Vad är det för fel på hästen?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Suuz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 949
S

Suuz

Jag tror jag blir knäpp! Min häst har efter 2½ månad lång konvalescens kommit ut i hagen, allt var som vanligt, hon gick in och ställde sig i boxen = ingen hälta.

Några timmar senare när jag kom och skulle ta ut henne kunde hon knappt gå på vä-bak, hon hoppade fram på tå. I boxen, med mjukt underlag, kan hon vila på det benet, även i stallgången (om än några sekunder). Hoven är lika varm som den andra, ingen digitalpuls, alla senor på benet är kalla. Benet är kallt! Inga sår, ingen svullnad (hitills). Vad i helvete är det hon har gjort?

Via telefon tyckte veterinären att det var konstigt, sitter och väntar på att han ska komma... Under tiden odlar jag gråa hår på löpande band!

Hur ter sig en sträckning? Om hästen har fått en spricka borde hon blivit halt omedelbart? Kan man få en hovböld utan digitalpuls och värme?

Vill någon hjärnstorma med mig?

Sv: Vad är det för fel på hästen?

*putt putt* Det är inte så att jag kommer att sova inatt heller... =/

Inte helt lätt att spåna, men jag försöker.

Om hästen har trampat på något/fått en blödning i hoven så gissar jag att den hade blivit halt direkt. Isåfall borde hältan gå över ganska snart. I och för sig kan den ju ha gjort det i boxen, konstigare saker har hänt våra älsklingar. Har du en visitertång och kan kolla igenom hoven, för att se om den ömmar någonstans?
Det kan vara något av alla ligament i kotleden, de sitter i flera lager så de har inte utrymme att svullna så att det syns i flera fall, tyvärr. Även gaffelbandsfästena kan det vara. Detta är ganska svårt att hitta, men måste bedöva bort allt annat så hittar man det genom uteslutningsmetoden. Låter ju tyvärr inte helt otroligt om hästen har stått länge och brallar runt.
Men jag gissar i första hand på hovrelaterat.

Det här vill du nog inte höra, men precis så betedde sig Pinky när hon fick sin fraktur i hasen...:crazy:

Ingen märkte något på henne när de tog in henne vid 17-tiden, mer än att hon sprungit och farit lite i hagen innan de hämtade henne, men när jag kom vid 19.30 var hon blockhalt på ena bakbenet.
Ingen puls eller något synligt alls.

De distriktare som var ute dels akut på kvällen, dels dagen efter spånade på allt möjligt som senskador etc, eftersom benet svullnat upp lite under natten. Inte förrän jag röntgade henne på klinik hittades skadan.

Hoppas verkligen att det inte är något så allvarligt med din häst!:(

Diagnos: sträckning högt upp, inga leder... :banana:

Veterinären böjde igenom alla leder och sa det är muskulärt. :D Hästen är marginellt bättre på två dygn och benet är fortfarande kallt och osvullet. Hon har till och med börjat gå på benet smått!

Bara goda nyheter från mitt håll än så länge! Tack för att du svarade!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 906
Senast: __sofia__
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg, men ska försöka göra det så kort som möjligt. Jag har blivit fodervärd åt en äldre varmblodig travare...
Svar
3
· Visningar
1 295
Senast: Karre
·
Hästvård Min häst var lite svullen i vä fram (nedanför knät, på insidan) förra måndagen, hade en svag hälta i trav. Tisdag var svullnaden nästan...
Svar
4
· Visningar
3 207
Senast: Thrillie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka