Vad är det för fel på min häst?

L

Lillflizen

Hej allihopa! Jag hoppas att någon kan hjälpa mej genom att ha någon idé om vad det är för fel på min häst.. Jag ska naturligtvis ringa till veterinären imorgon! Det började redan i höstas med att hon var stel att böja i höger varv och efter några veckor ringde jag till min equiterapeut. Hon hade tid först två månader senare men en vecka innan hon skulle komma var hästen nästan helt bra igen.. Jag avbokade tiden och allt var bra i ca tre, fyra veckor sen blev hon stel igen fast då kändes det som att hela hästen var stel i kroppen (inga problem att böja) när hon var uppvärmd släppte det! efter 1-2 veckor ville hon inte öka traven i paddocken utan bara tryckte ihop sej mer och om jag drev mer så bockade hon tjurigt och stannade. I måndags kändes hon jättestel och ville inte ens trava! VÄLDIGT konstigt för ett arabiskt fullblod! Dessutom har hon börjat snubbla väldigt mycket, även på jämnt underlag! Jag har bokat tid med equiterapeuten men hon kan inte förrän den 7:e mars och detta måste behandlas på något sätt nu! Nån som har en idé om vad det kan vara? vet inte vilken av veterinärerna som jag ska ringa.. Eller klinik direkt? Hjälp!!!

Sv: Vad är det för fel på min häst?

Ring och boka tid på en klinik så att du kan få en ordentlig utredning på hästen.

Jag försökte boka tid på klinik för ett år sedan då jag fick tillbaka henne från fodervärd och hon var då VÄLDIGT stel och gick knappt att rida på! än mindre göra en volt... dessutom haltade hon. Då ringde jag till Helsingborgs Djursjukhus och ville ha en ingående utredning men de ville inte boka tid innan distriksveterinär hade tittat på henne... Den gången hade hon blödning i ena hoven och enligt vet en obetydlig muskelknuta som skulle bli bra med fenylbutazonet och vanlig ridning. Det blev inte bra så equiterapeuten kom ut och behandlade och sen var hon helt frisk i ett halvår och då började problemen jag beskrev ovan... känns hopplöst just nu..

Hm.. Det va inte mycket ni hade att säga! Är det ingen som har haft liknande problem nån gång? Jaja, jag har iaf tid på kliniken i Kalmar imorgon så dom får göra en ordentlig utredning! Gissa om jag är nervös...:crazy: Synd att ingen har nån aning om vad det kan vara, allt känns lättare när man är förberedd! Lillflizen

Det finns massor av möjliga orsaker till varför en häst är stel, det är helt omöjligt att spekulera i vad det kan vara för just din häst på den lilla informationen. Men eftersom du har tid på klinik så kan ju ju kolla igenom din häst ordentligt och förhoppningsvis hitta vad som är fel på henne.

Men eftersom du vill veta så var stelhet, och plötsligt väldigt mycket snubblande i tid och otid, två av min hästs symptom när han hade borrelia.

Senast ändrad:

Helsingborgs djursjukhus låter annars som ett bra alternativ! :idea: Hör vad de säger, kanske var det just den typen av problem hästen hade förra gången som de hellre ville att distriktare skulle kolla först?
I mina öron låter det troligt att det är något relaterat till låsningar eller dylikt. Spänd i ryggen och snubblig. Men först vill/ska man ju helst kolla med vet. På Helsingborgs djursjukhus kan de ju slå två flugor i en smäll.? :p (vet inte riktigt hur det funkar, om man måste vänta i evigheter innan man får ET-behandling vid behov där också? men annars så!)

Tack :) Jag har själv funderat mycket på borrelia/ehrlichios och min equiterapeut rådde mej att ta ett prov medan jag väntar på henne (hon kommer den 7/3) så det kommer vi ev göra imorgon på kliniken.

jo, jag tänkte oxå på låsning först och bokade därför tid med min equiterapeut men bara på nån dag blev det värre tycker jag och därför bokade jag ju tid på veterinärkliniken.. flera av mina kompisar har haft sina hästar i helsingborg och inte riktigt varit nöjda med veterinärerna där. kliniken i kalmar har röntgen, ultraljud och kan utföra vissa operationer så jag hoppas de kan hjälpa mej! Men visst, i helsingborg har de all sorts behandling! fast ofta med lång väntetid... Jag tänker som du att det är samma problem som spökar nu som hon hade när jag fick hem henne från fodervärden och jag kollade på kvittot från distrikten och där stod det diagnos går ej att ställa i nuläget ring klinik om hältan kvarstår. Hältan försvann med "Buttan" och stelheten med equiterapeut men orsaken måste ju alltså finnas kvar...

Senast ändrad av en moderator:

kan stelhet som beror på ehrlichios/borrelia försvinna i 4-6 månader efter behandling med equiterapeut???

Ingen aning, men många symptom för B/E är ju diffusa och kommer och går, därför tar det många gånger lång tid innan det upptäcks, då man tror det beror på andra orsaker. Det finns ju många hästar som gått med B/E i år innan det upptäckts.

Så det är förmodligen inte omöjligt att det kan komma även med så långa intervall. Min häst strulade till och från med 3-4 veckors intervall och han blev bättre av massage, det behandlar ju symptomen, inte orsaken.

okej.. Jag förstår ingenting när det gäller B/E har läst massa inlägg här men det verkar som att det kan vara vilka symptom som helst typ.. knepigt.. Jag ville ta B/E test första gången hon var dålig men min veterinär ansåg att alla hästar har det i sej och att det var onödigt osv.. Svårt när inte ens veterinärerna är överens! Men de skulle ev ta ett prov imorgon!

B/E o framförallt borrelia i det fallet är ganska svårt, det råder ju delade meningar om huruvida det över huvud taget existerar hos häst!
Vi misstänkte först ett annat problem hos min häst som vi ville ta prov för, men av min vanliga veterinär blev jag inte tagen på allvar, för de symptom jag kunde ange tyckte hon inte var nåt kosntigt med min häst eftersom "han är gammal".. Som om inte jag känner min häst o känner på mig att nåt inte stämmer?! :crazy:
Så det jag fic göra då var helt enkelt att gå till en annan veterinär som tog blodprov, sen blev det strul med analysen och en massa (provet skickades till tyskland) och det var en ren slump att vi fick reda på att det var borrelia, för det var egentligen en miss i kommunikationen mellan veterinären och labben, men för mig tur i oturen!

Min häst fick stå på antibiotika i tre långa nervösa veckor, och har sen satts igång långsamt, men har sen dess inte visat några som helst symptom och verkar frisk, även om jag inte vågar säga för mycket. De (som tror att det finns) säger ju att tröttheten osv efter borrelia kan sitta kvar i upp till tre år efter att de är friskförklarade.

Jag fick, tyvärr, uppleva att man inte alltid blir tagen på allvar ens av veterinären, men då är det bara att vända sig någon annanstans, om man, som jag, vet med sig att något inte stämmer!
Jag vet inte riktigt vad jag själv ska tro, angående borrelians vara eller icke vara, men min häst blev i alla fall behandlad mot det och har sen dess som sagt verkat frisk. Om han sen bara inbillat sig att han haft en sjukdom som inte existerar (?) eller inte kvittar - det viktigaste var att han blev frisk!

Det kan vara mkt olika. Men som jag nämt i ett annat inlägg.
Kolla SI-leden. Den kan orsaka många olika problem och det är väldigt vanligt bland hästar.

Det er vanskelig å gi særlig mange tips med så få symptomer, men slik jeg tolker problemene dreier det seg om muskelsmerter. Disse kan skyldes muskelsykdom.

Haltheter, stivhet i muskulaturen, bukking og vegring mot å bevege seg er helt klassiske symptomer på muskelsykdom. Det typiske med muskelsykdommer er også at dette er episoder som kommer og går - hvor hesten kan være helt frisk i perioder. Slike friske perioder vil være sjeldnere dersom det er sykdom/ skader i skjelettet m.v.

Sjekk info om EPSM/ PSSM. Det er påvist slik type sykdom også hos arabere.

Dette er like vel en sykdom som det er vanskelig for en veterinær å vurdere, og de fleste har heller ikke hørt om den.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 184
Senast: Kilauea
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 191
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
974
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 798

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka