vad är bäst?...eller sämst kanske?

U

Uddatyp

att hästen går o spjärnar emot me huvet högt uppe eller om dom går bakom hand o knäpper av i nacken?

vet att inget e bra men endå.
va e liksom bäst att dom gör av dom två..om dom nu ska gö nåt av dom?

Sv: vad är bäst?...eller sämst kanske?

Ujs vilken dilemma fråga :)

Jag tycker om jag måste välja det är värre med en häst som går bakom hand om vi pratar en vana hästen utvecklat, inte bara "tillfälligt". det är svårare att jobba bort, än att få en felmusklad/fel utbildad häst att börja jobba rätt och söka sig framåt/nedåt. tycker jag......... Men många tycker säkert annorlunda.

Väljer hellre att hästen går emot handen än släpper kontakten.

kan inte hästen liksom släppa kontakten genom o ta upp huvet?
har ridit hästar som går så som man inte får nån kontakt alls av.

Jo, men det blir ändå inte på samma sätt. Svårt att förklara, men jag har lättare att få kontakt och korrigera en häst som går emot uppåt än en som släpper och krullar ihop sig.

På en häst som kör upp och fram huvudet gör skänkeln underverk (känns det som), medan hästen som krullar ihop sig oftast har svårare för att ta skänkeln rätt också.

ja, det är ju lättare att ha en häst i handen än att den hänger under.. red en sån häst i söndags och den förböjde sig för att sedan hålla på och kasta med huvudet. man vill ju inte korta tyglarna för mycket när man vet att dom egentligen behöver lite utrymme för att jobba framåt...

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 320
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 832
Senast: Bee
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 343
L
Hundträning Hej! Jag skulle vilja ha tips på dom BÄSTA hund böckerna som ni vet! Som är om grund träning och så. Alltså tillexempel hur man får en...
2
Svar
25
· Visningar
2 441
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar