Vad är det de gillar?

bitta

Trådstartare
Den här texten florerar på fb. En massa kvinnor gillar och delar, vilket får mig att se ut som en fiollåda i ansiktet. Jag tycker det låter helt otroligt otidsenligt och blir rätt provocerad av tanken på att unga kvinnor GILLAR det här synsättet.
Som jag läser detta finns det en del av en mening som är något att gilla, -behandla din fru så som du själv vill bli behandlad med Respekt,heder och kärlek ! , men resten!?! (Det gäller ju lika mycket, behandla din man... förstås)
Har vi inte kommit längre än så? Eller är det något jag inte förstår?

Många män tror att de gör kvinnan en tjänst när dom ber om hennes hand. Men låt oss se saken ur detta perspektiv: du ändrar hennes efternamn, hon lämnar sitt hem, sin familj och flyttar in till dig, hon ger dig ett hem, hon styr detta hem genom att laga mat, tvätta och övertar alla uppgifter som faktiskt din mamma gjorde för dig en gång i tiden. Hon blir gravid, hennes kropp förstörs, men det är totalt ointressant för dig för det är hennes kropp som förstörs och inte din, 9 månader går hon runt och bär på ditt barn och all smärta som kommer på köpet genom graviditeten. Tills den dag hon dör gör hon allt bara för ditt välbefinnande !!! Så vem gör vem en tjänst här egentligen? Kvinnor behöver kärlek, så behandla din fru så som du själv vill bli behandlad med Respekt,heder och kärlek !

" När du skall behandla din fru skall du sätta dig själv i en faders situation som skall gifta bort sin dotter. Vill du att hennes man skall behandla henne respektlöst och bryskt? Nej. Då skall du inte behagas av att behandla människornas döttrar på ett sätt som du inte vill att din egen dotter skall behandlas. Den principen måste alla människor känna till "

När människor (ja, det finns även män som gör det) klistrar in sådan här text på sin wall, så tänker jag att här har vi en människa som vill visa sig både eftertänksam och välformulerad, men varken klarar av att producera eller formulera några egna tankar.

(I värsta fall är texten inte ens välformulerad, utan ett språkligt konfetti orerat av Google Translate.)

Sedan scrollar jag vidare.
Det finns säkert någon bild på kattungar lite längre fram på Internet, som är lite intressantare.

Senast ändrad:
:wtf:

"Till den dag hon dör gör hon allt för ditt välbefinnande" :yuck: Den dagen min man FÖRVÄNTAR sig att jag ska sköta all disk, tvätt, städning och matlagning själv får han se sig om efter en annan partner :mad: Jävla idioti rent ut sagt men det gillas väl av de som tycker "50 shades" är romantisk också... :meh:

Det verkar som sådana här idiotier spridit sig överallt, larvet kungahuset hållit på med senaste vigslarna att fadern symboliskt ger bort sin dotter vid altaret är totalt kräkmedel. Jag är inte någon rabiat feminist och orkar sällan med genusdebatten men det här gör mig faktiskt riktigt vansinnig. Idén att ens far skulle ge bort en till ens man är vidrig, jag är ingens egendom. Det är en företeelse som inte är ett dugg romantisk.

Texten är importerad från USA, och - faktiskt förvånansvärt hyggligt - översatt.
Otidsenlig är den inte, med svenska ögon, eftersom den inte är skriven för svenska förhållanden.

A lot of men act like they are doing a
woman a favor by asking for her hand
in marriage but let's think about this:
She changes her name, changes her
home, leaves her family, moves in with
you, builds a home with you, gets pregnant for you, bear ur children for
you, pregnancy destroys her body, she
gets fat, almost give up in the labour
room due to the unexplainable pains of
childbirth, even the kids she delivers
bear youw name. Till the day she dies, everything she does benefits you.
So who is really doing who a favor?
Dear Men appreciate your wife today
because it is not easy to be a Woman.

http://vdawggg11.tumblr.com/post/69918412486

Jag finner det bara helt obegripligt att mängder med unga kvinnor gillar och delar eländet.
Jag försökte ställa den frågan på fejan, men blev bara än mer förskräckt. -Jo, men det stämmer ju rätt bra och den är ju dessutom rätt rolig. -Du behöver inte tolka allt så bokstavligt. -ja, men det är ju ofta så att kvinnan gör det mesta hemma...

Den här texten florerar på fb. En massa kvinnor gillar och delar, vilket får mig att se ut som en fiollåda i ansiktet. Jag tycker det låter helt otroligt otidsenligt och blir rätt provocerad av tanken på att unga kvinnor GILLAR det här synsättet.
Som jag läser detta finns det en del av en mening som är något att gilla, -behandla din fru så som du själv vill bli behandlad med Respekt,heder och kärlek ! , men resten!?! (Det gäller ju lika mycket, behandla din man... förstås)
Har vi inte kommit längre än så? Eller är det något jag inte förstår?

Många män tror att de gör kvinnan en tjänst när dom ber om hennes hand. Men låt oss se saken ur detta perspektiv: du ändrar hennes efternamn, hon lämnar sitt hem, sin familj och flyttar in till dig, hon ger dig ett hem, hon styr detta hem genom att laga mat, tvätta och övertar alla uppgifter som faktiskt din mamma gjorde för dig en gång i tiden. Hon blir gravid, hennes kropp förstörs, men det är totalt ointressant för dig för det är hennes kropp som förstörs och inte din, 9 månader går hon runt och bär på ditt barn och all smärta som kommer på köpet genom graviditeten. Tills den dag hon dör gör hon allt bara för ditt välbefinnande !!! Så vem gör vem en tjänst här egentligen? Kvinnor behöver kärlek, så behandla din fru så som du själv vill bli behandlad med Respekt,heder och kärlek !

" När du skall behandla din fru skall du sätta dig själv i en faders situation som skall gifta bort sin dotter. Vill du att hennes man skall behandla henne respektlöst och bryskt? Nej. Då skall du inte behagas av att behandla människornas döttrar på ett sätt som du inte vill att din egen dotter skall behandlas. Den principen måste alla människor känna till "

:wtf:

"Till den dag hon dör gör hon allt för ditt välbefinnande" :yuck: Den dagen min man FÖRVÄNTAR sig att jag ska sköta all disk, tvätt, städning och matlagning själv får han se sig om efter en annan partner :mad: Jävla idioti rent ut sagt men det gillas väl av de som tycker "50 shades" är romantisk också... :meh:

Det verkar som sådana här idiotier spridit sig överallt, larvet kungahuset hållit på med senaste vigslarna att fadern symboliskt ger bort sin dotter vid altaret är totalt kräkmedel. Jag är inte någon rabiat feminist och orkar sällan med genusdebatten men det här gör mig faktiskt riktigt vansinnig. Idén att ens far skulle ge bort en till ens man är vidrig, jag är ingens egendom. Det är en företeelse som inte är ett dugg romantisk.

Det här är ligger ju helt i tidens anda, där SD högt propaganderar för en återgång till tiden före 1970-80 då kvinnan förväntades vara hemma och sköta hemmet och barnen och bli försörjd av mannen. Med SDs nära 20% på senaste opinionsmätningarna är jag inte alls förvånad att så många kvinnor gillar texten på FB och andra sociala medier, och ganska säkert ligger även dessa kvinnors sympatier åt SDs håll med "drömmen" om den själv ägda rödmålade stugan med vita knutar, vedeldning, brunnen ute på tunet, mannen som kommer hem med lönen och barnen som leker i hagen som "var så vanligt" innan -60 och -70 talets utbyggnad av förorter....

Va besvikna männen måste bli om de verkligen går in i förhållanden med den inställningen.

Första kvällen
Han- va god maten va älskling, diskar du undan här?
Hon- Nä, känner inte fört

*dröm krossad* Ridå
Ja detta låter mest som en manlig dröm.
Kan någon verkligen på allvar tro detta?

Det känns mer som en tacksamhetsgrej. Eftersom han är så vänlig och visar henne respekt fast hon faktiskt bara är en kvinna så kommer hon i ren tacksamhet vilja tillfredsställa hans behov resten av livet?

Dentaku bad om sin sambos hand. Låt oss se saken ur detta perspektiv: ingen ändrade sitt efternamn, ingen lämnade sitt hem eller sin familj för att flytta in till någon, ingen fick ett hem, katten styr detta hem trots att maken troligtvis är bäst på att laga mat och tvätta, vilket hans morfar gjorde för honom en gång i tiden. Ingen blir gravid, möjligtvis förstörs kroppar med smågodis. Tills den dag hon dör gör Dentaku allt bara för sitt eget välbefinnande och där ingår makens dito. Så vem gör vem en tjänst här egentligen? Förmodligen båda. Folk i största allmänhet behöver kärlek, så behandla din omgivning så som du själv vill bli behandlad, med respekt, heder och kärlek! Och helst utan mellanslag innan utropstecken.

<obsolet>" När du skall behandla din fru skall du sätta dig själv i en faders situation som skall gifta bort sin dotter. Vill du att hennes man skall behandla henne respektlöst och bryskt? Nej. Då skall du inte behagas av att behandla människornas döttrar på ett sätt som du inte vill att din egen dotter skall behandlas. Den principen måste alla människor känna till "</obsolet>

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 612
Senast: Pratsch
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 324
Senast: Masse
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 857
Senast: Dino
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 536
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka