Vad är bäst eg?

Koppen

Trådstartare
Jag rider min häst 5-6 dagar i veckan. Passen varierar mellan 30-45 minuter på veckodagarna och 1-2 timmar under helger/ledighet.

Min undran är:
Jag känner att vi inte kommer så långt just nu. Tänker då främst på galoppen.
I 1,5 år har vi ridit på samma viss, dvs enl. ovan.
Jag skyndar långsamt och känner nu att traven är OK.
Men han är ju inte bärig what so ever i galoppen!

Borde han inte vara det lite åtminstone?

Tränar vi för lite?
Kanske ska öka så att alla ridpass är på minst 45-60 min?

Jag varvar mellan skogsridning (och då låter jag han ridas och jobba. Sällan jag rider på långa tyglar och lunkar) samt dressyrarbete i olika former.

Galoppfattningarna sitter, men formen och samlingen har hamnat typ på gödselstacken...

Sv: Vad är bäst eg?

Han är ju bara utbildad till LC. Men borde inte en häst kunna galoppera hyfsat då??

Men som det är nu vågar jag inte ställa upp i nån tävling då jag är rädd att göra bort mig totalt.

Hur ska vi komma vidare?

Tips på träningar och sånt behövs inte; kan allt det där :smirk:

Ska du förbättra galoppen måste du galoppera! Så ut och galoppera med dig, med många igångsättningar och avsaktningar.

så enkelt?? :crazy:

han bär sig kanon i traven, tappar sig i princip aldrig.
räcker det för att orka bära sig i galoppen tror ni?

får väl sätta igång å galoppera ännu mer då! :p

Skönt att höra att han inte rids för lite för att stärka galoppen, utan bara ändra galoppövningarna! :bow:

När min häst inte orkade bära sig i galoppfattningar så la jag in i varje pass att vi skulle göra några tills det kändes bra, sen la jag av och gjorde något hon var bra på. Och även i skogen tänkte jag mycket på det och nu går det jättebra med dem och jag får mycket beröm för hennes galopp :D

Så det är bara övning som gäller, tillslut så kommer dagen när det faktist känns helt okej :D

Min blir starkarte och bärigare i galoppen hela tiden och jag rider betydligt mindre än vad du gör, runt en halvtimme ca tre dagar i veckan jobbar vi just nu.

Bra travarbete stärker galoppen så du är rätt ute, men det behövs teknikträning också! Massor med galoppfattningar stärker, gärna ur skritt. Att galoppera långa sträckor stärker inte... Galoppbommar, studshoppning, öppnor i galopp, jättesvaga i början. Dessutom - många gånger när man vill att det ska hända något så står det jättestill, tills man suckar och idet känns som om det aldrig kommer bli bättre, då lossar allt på en gång!

Du behöver ju definitivt inte rida längre pass. Det du behöver göra kanske är att lägga om dina pass, galoppera mer! Trava inte runder i 25 minuter för att sen galoppera. Ta galoppen tidigare när hästen har ork. Träna då mycket igångsättningar och avsaktingar som någon skrev tidigare. Leta runder på buke efter galoppövningar, eller läs en bok om specifikträning alt ta kontakt med en tränare som kan ge dig tips. Jag hade försökt att först och främst lägga om passen men jag hade äen börjat träna för en tränare. Att sitta och tjata runder själv hemma är inte det ultimata. Man tappar fantasin och man kör fast för eller senare. En tränare att rida för en gång i veckan hade kunnat vara din utväg!

Fast jag rider för tränare varannan vecka!
Men h*n har fått för sig att vi ska vänta med galoppen :confused:
Det är bara det att jag anser att vi är redo för att jobba på det nu!

Fast jag rider för tränare varannan vecka!
Men h*n har fått för sig att vi ska vänta med galoppen :confused:
Det är bara det att jag anser att vi är redo för att jobba på det nu!

Ok! Vad har din tränare för argument för det då? Är hästen inte tillräckligt gammal kankse? Alternativet är kankse ett byta tränare då, om du nu känner att du inte kommer någon vart!

Ja, men det är ju så det är! Mulle har vilat nära två månader för senskada, nu rider vi igång. Formen i galopp var halvdan innan vilan, nu sitter den nästan BÄTTRE än vad den gjorde då... Och mitt sto kan inte galoppera alls, det ser mest ut som jämnfotahopp i obalans och framvikt...

Ok! Vad har din tränare för argument för det då? Är hästen inte tillräckligt gammal kankse? Alternativet är kankse ett byta tränare då, om du nu känner att du inte kommer någon vart!

Viskar så min tränare inte hör: förutfattade meningar om ridtravare tror jag... :cool:

Och ja; jag letar efter en ny tränare, av just den anledningen

Jag har en islandshäst, som är femgångare (dvs han har naturligt rätt mycket tölt och pass i sig), och då är bärig galopp lååångt ifrån en självklarhet. Det har tagit flera år att kunna galoppera på volt, till exempel. Det jag tycker har fungerat på min häst är följande:

* Samlings- och bärighetsövningar i skritt och trav/tölt (det där gör du ju redan, så det är inget nytt).
* Många galoppfattningar ur skritt.
* Lite tyngre boots på frambenen. Det får hästen att "lyfta" hela framdelen lite, vilket gör att den måste bära sig bättre bak. Men innan man provar detta måste hästen ha arbetat upp en del muskelstyrka, så att den orkar.
* Galopparbete utan ryttare, antingen med hästen helt lös, eller i lina/tömmar. Här brukar jag också ta hjälp av boots enligt ovan.
* Galopparbete i halvdjup snö. Det ger liknande effekt som bootsen, men är förstås jobbigt för hästen, så man får ta det med måtta....

Jag tror inte alls att du rider för lite, men du kan inte få hästen att gå i en bättre galopp utan att träna just galoppen..... När och hur man skall börja med galoppen får man ju känna sig fram lite med. Min häst blev inriden som fyraåring, och är nu tio, snart elva. Och det dröjde nog i alla fall tills han var sju år innan jag tyckte att galoppträning på ridbana gav oss någonting (men givetvis galopperade vi på uteritter). Det får liksom inte bli bara "springa" av det, då tycker jag att det förstör mer än det bygger upp. Men klarar hästen att fatta galopp och sedan ta två galoppsprång med bärighet, så rid så då. Och så kanske du kan öka till tre galoppsprång efter ett tag.

Jag reagerar lite över att du skriver att hästen bara är utbildad till LC. Menar du då att hästen bara kan de övningar som ingår i LC-programmen eller att ni är redo att starta en LC (förutom galoppen då) och att ni tränar även andra övningar?

Jag håller med tidigare skribenter om att du behöver träna galoppen. Men jag skulle också föreslå andra stärkande och lösgörande övningar såsom öppna, sluta, sidvärtsrörelser, bakdelsvändningar m.m.. Viktigast tycker jag nog att öppnan är för att stärka upp bakbenen och lära hästen att sätta bakbenet under sig.

Är det så att din häst slutar spåra i galoppen? Du säger att galoppfattningen sitter men att ni sedan tappar formen. Då tänker jag genast att din häst inte riktigt orkar sätta under sig med bakbenen och istället skjuter ut bogen. Om din häst inte svarar på sidvärtsrörelser och hjälperna för öppna tror jag att det är svårt att korrigera spårningen och på det sättet få in bakdelen under hästen och därigenom få en bra form.

Om hästen är svag i inner bakben, så vill den inte sätta in bakbenet under kroppen. Istället skjuter den ut bogen en bit ut åt sidan, vilket gör att inner bakben kommer bredvid kroppen och inte in under den. Energinflödet från bakdelen bryts och kommer aldrig i en linje över ryggen fram till bettet. Om du då flyttar in framdelen till rätt läge så återfår du energiflödet och därigenom formen.

Vet inte om det är där ditt problem sitter, men det du skiver ger mig funderingar åt det hållet. Kanske tycker din tränare att du behöver arbeta med rakriktning, form och styrka i inner bakben för att sedan kunna rida en bra galopp?

Lycka till!

*knapplån*

Jag vet inte om jag har rätt, men jag tänker som så att galoppen till sin art är helt annorlunda än traven. Galoppen är ju språngartad och kräver en annan typ av styrka och kondition.

När jag var tränarassistent i voltige märkte vi detta väldigt tydligt när vi sprang bredvid hästen för att stötta de minsta barnen. bredvid en häst som longeras i trav jag jag jogga utan problem långa bitar i sträck. I galopp (då man ju måste "galoppera" bredvid hästen) blev jag tvärtrött jättesnabbt.

Självklart kan man stärka hästen inför galoppen även på andra sätt, men jag tror inte att man kommer förbi att faktiskt galoppera.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·
Träning Nu är jag i en sån där frustrerad period. Innan nyår red jag "jättebra", jag kunde sitta ner på hästen, jag kunde inverka, jag var...
Svar
7
· Visningar
1 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka