Vad är det för fel på henne???

Hera

Trådstartare
Mitt lilla sto på 16 år är jättelös i magen. Häromdagen ville hon inte äta och va hängig hela dagen. Nu äter hon men jag tycker att hon dricker dåligt. Jag tycker att "vecket" som blir mellan tummen och pekfingret när man nyper i halsen går tillbaka för långsamt.

Hon har inte haft nån feber, ingen hög puls eller konstig andning....Därimot va hon lite röd i sina slemhinnor samma dag som hon åt såligt.

Hon är fortfarande dålig i magen även om det iaf har slutat att rinna där bak....:cry:

Hon kan få lite stressmage vid träning och tävling.

Hon har inte fått nåt foderbyte eller nåt annat konstigt heller...
Veterinärerna säger bara att vi ska vänta och se på det. Att hästen inte verkar direkt sjuk, men jag ser att hon inte är som vanligt!

Hon har varit inne en gång då förra ägaren trodde att hon hade kolik, men det visade sig vara vätskebrist. Då hade hon feber men ingen diarre....

Ska man ge nåt för att stabilisera magen eller vad ska man hitta på...

//Hera som e orolig för sin pålla

Sv: Vad är det för fel på henne???

prova ge någon vanlig filmjölk med bateriflora, fingerade när min ponny var lös i magen. Står hästen på ensilage, prova byt till något torrare grovfoder(hö)

Låter som att hästen är uttorkad(det du beskrev med att skinnet inte går tillbaka.

har hästen feber?

/I

oj, såg visst att hon inte hade feber..
Kom att tänka på en annan ponny i stallet som var konstant lös i magen, särskilt vår/höst..
Visade sig att ponnyn åt för mycket jord och sand nör den gick i hagen och letade efter de sista grässtråna...

Hon äter hösilage, men det har hon gjort hela hösten. Förstår inte varför hon blivit så lös nu.

Filmjölk kan man ju lätt prova. Vad är det annars som gäller? Tarmbalans?

Blåbärssoppa vet jag också är provat, men kommer faktiskt inte ihåg om det blev något bättre...

Jag ger min shettis något som lantmännen har, det tillhör väl Kraft sortimentet, det är mag och tarmbakterier. Det fungerar super bra på honom och ändå får han inte så mycket som det står på burken. Tror burken kostar runt 300 kr.

Mikrobalans är superbra! En burk räcker för att stabilisera magen, ges under ca 30 dagar och kostar runt 400:-. Har fungerat bättre än Kraffts mag och tarm på min häst.
Försök få din häst att dricka mycket nu när hon har varit så lös i magen. Häll äppeljuice eller b-vitaminer i vattnet så att det smakar gott!

har du årets skörd eller förra årets?

Själv blev min häst lite dålig i magen när vi bytte till årets skörd, pga av att ts halten var såpass olika?

vet även att det kan hända att hästar blir lösa i magen om de har väldigt kraftig brunst.

Eftersom din häst är så påverkad RING VETERINÄR!

Gud vad tråkigt för dig att det har blivit så. Det är det värsta som finns när sin häst är sjuk. Konstigt att vet villa avvakta. Jag skulle nog försöka få ut någon.
Nu när hon är så dålig som hon är.
Det kan ju vara lite vad som helst som har gjort att hon har blivit sjuk.
Bakterier, inflamationer, dåligt foder osv.
Ge henne vatten. Men ge henne inte något annat tillskott innan du vet varför hon blev dålig.
Lycka till.....

Hon är mkt piggare nu och vätskebalansen verkar vara på rätt köl....Men hon är fortfarande lite lös i magen...

Nu är hon liksom som vanligt fast lös i magen...

Ancan: Vaddå byta tarmflora??? Hur???
(Lika bra att du svarar så att jag inte terrar dig med ett samtal:devil: )

Jag hade också en häst som var mer eller mindre lite lös i magen och hade "gaser". Först prövade "alla" microbalanser, fil och dylikt. Inget hjälpte helt. Till slut åkte jag till en vet. Han tittade på tänderna, hon var vass längst in trots att distriktvet varit där och raspat 5 v tidigare.

Jag bytte hösilage mot fint hö och tog bort all kraft av annan sort än KRAAFT GROOV. Problemen avtog, inte över en natt men på ca 3 v.

Idag 2 år senare kan hon äta kost innehållande bl a havre, betfor och lite hösilage utan att reagera. Värt att nämna är att hon från början åt allt utan att reagera.

Jag är mkt nöjd med resultatet men kan inte säga exakt vad det var som påverkade henne.

Tänderna är kollade på klinik för några månader sedan....Men jag tänker ändå kolla henne igen....

Hera skrev:
Ancan: Vaddå byta tarmflora??? Hur???
(Lika bra att du svarar så att jag inte terrar dig med ett samtal:devil: )
Visste att jag skulle sätta myror i skallen på dig med dom orden...:D :angel:
ring du mig(eller Pma...) jag tror inte det lämpar sig att lämna ut allt offentligt, det kan ju finnas känsliga personer här inne...:angel: ;)

det handlar äne en gång om ett gammalt "ärvt" recept som används läääänge med gott resultat...

skönta tt hon piggnat till, jag ska ju bänka mig på julklappshoppningen för att se det nya "stjärnekipaget"...;)

Det tråkiga är ju att när de väl fått vätskebrist så dricker de ännu sämre...

Som det går att läsa även i andra trådar (med risk för att bli tjatig alltså:D ) så provade jag Proviva nyponsoppa på min häst med diarré och på fånghästen. Jag fick fantastiskt resultat på båda!!:love:

Gav 3 flaskor sammanlagt till diarréhästen som blev helt bra från att ha varit akut dålig under längre tid (som inte vet. lyckades få bukt med) Men efter dessa 3 flaskorna så har han varit super i magen och inte varit dålig en enda dag!

Innan dess så kunde han bli sämre på vissa balar och bättre på vissa eftersom att ensilaget varierar i blöthet från bal till bal (innan vi tog bort det alltså)
Nu kan han däremot äta ensilage igen utan problem! Vid övergången (väldigt försiktigt) så gav jag Proviva i förebyggande syfte och han mår alldeles utmärkt! (Är ca 1½-2 år sedan han hade problemen)

Kompisens häst hade dessa problem med sin häst.
Han hade stingfluge larver i magen
Hon avmaskade först.

Liknande trådar

Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 092
Senast: Docka
·
Hästvård Det började i förrgår men min ponny när vi tog in honom, han var inte speciellt hungrig stod ochvsåg ut bara, men inga svettningar ingen...
Svar
6
· Visningar
1 334
Senast: skuggi
·
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 464
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 735
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar