Vad är BJÖRNFOT?

T

Thuja

Grannen har tagit hem en häst på foder och vid vet.besiktn. konstaterades det att honhade björnfot. Jag förstår ju hur det ser ut (eftersom jag sett hästen) och att det slite på leder och senor men vad gör man åt det? Finns det behandling/ operation mot det? OCh vad beror det på?
:confused:

nu får du ursäkta om jag använder en massa konstiga ord istället för rätt ord, men jag är lite trött :smirk:

Om hästen har björnfot så betyder det att hästen har stora vinklar i kotans leder.. dvs att karledsbenet är vädigt vinklat och i vissa svårare fall nästan horisontellt.. vid tunga landningar efter hinder kan kotan gå i marken(!) vid björnfot så blir det större påfrestningar eftersom att hästen är såpass tung och när kotan är så vinklad så blir det extra tungt för senorna och musklerna att bära upp hästen..

Bockhov är det motsatt då karledsbenet är nästen helt vertikalt och inte ger någon stötdämpande effekt när hästen går..

enl L-E Magnussons bok hovvård står följande:

Vid Björnfot har hästen en kraftigt ökad belastning på kotledens stödjeapparat, framförallt på gaffelbandet. Hovformen utvecklas gärna mot bockhov. Björnfot kan betraktas som ett patalogiskt (sjukligt) tillstånd där kotans stödjeapparat är "uttänjt" och kotan har sjunkit. Detta resulterar i en framåt bruten tåaxel och en hov med höga trakter kan utvecklas. Man kan ibalnd se björnfot på samtliga ben, men oftast enbart bak och då i samband med rakhasighet. Björnfot ska betraktas som ett mycket allvarligt fel på en häst och leder så småningom till hälta. Vid bockfot gäller det genom verkning minska tåaxelns vinkling. Man kan i vissa fall uppnå en förbättring genom att verka i tån, i andra fall genom att sänka trakten något. Det är nödvändigt att man försiktigt provar sig fram. Ofta erhålles viss förbättring genom att sko med förlängda traktarmar.

Blev du något klokare eller ??

Jadå...lite klokare blev jag men jag är lite mer nyfiken på olika behandlingar som finns. Eller är det bara ett "hopplöst" fall? Någon som vet?

Ärligt talat är det nog ett hopplöst fall. Efter ett tag så förslits ju kotleden och dess stödjevävnad och då framförallt gaffelbandet. Så man får nog försöka förmildra genom verkning.

Så om jag förstått det rätt, så är det (om hästen haft bjrönfot länge) utsatt för FÖR stora påfrestningar? Hon har tagit kontakt med ATL-kliniken som ska röntga det men jag har inte hört något om vilken behandling det blir. Jag kan återkomma hit när jag vet... :idea:

Vi hade en häst i stallet som hade björnfot. Vad jag förstod så är det ngt medfött och som inte går att "bota". Man kan lindra men inte bota. Hästen i fråga avlivades i höstas, då han led och det ansågs humanast att låta honom gå vidare.... Pga hans smärtor hade han blivit folkilsk och svårhanterlig.

Man kan lindra symptomen och göra det bästa av situationen men man kan aldrig bota benställningen som hästen redan har (korrigera visssa saker när dom är föl o så vet, men inte sådant jag syftar på nu.. trött så jag skriver nog konstigt nu :smirk:).

nu vet jag inte hur länge den här hästen har haft det eftersom jag såg den för första gången för ngn vecka sedan men den blev premierad som 3-åring och i det protokollestår det inget om björnfot. Med tanke på att hn fick 40 p då så borde hon ju inte haft det då.
Tackar för alla bra svar, nu är jag lite klokare iaf! :bump:

Nu har de varit på ATG med björnfotsstoet och det fanns (precis som ni andra skrev..) inget att göra. Det skulle aldrig mer gå att rida henne och man kunde EV.kanske ta fler föl. Det var troligen orsakat av en sträckning för ca 6 mån sen som hade gjort att senor och leder blev överbelastade. Den här hästen har inte varit riden oftare än kanske 1 ggr/ vecka! Tänk på att kolla era hästar dagligen så att ni inte råkar ut för samma sak som den här stackars hästägaren (och hästen) :crazy: :cry:

Nu har de varit på ATG med björnfotsstoet och det fanns (precis som ni andra skrev..) inget att göra. Det skulle aldrig mer gå att rida henne och man kunde EV.kanske ta fler föl. Det var troligen orsakat av en sträckning för ca 6 mån sen som hade gjort att senor och leder blev överbelastade. Den här hästen har inte varit riden oftare än kanske 1 ggr/ vecka! Tänk på att kolla era hästar dagligen så att ni inte råkar ut för samma sak som den här stackars hästägaren (och hästen) :crazy: :cry:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
457
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka