vad är bättre, "skarpt bett el inte"?

I

icalina

Har en häst som funkar på det mesta hittills.Har provat lite olika bett fram och tillbaka, varierar med bettlöst på uteritter mm. Men satt nu och fundera på en sak, som ni gärna får hjälpa mig med med åsikter.

Har ett Kimblewickbett som jag har testat på att använda vid dressyr/uteritt/hoppning. I dressyren så upplever jag att min häst blir mycket känsligare för alla hjälper. Han blir mycket mer lyhörd, upplever att han fattar galopp enklare både från skritt och trav och framför allt vid byte från galopp till trav och skritt. Det blir inte alls samma släng trav efter galoppen utan det är enklare att fånga upp honom och komma till en samlad trav direkt efter byte.
Jag avskyr att dra i munnen, men med detta bett så behöver jag inte alls vara hård utan bara små små signaler räcker.

Har fått för mig att människor brukar kalla jaktkandaret för ett skarpt bett?
Att det är ett "fuskbett" som bara får hästen att kröka på sig i nacken?
Hur är det med detta?

Har en snäll häst som kan gå på alla bett, även bettlöst. Det jag gillar med detta bett på dressyren är att jag upplever att han är mer lyhörd, vi får bättre övergångar och att små hjälper räcker. Han verkar inte tycka att bettet är helt fel heller.....är det helt fel att rida med detta bett och variera sig lite?

Sv: vad är bättre, "skarpt bett el inte"?

Nej det tkr inte jag. det är ju det som är tanken med ett skarpare bett, man kan ge mindre signaler. Finns ju en anledning till varför man har kandar i dressyren. däremot ska man akta sig för att sätta på skarpare bett för att hästen inte lyssnar på mildare varianter, det är helt fel anledning. Då är det fel på ridningen och ett skarpare bett gör bara saken värre.

Jag varierar mellan bettlöst och milda bett och om behov finns även på skarpare bett och då ska hästen funka riktigt bra i de mildare varianterna först innan och ha kommit lite längre utbildningsmässigt.

Hm, man kan ge fina små hjälper även med ett snällt bett eller bettlöst. Just nu rider jag tex min gamla 24 åriga hingst mycket i bara grimman. Pga av att jag väntar på en kliniktid för att fixa hans tänder.

Jag upplever honom inte som mindre lyhörd för det. Tvärtom nu verkar han lyssna mera på min sits än annars.

Jag tycker att man generellt sett ska utbilda hästen på tränsbett eller motsvarande, alltså utan hävstångseffekt.

Ett undantag tycker jag kan vara om man har en äldre, felriden häst. Där kan man fråga sig om man verkligen är beredd att lägga flera år av tragglande för att skola om den, eller om man ska acceptera att den inte går perfekt och unna sig att "njutningsrida" på stång, givetvis beaktande att man löper en risk att be hästen att göra saker som den inte riktigt klarar av i en form som förmodligen inte är så ergonomiskt riktig som den borde vara. För att uttrycka det hela i klartext - priset för njutningen kan vara ökad skaderisk.

Jag tycker också att det är OK att betsla upp vid hoppning/uteritt om man har en häst som blir stark och vill framåt, men då tycker jag att man ska vara extra försiktig med att inte rida hästen i en för kort form, utan kanske lite öppnare i formen än till vardags, så att man inte sitter och drar ihop den utan att märka det själv.

För det är ju så att ett bett med häststångseffekt gör att den signal du ger till hästen blir flera gånger starkare (även på kimblewick, att rida på kimblewick med tygeln i en av slitsarna kan ge lika mycket hävstångseffekt som en kandarstång) medan den signal som hästen ger dig blir mycket mindre, du känner inte vad hästen säger dig. En ganska vanlig stång kan förstärka ditt tygeltag med fyra gånger, medan du bara känner en fjärdedel av den signalen hästen vill ge dig.

Jag tycker alltså att du ska undvika stången till dressyrridning och i stället fokusera på andra sätt att träna övergångarna, som inte är så beroende av tygeln.

Lite krasst så brukar jag tänka som så att det är ju faktiskt inte hästen som ändrar sig i grunden för att den går på ett skarpare bett, utan det är bettets görande som orsakar skillnaden. Om man då tex har problem att hästen inte tar en förhållning i dressyren på ett mildare bett, så väljer jag att se det som att symptom på brister i utbildningen eller min egen ridning gör sig mera synligt och inte döljs av bettet. Tänker man så brukar iallafall jag tycka att valet är lätt att se till vart det brister i grunderna och snarare jobba på detta än att maska över det med bettet. Det är ju nämligen väldigt sällan som en sån maskning av brist på grunder förblir maskat - förr eller senare hinner det ifatt en och då har man förlorat mer än man skulle vunnit på att försöka rätta till redan från början.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama