Vad är den viktigaste egenskapen hos en godkänd hingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tre hjärtan
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vad är den viktigaste egenskapen hos en godkänd hingst?

Rodde skrev:
Sedan spelar det ingen roll om hingsten kan själv prestera på elit nivå om han inte kan nedärva det till sina avkommor.

Eller tvärtom! Tänk på Cortez, som var en lysande förvärvare men en rätt medioker tävlingshäst!

tre hjärtan skrev:
Den viktigaste egenskapen måste väl vara nedärvningen till avkomman. Alla pratar om hingstars tävlingsmeriter Hans egna prestation är ju fullständigt ointressant om han inte nedärver sig bra.

exakt min tanke :)

Inte tvärtom! Det är precis så jag menar, Cortez är ett lysande exempel!

Sedan spelar det ingen roll om hingsten kan själv prestera på elit nivå om han inte kan nedärva det till sina avkommor.

Visst är det så! :)

För mej är tävlingspresterande individer dock mkt viktigt...för det är ju dock så-att ett välkänt namn-ger ett föl som blir mer attraktivt på marknaden.Det gäller ju att balansera alla viktiga faktorer. ;)

Hm hur var det nu med Cortez...var han inte uppe i 1,45-150 klasser när han blev SKADAD och därmed inte kunde fortsätta tävla?

Sammanfattningsvis verkar det som flera tycker en mycket bra nedärvning är viktigast.
Likaså temperamentet. Det svenska systemet har inget test som testar hingstars temperament, karraktär och hantering i stallet.Heller inga poäng för de egenskaperna!?!
I holland och Tyskland tycker man de egenskaperna är bland de viktigaste då man har 3 delpoäng enl. ovan.I sverige verkar folk mer frapperade över om hingsten tävlar än vad han nedärver. Avkommebedömning redan efter 3 avelssäsonger är också A och O i ex. Holland, så hingsten inte nedärver dolda exteriöra eller allvarliga defekter.På ponnysidan borde det vara en självklarhet göra stationstest som i Tyskland och Holland.Karaktären hos de utländska ridponnyhingstarna är oftast mycket bra och det hänger vidare ihop med att de är testade på ett 32 dagars test.Ett bra "huvud" pratar man ofta om när det gäller tävlingsegenskaper

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Hästhantering Hej! Jag har inte någon direkt erfarenhet av hingstar och vet inte riktigt hur dom kan vara med andra. Just nu har vi en 24 årig B-ponny...
Svar
4
· Visningar
688
Senast: ameo
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 980

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka