Vad är det egentligen för skillnad på Mag-tarmbalans..

Sv: Vad är det egentligen för skillnad på Mag-tarmbalans..

Om det är Kraffts mag-tarm du menar så innehåller den bentonit, jäst och b-vitamin.
Bentonit är en lera som har en förmåga att binda och neutralisera gifter har jag läst någonstans.
Det komiska är att katty kattsand är 100% bentonit så det är tydligen ok till mycket :angel:

Jag tycker det är ett helt omotiverat pris för mag-tarm även om jag änvänt det själv till min häst under och efter fångattack. Dock ger jag nu mikrobalans som jag tror är bättre för att underhålla mag-tarm funktionen i alla fall.
Mag-tarm är nog helt perfekt i mer akut mag-läge.
(Mina privata tankar)

Där finns det i allafall en skillnad på mag-tarm och microbalansen.
Mag-tarm innehåller just jästsvampar, det gör inte microbalansen.
Och det är svamparna jag vill åt. Och svampar finns det ju i foderjäst.
Det är därför jag undrar om jag betalar ett överpris för mag-tarm när jag lika gärna kan ge foderjäst och få samma resultat,eller så kan jag ju köpa kattsand.*S*

Apollo skrev:
Där finns det i allafall en skillnad på mag-tarm och microbalansen.
Mag-tarm innehåller just jästsvampar, det gör inte microbalansen.
Och det är svamparna jag vill åt. Och svampar finns det ju i foderjäst.
Det är därför jag undrar om jag betalar ett överpris för mag-tarm när jag lika gärna kan ge foderjäst och få samma resultat,eller så kan jag ju köpa kattsand.*S*

Jag vet att mikrobalans har aktiv mjölsyrakultur och det har inte mag-tarm. Det var därför jag bytte ;)

Jag har funderat i samma banor som du. Foderjäst är bra mycket billigare och extra b-vitamin är inte dyrt.
Hur viktig är bentoniten, och kan hästen få i sig för mycket bentonitlera om man ger det länge, går det ur tarmarna ordentligt????

seifur1 skrev:
Det komiska är att katty kattsand är 100% bentonit så det är tydligen ok till mycket :angel:

Aha! Lite Katty och foderjäst och voila så har man billig men superduper effektiv magtarm. Vilken affärsidé! :D

seifur1 skrev:
Jag har funderat i samma banor som du. Foderjäst är bra mycket billigare och extra b-vitamin är inte dyrt.

Foderjäst innehåller gott om B-vitaminer också, hörre du! ;) Det brukar man ge just som B-vit tillskott (bland annat).

Jag kan inte förstå skillnaden mellan Mag-Tarm och Foderjäst heller. Ingen som vet?

Har också gett Kraffts mag-tarm balans, men funderar på att byta över till foderjäst istället. Såg att Granngården tog ca 400 för en säck. (Glömde naturligtvis kolla hur många kilo!) Vad är normalpris?

milly skrev:
Foderjäst innehåller gott om B-vitaminer också, hörre du! ;) Det brukar man ge just som B-vit tillskott (bland annat).

Jag kan inte förstå skillnaden mellan Mag-Tarm och Foderjäst heller. Ingen som vet?

Att foderjäst innehåller b-vitamin vet jag ;) men det är extra mycket i mag-tarm.

Jag har innehålls deklarationen här. Det är ingen annan skillnad än extra b-vitamin och bentonit som jag skrivit innan ;)

Sv: Om ni funderar på jäst...

... kan jag meddela att bryggerijäst är bra mycket billigare än foderjäst.

;) Krocket

Jag ger foderjäst, 5 kg kostade 118 kr i den butiken jag köpte, men säck är säkert billigare.

Sv: Om ni funderar på jäst...

Japp, det håller jag med om, men de hade bara 25 kg säck i min butik. Jag har nog inte tänkt ge min häst det alltid så det kändes som lite väl mycket....

Alltså Foderjäst innehåller ju 375 Smbrp/ kg foder- det bör man ju tänka på kanske:)

Sv: 25kg-säck

Nä, det var bara ett tips. Själv använder jag 3 hg om dagen till mina, så det tar ju inte sååå lång tid innan säcken är slut.

Och på tal om protein: 360 smrp är det i bryggerijästen.

;) Krocket

Mag-tarm innehåller ju avdödade jästsvampar, är det då någon skillnad om man ger bryggerijäst. Gissar att dessa svampar är levande, eller är jag helt ur spår nu?:confused:

Men är de levande också då i foder jäst.
Om man lägger foderjäst i varmt betforvatten borde de inte hända nått då med jästen om den är levande.
Känner mig också lite urspårad.

Jo, det tycker man ju! De är säkert också avdödade. Finns här ingen jästexpert som vet? :)

Har för mig att jag har läst någonstans i detta forum att alla jästsvamparna är avdödade. Jag tog själv upp skillnaden mellan Kraffts mag-tarm och foderjäst på en av Kraffts föreläsningar. Fick ett lite surt svar att om jag använde foderjästen istället (vilket jag gör) gick jag miste om den nyttiga leran. Så själv drog jag då slutsatsen att skillnaden är inte så stor.

Ett bra tips. Jag blev själv rekommenderad bryggerijäst av en fodertjej som var fruktansvärt duktig en gång i tiden. Hittade ingen så det blev foderjäst i stället. Ett tips till alla som har hästar som är svårfödda är att använda foder- eller bryggerijäst. Jästsvamparna hjälper tydligen (enligt henne) till att transportera ut näringen i kroppen plus att b-vitaminet ökar aptiten. Detta har funkat alldeles utmärkt på min trettioåring som fortfarande håller hullet.

Sv: Bryggerijäst

De flesta foderföretagen kan säkertligen ordna hem bryggerijäst åt dig. Det enda är väl att du kan få vänta någon dag.

Största skillnaden mellan bryggerijästen och foderjästen är väl annars priset skulle jag tro.

;) Krocket

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
501
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
556
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 468
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama