Vad är - Carpit (hela)?

3

333

:crazy: jo jag frågade vet. om vad det var men jag fick tre olika förklaringar på det och det gjorde mig inte smartare:crazy: ... hur påverkar det en häst?..:confused:

Sv: Vad är - Carpit (hela)?

carpit = inflammation i carpus (framknät)

Min häst har haft det en gång....blev bra från det efter en behandling.

Sjukdomar som slutar på -it innebär inflammation. och det som står före -it brukar vara det ställe inflammationen är på. Carpus = framknät. Alltså = carpit = inflammation i framknät.

Framknät är en komplicerad grej som består av diverse små ben med ledytor emellan. Det motsvarar din handled. De olika benen i en led är klädda med brosk som gör att benen glider lätt mot varandra. Vid en inflammation bryts brosken ned och kan till slut skadas så att ben nöter mot ben. Det blir alltså "skavsår" inne i leden och det gör förstås ont och kroppen bildar mera ben som försvar. Detta kallas artros eller med ett vardagligt ord - pålagringar.

Hästen kan få en inflammation pga överansträngning, skada, att den inte är helt korrekt byggd så att delar av framknät belastas för mycket etc. En ledinflammation ska behandlas av veterinär och behandlingen brukar vara att man sprutar in något preparat i leden som dämpar inflammationen och gör ledvätskan mera normal igen. T ex cortison och "tuppkam" (hyaluronsyra).

hur ser prognosen ut om vet behandlat med "rätt medicinering"? och hästen ej visat hälta sedan dess, är igång och fungerar bra- risk för återfall?

Lite oklart vad det är du egentligen vill veta med dina frågor. Pratar vi om en specifik häst eller är du intresserad av ledsjukdomar i största allmänhet? Prognosen i ett enskilt fall beror dels på hur långt skadan har gått och dels på orsaken till skadan. En häst som t ex är lite taskigt byggd har förstås mycket större risk att få tillbaka skadan än en häst där det finns andra orsaker till att inflammationen kom. En häst som har kroppen emot sig blir mer beroende av att ridas och tränas rätt utifrån sina förutsättningar än en häst som är korrekt byggd.

ok, ja det är en speciell häst jag har i tanke..
Var utlånad och reda troligen för hårt och pressades för mycket.. men ville bara veta hur framtiden ser ut så att säga. HHästen är i gång å är jätte fin nu men tanken på att den lättare kan få återfall finns ju i bakhuvudet..
Tack för dina svar

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Kilauea
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Bamburine
·
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 281
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V