå vidare....
Vad kan det möjligen vara inne i leden som går att fixa (när det funnits i 2 år) och som ger bra prognos för att han skall bli fullt återställd igen. Det mesta är väl rätt dåliga odds på...

Han har fått 2 ledbehandlingar i HB kä men blir inte bättre- snarare sämre.

Vet ju inte ens om man hittar något där inne...

Han mår inte bra, har börjat krubb-bita. Vantrivs i sjukhage och har ont skulle jag tro.
När jag betar honom ser jag att det hugger till i båda bakbenen- kanske bara är instabilitet pga att han inte är musklad längre. Stått i rasthage sedan dec.

Jag funderar på om korsband ger denna typ av hälta som liksom kommer och går? Och succesivt blir sämre... Tror inte på ledinflammation enbart- då borde han svarat på 2 behandlingar...
 
Sv: Vad är det för fel på min häst?

Kan du inte ta kontakt med en Equiterapeut för att få fler ett par ögon till på det? De brukar vara superduktiga och har oftast en bättre helhetsbild av hästen än vad de flesta veterinärer har. Har du ingen bekant som kan rekommendera en?
 
Sv: Vad är det för fel på min häst?

Har ni kollat upp att han inte har lösa benbitar? De är jätteluriga. Är det patellan borde det bli bättre med träning såvida rullkammen inte är för låg (vanligt på ex.vis shetlandsponnyer) Du måste röntga hästen och köra uteslutningsmetoden. Det vanligasten är faktiskt precis som du säger, att problemen härrör från extremiteterna. Många tänker inte på att ingen häst blir bättre av vila, hästar är skapta för att läka under rörelse om det inte handlar om benbrott och naturligtvis ska träningen vara väl anpassad.
Prognosen om det är lösa benbitar är god! En risk finns dock att biten "gnagt" på skelettstrukturen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är det för fel på min häst?

Om det är korsbandet kan man bara se det via artoskopi. Det behöver inte vara kört för det. Det tar visserligen lång tid att träna upp. För min häst har det tagit över ett år.

Jag vill nog alltid veta vad felet är, även om det var mindre kul att få beskedet om korsbandet. Det värsta måste ju vara att inte veta.
 
Sv: Vad är det för fel på min häst?

Han är röntgad ok som 1,5 åring. Ultraljud ok i jan och även i mars (annan vet). Även röntgad nu i mars.
De hittar alltså inget som förklarar hältan varken på röntgen eller ultraljud. Så vet (2) vill göra artiskopi. Har förstått att det mesta man kan tänkas hitta i leden (om man nu ens hittar något) ger konvalicens och rasthage i 8-12 månader! Inget jag utsätter min häst för när han redan mår så dåligt av detta. Han har börjat krubb-bita...

Jag får väl låta dem göra artiskopi och om de hittar något som ger dåliga odds eller allt för lång konvalicens får de nog låta bli att väcka honom..
Fy fan vad trist detta är!!
 
Sv: Vad är det för fel på min häst?

Min häst stog i sjukhage i ett år. Hon fick långa promenader för hand + beta + tömkörning + skrittmaskin och annat som muntrade upp henne. Dessutom i det närmaste fri tillgång till hö ute och inne. Hon har inga olater, är glad och pigg. Tiden närmast efter operationen var inte rolig. Stundtals var hon helt vild. Men lugnade ner sig när hon fick röra sig mer. Idag går hon i vanlig hage.

Hoppas att det löser sig för dig. Och att du får en veterinär som du kan lita på och som stödjer dig.
 
Sv: Vad är det för fel på min häst?

zigg - hur illa skadat var korsbandet på din häst?

TS - hur har det gått för din häst?
 
Sv: Vad är det för fel på min häst?

Korsbandet var rupterat, inte av. Det var också utdraget.

Hon blev först bättre och vet trodde inte att hon hade en allvarlig skada. Trodde på sträckning. Men sedan blev hon sämre igen och då togs beslut om operation.
 
Sv: Vad är det för fel på min häst?

Tack för ditt svar zigg!
Vet du vad de gjorde med korsbandet under operationen?
 
Sv: Vad är det för fel på min häst?

Dom städade upp med motorshaver och spolade ur leden. Artroskopin gjorde stor skillnad. Det har sedan gått framåt hela tiden. Konvalescensen blev lång, men nu är hon friskförklarad och vi gläds åt alla framsteg och hoppas att vi slipper skador ett tag långt tag framöver.

FlipTheFrog, har din häst också ett skadat korsband?
Freeline, jag tror att vi människor mår värst av att se våra hästar i små sjukhagar. Hästarna klarar det nog bättre. Man får vara påhittig och lägga ner massor med tid på att göra livet drägligt för hästen och sakta träna upp den. Sedan är det förstås olika med olika hästar.

Försök få artroskopi så snabbt som möjligt. Vi fick vänta på grund av missbedömning. Kirurgen var rätt grinig över det. Fast jag vet ju inte hur stor skillnad det gjort i det stora hela.

Lycka till med era hästar! :)
 
Sv: Vad är det för fel på min häst?

Tack igen för ditt svar zigg.

Min häst ska in på artroskopi på torsdag och jag är gräsligt nervös över hur det ska gå, om det överhuvudtaget går att städa upp så att hon i alla fall kan komma tillbaka som avelsto. Hon har gjort 'ngt' i vänster bakknä, syns bara svagt på UL och röntgen, men hon är 4-gradigt halt och bedövning släcker till 2 grader :( Vet har bl a pratat om korsbandet.
 
Sv: Vad är det för fel på min häst?

Min häst har korsbensleden i felläge. De kallas också för si-lederna, testa att söka på det. När jag sökte runt lite hittade jag ganska många som pga korset fått inflamation i ena hasleden.
 
Sv: Vad är det för fel på min häst?

Operationen kommer säkert att gå bra! Vår vanliga vet sa at de alltid blir bättre av "uppstädning". Det behöver inte vara kört om det är korsbandet. Vetten har behandlat flera som blivit bra. Han som opererade sade att även om det såg hemskt ut hade han varit med om värre som blivit bra.

Rehaben är lång och jobbig och man är nojjig hela tiden. Vi hade vetkoll varje månad, vilket kan rekommenderas. Och vi har gjort precis som vetten sagt. Han var verkligen ett bra stöd. Försök att inte lyssna på alla som tycker att hästen borde få somna in. Vi har råkat ut för många sådana. Det blir man ju inte gladare av precis. Kolla in hur hästen verkar må istället. Jag är övertygad om att hästar föredrar att leva om de får chansen.

Lycka till!! Berätta hur det går!! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
890
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 144
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 638
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp