Vad är det egentligen våra hästar äter?

FrontLine_

Trådstartare
Jag har fått någon sjuklig besatthet av att kolla innehållet i maten vi människor äter, och har nu plöjt igenom två böcker ang detta. E-ämnen hit och andra konstiga ämnen dit, och jag skulle rent ut sagt vilja kalla vår "människomat" plastig.

Så, nu när tankarna snurrar ang detta, så började jag igår fundera på vad hästmaten innehåller. Altså kraftfodret vi utfodrar med.
Soja, sojaolja, sojaflingor är tydligen väldigt vanligt. Allt ska hålla livsmedelskvalitét enligt tillverkarna. Vad bra, tänker vi.
Men, det stora men.. Hur är det då med livsmedelskvalitén??

"Soja kan ingå i många olika former. Sojamjöl, kan även kallas "extraherad och rostad", är det som blir kvar när oljan blir bortpressad." Så står det på kraffts hemsida om soja.
Meeen... när man då kollar vidare HUR detta tillverkas så drar man öronen åt sig..

"Sojabönorna förvandlas på mekanisk väg till flingor som därefter behandlas med det explosiva lösningsmedlet hexan för att utvinna fettet. Efter att ha befriats från lösningsmedlet i en såkallad toaster blir de avfettade flingorna ytterst användbart och billigt sojaprotein och sojamjöl" - Mats-eric Nilsson, i boken "Äkta vara"

Jag kan också ta vitamin B1 som exempel, som faktist finns i en stor del utav de foder vi utfodrar våra djur med.

"Vitamin B1 (tiamin) syntentiseras ur petrokemiska ämnen som utvinns ur stenkol. Processens slutfas består av 15 steg som kan varieras beroende på tillverkningsföretag. En av flera metoder är oxidation med frätande väteperoxid och aktivt kol" skriver Mats-Eric Nilsson.

Jag blir nästan mörkrädd. Visst, ska man få fram t.ex c-vitamin så förstår man ju att dom inte pressar ett gäng apelsiner, men att det var så komplicerat och äckligt (?) hade jag aldrig kunnat tänka mig.

Så, det här med att hästfodret ska hålla samma standard som vår egen människomat låter inte speciellt lovande ändå.. Och det där var bara två förslag..

Några som har tankar, åsikter eller till och med ännu mer fakta ang detta ämne? Jag känner mig djuuuuuuupt koncentrerad, speciellt såhär på kvällskvisten haha.

Som jag har förstått det så ska tillsatsämnen vara förbjuden i djurmat.. men jag skräms ändå över hur ämnen "tillverkas".. Både för min och min familjs skull, men även för mina djurs och framförallt, miljön..

Sv: Vad är det egentligen våra hästar äter?

Min spontana tanke är att även om vissa ämnen kräver att de utvinns på ett "äckligt" sätt är det inte hugget i sten att den slutliga produkten är skadlig för levande organismer, även om man har haft i både X och Z under utvinningsprocessens gång.

Absolut inte, men vem vet? Och den frågan jag ställer mig är, är det alltid nödvändigt att förfina alla ämnen? Och sen tänker jag också att det lilla vi vet om matindustrin är ju inte pga dom pratar öppet om den, utan det är ju ett fåtal människor som kan sånt här som berättar om det. Och hur mycket är det vi egentligen inte vet?

En alldeles utmärkt fråga tycker jag, som vi alla skulle ställa oss :)

Har själv plöjt böckerna, och här hemma har vi inte köpt en enda limpa bröd, sedan dess... Vi bakar själva numera :idea:

Det som oftast ligger bakom tillsatserna i maten till oss människor, är ju främst två orsaker: Dels vill handlarna att produkten ska hålla så länge som möjligt, ( bröd som är "färskt" i upp till två veckor :grin:) och dels vill man öka volymen, utan att behöva använda så mycket kostsam råvara.
(Vore ju toppen om vi kunde tillverka volym till den delen av jordens befolkning som svälter, de skiter nog i "äkta eller oäkta vara" om de bara slapp svälta, men så är ju inte fallet, det är tillverkarnas plånböcker som ska bli större.)

När man då blandar ut maten med diverse "utfyllnad" tappar den smaken och utseendet, och då måste man tillsätta smakaromer och få konsistensen att hålla ihop och se bra ut, sk kosmetisk tillsats .... En skrämmande marknad som omsätter många, många miljarder... :crazy:

Frågan är då... Behöver råvarufoder till hästar blandas ut för att öka i volym, och behöver den se ut eller smaka bättre?

Vissa pelleterade foder behöver ju hålla ihop, och där finns nog en del att grota i. Själva utvinningsmetoderna kanske inte är så trevliga, men troligen hygieniska och inte skadliga. Däremot syntetiska tillsatser för att förbättra smaken, kan troligen vara skadliga. Används det i färdigfoder?

Det troliga är väl också att marknaden svimmar över av "onödiga" foder i snygga förpackningar, som våra djur egentligen inte behöver utan som endast inbringar pengar till producenten, men som vi i vår okunskap och välvilja ändå köper, "utifall att "...

Bara fler frågor, inga svar...........
Kanske har vi någon fodertillverkare här som vill inflika med dem? :angel:

Senast ändrad:

Kul med fler som intresserar sig:)
Ja tänker man på människomaten så kan jag bara säga en sak: Här ska rensas i skafferier och kyl/frys!!

Det är mycket vi konsumenter inte vet, och det är hemskt. Det lilla vi fått ta del av är nog bara toppen av isberget.

Det låter på fodertillverkarna som att det bara är fina och naturliga produkter som används, men så tänker jag direkt på fettet.

Fett i oljeform härsknar, rätt snabbt faktist om det är i fel temperatur. Men färdigfoder, som faktist också innehåller fett (Som t.ex sojaolja) verkar kunna ha en hållbarhet på 9 månader? Det är ju det nyaste hos krafft om jag inte minns fel.. "Nu med ny förpackning och hela 9 månaders hållbarhet" tror jag det stod. Men hur??

Jag läste även i den här boken jag pratar om att många utav de tillsatser vi har i människomaten inte är tillåten i djurfoder, med motivation att "Vi människor kan välja, men det kan inte djuren"

Fast ärligt talat, om producenterna skiter i vad dom stoppar i livsmedel till t.ex småbarn, varför ska dom då bry sig om våra hästar och andra djur ?

Ja frågorna är många, och blir definitivt fler! Det är ett intressant ämne för både oss djurägare, men även för oss som människor och konsumenter!
Och för att inte glömma som jag nämnde tidigare, miljön....

Väldigt intressant tråd.

Har Du några tips på böcker i ämnet?

Blir verkligen nyfiken, bland annat för att jag under en period fodrade med Happy Hoof som skall vara så bra för fånghästar m fl som skall ha litet socker.
Hästarna såg iofs jättefina ut i hullet, men framför allt stonas gödsel luktade hemskt.

Så tar gärna emot tips, och börjar fundera på om man skall gå tillbaka till någon form av ekologiskt odlad säd.

Jag tänker som du, är supernoga med vad båda jag och hästarna får i oss. Väljer alltid ekologisk om det finns och gör all mat från grunden. Försöker fodra så rent och naturligt som möjligt, dvs inga konstiga proteintillskott tex eller (hemska tanke) soja.... Inte bara är den GM och besprutad med roundup, den sätter hormonsystemet i obalans också.

Ingen musli eller bland-pellets (faktum är att i såna häller de i vad som helst för att uppnå värdena som är tryckta på säcken... vilket tillverkarna själva medger!) Inga mediciner om det inte är nödvändigt (att ge nsaid och sulfa i två veckor för ett litet sår är tex helt onödigt och orsakar mer skada än gagn. Likväl är det vanligt förekommande.)

Margarin är en sak som är vanlig i djurfoder, särskilt till hund och katt men förekommer även i pelleterat hästfoder. Det orsakar allergier och hudproblem. Finns många djur som haft svår exem som försvunnit när man slutade ge dem pellets.

devere: Den hemlige kocken ska tydligen vara bra, har bara snabbtittat i den själv, men boken som jag verkligen fastnat för som beskriver bra och tar upp MÅNGA saker är som jag nämnde tidigare, "Äkta vara" som är skriven av Mats-Eric Nilsson.

Det värsta av allt, är att även om det är ekologiskt odlat så innebär inte det att produkterna inte har tillsatser i sig. Finns många varumärken som skryter om sitt ekologiskt odlade, trots det är det fullproppat med e-ämnen och diverse. (främst människomat då)

Centaur:
Jag håller med dig. Visst ska jag erkänna att vid extrema fall så måste man ta till tillskottsfoder.. Men icket överfodra med saker som inte är nödvändiga.
Marknaden är väl helt enkelt gjord så att det ska vara så svårt som möjligt att få tag i "basprodukterna" och så lätt som möjligt att få tag på alla hemska blandningar som ska vara sååååå bra.. Nä, tacka vet jag dom lyckliga som har ett komplett grovfoder och slipper luska ut vad man ska tillsätta, för att få så lite konstiga ämnen som möjligt...

Från det ena till det andra, visste ni att det finns två olika märken av "krav" märket? Dom ser i princip identiskt likadana ut, men det ena är ett bra kravmärke, och det andra är ett såkallat B-märke, som åker på KRAVs (det bra kravmärket) goda rykte. Det enda som skiljer dom här två märkena åt är att det står en pytteliten text med "ekologiskt" före resten av texten runtom kravmärket som är bra. Detta "ekologiskt" fattas hos krav (b-märket)
Lite krångligt att förklara, men jag hoppas att ni förstod :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka