Vad är bäst med ohoppad häst?

R

Real_Life

Undrar om det är möjligt att hoppa med en 20-åring som inte har hoppat så mycket tidigare?
Snackar alltså inga höjder utan max 60 cm
Hästen är en c-ponny som går i väldigt kuperade hagar och skuttar över små diken och omkullblåsta träd o.s.v. ibland när man rider i skogen
Men OM man nu ska göra det...
Vad är bäst, travbommar (avstånd isåfall?), kryss eller "vanliga" rättuppstående?
Nåt som är lättare än nåt annat?
Den HAR hoppat innan, och travat över bommar, men inte så mycket och inte så ofta :p

Det är väl roligt för alla hästar med lite omväxling i arbetet! Om hästen är fräsh så är det väl inget hinder med lite hoppning. Sätt upp några små kryss och lite bommar. Har ingen c-ponny men kan det tänkas vara 0.90-1 m mellan travbommar och 2,2-2,3 m mellan travbom och hinder.

Måste bara säga vad jag såg för kul nu :D
"Om hästen är fräsh så är det väl inget hinder med lite hoppning."
Det är väl hinder det SKA vara? ;) :D

Har inte hästen hoppat alls under ryttare förut och är så pass gammal, så skulle jag INTE hoppa med den.
Men denna häst verkade ju lite hoppad, så då tycker i allafall jag inte det är ngn fara om den får hoppa litegrann.

Typen av hinder spelar inte så stor roll tycker jag.
Bara att de inte blir för höga eller för breda. Eller att man hoppar flera ggr/vecka.
Det lättaste hindret för en häst att hoppa är ju ett stigsprång. Därför är ju det oftast första hindret på banan på en tävling.

Lycka till med hoppandet! Visst är det härligt med lite äldre hästar! :love:
Jag har en själv, och han är så go´! :love:

Ok :)
Att det blir för högt är nog ingen risk, finns inte många bommar alls och bara "sockerbitar" som stöd :p
Han verkar ha en sån hoppglädje så det vore kul att testa nån gång :)

Mmm, det ska nog gå bra :D
Kul med lite äldre pållar som hoppar.
Fjordingen är 28 och vi tävlar fortfarande 60 cm CR ibland. Han älskar det :love:

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 090
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hoppning Hej! Jag och min mamma kom i en diskution om en sak och jag skulle vilja veta vad andra tycker :bump: Och det är, vad räknar ni som...
Svar
17
· Visningar
2 084
Senast: MiniLi
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 539

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka